علی صوفی، وزیر دولت اصلاحات:

حسرت اصولگرایان داشتن رهبری چون خاتمی است

وزیر دولت اصلاحات گفت: اصولگرایان به حال اصلاح‌طلبان غبطه می‌خورند؛ بسیار عجیب است. از عقلای اصولگرایان شنیدم که می‌گفتند: خوش به حال شما که خاتمی دارید اما ما فردی مانند خاتمی نداریم، به همین دلیل نمی‌توانیم به انسجام برسیم.

حسرت اصولگرایان داشتن رهبری چون خاتمی است
کد خبر: 441612
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۷ ۰۹:۰۵:۰۴

اعتمادآنلاین|

وزیر دولت اصلاحات:
اصولگرایان حسرت داشتن رهبری چون خاتمی را دارند و به اصلاح‌طلبان غبطه می‌خورند/ کواکبیان زبان گویای جریان رقیب علیه خاتمی شده!

اخیرا مصطفی کواکبیان، دبیر کل حزب مردمسالاری و عضو شورای هماهنگی اصلاحات، در گفتگویی با اشاره به اینکه خاتمی نباید «محور» اصلاح‌طلبان باشد و او «مشاور» است، عنوان کرد: «در حزب مردم سالاری تاکیدمان بر استفاده از عقل جمعی است. ما هم احترام آقای موسوی‌خوئینی‌ها و هم آقای خاتمی را داریم. ولی معتقدیم که نباید فردمحوری کرد و عقل جمعی باید حاکم باشد. باید از بزرگان مشورت بگیریم ولی اینکه بگوییم 30 حزب هیچ نظری ندهند و تابع یک شخص باشند این‌گونه نیست، احزاب باید نظرشان را بگویند و از بزرگان نیز مشورت بگیرند. به اعتقاد بنده باید یک جایگاه مشورتی برای آقای خاتمی در نظر بگیریم، حزب برای خودش استقلال دارد و خودش باید تصمیم بگیرد.»

در این ارتباط علی صوفی، وزیر دولت اصلاحات، گفت: حزب کواکبیان از جمله احزابی است که فرد محور است و به نوعی قبیله ای است. برخی از دوستان این قضیه را مطرح می کنند که خاتمی شخصیت فرد محوری است در حالی که، مسائل ظاهر فریب و شعارهای غیردموکراتیکی در کشور وجود دارد که متاسفانه، هیچ طرح عملیاتی در پس آن نیست. بدین معنا که فقط مخالفت با وضع موجود مطرح می شود که جنبه سلبی دارد اما جایگزینی، برای آن مطرح نمی شود.

او افزود: فرض را بر این بگذاریم که فرد محوری را مطرح کنیم همه متوجه می‌شوند که فرد محوری به خاتمی نسبت داده می شود. مطرح کردن این فرد محوری ممکن است از سوی بعضی‌ها، به نوعی خدمت به جریان مقابل باشد چراکه به هر حال اگر جریان اصلاح طلبی از سال 76 تاکنون توفیقاتی داشته، حول محور خاتمی بوده و این یک نکته است.

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات ادامه داد: به عنوان مثال افرادی که فرد محوری را مطرح می کنند باید بگویند احزاب چه تاثیری داشته اند؟ همین حالا هم احزاب، چه نقشی می توانند ایفا کنند. بنده هم دبیرکل حزب هستم و هم عضو شورای عالی سیاستگذاری و شورای هماهنگی اصلاحات. اما باید گفت احزاب به تنهایی چه جایگاهی در جامعه دارند که بتوانند، جایگزین خاتمی شوند یا مجموعه احزاب اعم از شورای هماهنگی اصلاحات دور هم جمع شوند چه جایگاهی در جامعه دارند که بتوانند جایگزین خاتمی شوند؟


او بیان کرد: متاسفانه یک موجی در کشور راه افتاده که بسیار نگران کننده است و آن این است که به عنوان مثال، برخی می‌گویند که"شما بروید کنار و ما بیاییم"؛ این گفته را تحت عنوان جوانگرایی و قانون منع به کارگیری بازنشستگان در مجلس مطرح کردند تا جایی پیش رفته اند که بازنشستگان نتوانند در بازار میوه و تره بار هم، شغلی داشته باشند! وزارت صمت باید متمرکز باشد بر این مسئله که اگر بازنشسته ای درخواست مجوز داشت، پروانه کسب به او ندهند! متاسفانه همه اینها کسانی هستند که فکر می کنند اگر اینها را حذف کنند، برای خودشان میدانی باز خواهد شد. البته برای خودشان هم شاید این گونه نباشد بلکه به نفع اطرافیانی که به آنها رأی داده اند، است. اینها عمدتا کسانی هستند که نتوانستند در میدان رقابت چه از نظر علمی و چه از نظر شغلی، برای خودشان موقعیتی دست و پا کنند و به همین دلیل همواره می گویند که فلانی برود کنار تا مجبور شوند از آنها استفاده شود. همین مجبور شدن ها موجب شده که همه افراد کارآمد کنار گذاشته شوند و در حال حاضر حاکمیت ما، دچار ناکارآمدی مفرط شود و کشور در ورطه خطر بیفتد و مردم به شدت ناراضی شوند. اینها را توسط شورای نگهبان با اعمال نظارت استصوابی مشاهده کردیم برخی افراد هم فرزند خلف نظارت استصوابی هستند طبعا غیر از این را نمی خواهند. کواکبیان و امثال وی هم سخنانی را مطرح می کنند مبنی بر اینکه گویا خاتمی مدعی رهبری است یا مثلا این اعتبار و جایگاهی که خاتمی بین مردم دارد را کنار بزنند لابد امثال کواکبیان جایگزین او می‌شوند!

صوفی اشاره کرد: خاتمی مدعی رهبری اصلاحات نیست. بنده سخنگوی خاتمی نیستم و تعصبی هم ندارم. خاتمی یا هر کس دیگری ممکن است این گونه باشد مانند امام(ره) که دارای کاریزمایی بود که مردم به سخنان او گوش می دادند. خاتمی هم با روش و منش و اخلاق و با مدیریت اجرایی و خدمت به مردم توانست، اعتباری بین مردم پیدا کند. ما به جای اینکه از این گونه اعتبارها استفاده کنیم و بعد به آن چیزی بیافزاییم تصور می کنیم اگر فلان شخصیت را کنار بگذاریم، موفق شده ایم. اگر در پشت پرده، عده ای می خواهند به نام اصلاح طلب این خدمت را به جریان رقیب کنند و آنهایی که از خاتمی و تاثیرش در صحنه های انتخابات ضربه ها دیده اند اینها می توانند، سربازان آنها باشند و این قابل فهم است.

چهره سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: در شورای هماهنگی اصلاحات چیزی وجود ندارد. پارلمان اصلاحات را مطرح کرده اند که هیچ کس نپذیرفت یعنی در درون شورا، فقط این موضوع دست به دست می شود و هیچ حاصلی نداشت. در حال حاضر هیچ چیز جایگزینی، وجود دارد متاسفانه از نظر ایجابی نظری تاثیرگذار ارائه نکرده ایم. جریان رقیب از تاثیرگذاری خاتمی در انتخابات عاصی شده اند؛ در واقع همه انسجامی که بین اصلاح طلبان وجود دارد حاصل محوریت خاتمی است. یعنی اگر این محوریت بین اصلاح طلبان وجود نداشت ما هم مانند اصولگرایان می شدیم. اصولگرایان به حال اصلاح طلبان غبطه می خورند؛ بسیار عجیب است. از عقلای اصولگرایان شنیده ام که به بنده می گفتند: «خوش به حال شما که خاتمی دارید اما ما فردی مانند خاتمی نداریم» به همین دلیل نمی توانیم به انسجام برسیم." حال همین که نقطه قوت ما است و می بینیم که نقطه قوت ما هدف قرار گرفته برخی مانند کواکبیان یا هر کس دیگری، زبان گویای جریان رقیب شده اند.

دبیرکل پیشرو اصلاحات تصریح کرد: به هر حال کسی که سخنی را مطرح می کند باید یک موضوع ایجابی در کنار گفته هایش داشته باشد، در غیر این صورت می بینیم که از همین گونه نظرات امثال کواکبیان، ممکن است اصلاح طلبان آسیب ببینند، همچنین انسجامی که در استانها وجود دارد یقینا آسیب خواهند دید. گاهی شورای هماهنگی را علیه شورای عالی سیاستگذاری عَلم می کنند گاهی پارلمان اصلاحات را علیه خاتمی عَلم می کنند اما بعد می گویند که خاتمی و ریاستش را قبول داریم و نباید برای مسائل دیگر، هزینه شوند یعنی قداست خاتمی بالاتر از این هاست مانند قرآن که باید روی طاقچه بماند.

او در پایان گفت: در واقع سخنانی مطرح می شود که احساس خطر می کنیم اگر برخی سخنی دارند در شورای هماهنگی مطرح کنند. چه نیازی است که پشت تریبون مطرح شود. بنابراین اگر قرار است تصمیمی گرفته شود این تصمیم باید در شورا اتخاذ شود؛ این گونه اظهارنظرات پالس هایی به طرف مقابل است تا تایید صلاحیت شوند. برخی دوستان اصلاح طلب این تصور را دارند که هر سخنی را می توانند بر زبان آورند در حالی که این گونه نیست، اگر حرفی دارند باید در جمع اصلاح‌طلبان مطرح کنند.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها