یک کارشناس مسائل حقوقی:

رعایت قانون وظیفه اول نمایندگان مجلس است

یک کارشناس مسائل حقوقی با بیان اینکه رعایت قانون، فرهنگ و اخلاق ابتدائا توسط نمایندگان مجلس، انتظار بزرگی نیست، گفت: از آنجا که نمایندگان مجلس همیشه در دید و منظر مردم هستند، موظف به رعایت بیشتر و شدیدتر اخلاق و فرهنگ خواهند بود.

رعایت قانون وظیفه اول نمایندگان مجلس است
کد خبر: 439542
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۷ ۰۸:۵۷:۳۶

اعتمادآنلاین| یک کارشناس مسائل حقوقی با بیان اینکه رعایت قانون، فرهنگ و اخلاق ابتدائا توسط نمایندگان مجلس، انتظار بزرگی نیست، گفت: از آنجا که نمایندگان مجلس همیشه در دید و منظر مردم هستند، موظف به رعایت بیشتر و شدیدتر اخلاق و فرهنگ خواهند بود.

عبدالله سمامی در رابطه با استفاده از ادبیات تند و بی اخلاقی برخی نمایندگان از تریبون مجلس، اظهار کرد: در این رابطه باید سه مبحث را مدنظر قرار داد؛ در ابتدا نگاهمان باید به قانون باشد و سپس به فرهنگ و عرف جامعه و سوم اخلاق مداری و اخلاق موجود در جامعه را باید مد نظر قرار دهیم که در هر سه مورد بحث استفاده از ادبیات تند که به نوعی توهین یا فحاشی تلقی شود -فارغ از اینکه هرگز بحث سازندگی را نخواهد داشت و جنس این سخن و بیان نمی‌تواند سازنده باشد و نتیجه خوبی هم نخواهد داشت- خود این موضوع که در قالب توهین و فحاشی قرار بگیرد از ناحیه قانون، فرهنگ و اخلاق منکوب است و هر سه قاعده این گونه ادبیات را نفی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر نمایندگان مجلس که خودشان مقنن هستند قوانین مجازات اسلامی را در این باب جدی نگیرند، فرهنگ اسلامی و ایرانی را رعایت نکنند و رعایت احترام و اخلاق را سرمنشاء و سرمنزل مقصود خود تلقی نکنند و همچنین تمامی برنامه‌ها، اظهارات و نوشتار خودشان را بر مبنای اخلاق در نظر نگیرند، چه انتظاری می‌شود از مردم عادی داشت؟ مردمی که موظف به رعایت قانونی هستند که مقنن آنها نمایندگان مجلس شورای اسلامی به حساب می‌آیند.

این وکیل دادگستری در ادامه بیان کرد: بنابراین باید این مساله را به عنوان وظیفه ذاتی نمایندگان مجلس دانست که آن چیزی را که مصوبه نمایندگان مجلس بوده اول باید خودشان رعایت کنند و سپس این انتظار را داشته باشند که مردم با ادبیات درست با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

سمامی با بیان اینکه "رعایت قانون، فرهنگ و اخلاق ابتدائا توسط نمایندگان مجلس، انتظار بزرگی نیست"، تصریح کرد: اگر ادبیات و مطالب نماینده‌ای خدای ناکرده با بی اخلاقی و ضد فرهنگ بودن، موهن بوده و مطالبش به فحاشی نزدیک باشد، مطمئنا مطابق ماده دو قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قابلیت پیگیری و برخورد دارد و اینگونه نیست که نمایندگان مجلس بتوانند در چارچوب تریبون مجلس هر مطلبی را عنوان کنند و این‌قدر نمایندگان مجلس فارغ از رعایت و اجرای قانون نیستند.

وی یادآور شد: در متن سوگندی که نمایندگان مجلس یاد می‌کنند، رعایت شان نمایندگی مجلس یکی از موارد بسیار مهم است. شان نمایندگان مجلس در این نیست که خودشان قانون را زیر پا بگذارند و رعایت نکنند و حتی نگاه سطحی به قوانینی که به اخلاق و فرهنگ نزدیک است داشته باشند، چون نمایندگان مجلس همیشه در دید و منظر مردم هستند، بنابراین موظف به رعایت بیشتر و شدیدتر اینگونه موضوعات خواهند بود.

این کارشناس مسائل حقوقی با بیان اینکه "عدم رعایت سوگند هم پاسخگویی خودش را دارد"، گفت: در صنوف مختلف رعایت احترام به اشخاص در قوانین به نوعی تاکید شده است، به طور مثال در قوانین وکالت و سوگندنامه وکیل دادگستری، پزشکان، پرستاران و اکثر صنوف رسمی رعایت احترام افراد، مردم و مراجعین یکی از موضوعات تاکید شده در قانون است و عدم رعایت این مبحث مجازات‌های انتظامی بسیار بزرگی را برای کسانی که رعایت نمی‌کنند، دارد.

سمامی در پایان تاکید کرد: علی ای حال نمایندگان محترم مجلس که خودشان مقنن هستند و به نوعی مجازات اسلامی هم مواد مصرحی در این باره دارد، نگاه اخلاقی و فرهنگی هم انتظار این امر را از آنها بالاتر می‌برد و مطمئنا باید رعایت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها