جزئیات دیدار حدادعادل با سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به‌منظور ابراز همدردی با مردم و دولت افغانستان در سفارت این کشور حضور یافت و با «عبدالغفور لیوال» سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

جزئیات دیدار حدادعادل با سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران
کد خبر: 443663
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۷ ۱۶:۱۱:۴۵

اعتمادآنلاین| رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: طی چند روز گذشته عبارت «جان پدر کجاستی؟» در سراسر ایران بر سر زبان‌ها افتاده و هر کس آن را تکرار می‌کند، در دلش با آن پدر و همه پدر و مادرهای دانشجویان و همه ملت افغانستان همدردی می‌کند.

غلامعلی حدادعادل به‌منظور ابراز همدردی با مردم و دولت افغانستان در سفارت این کشور حضور یافت و با «عبدالغفور لیوال» سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

حدادعادل با اشاره به اینکه دو ملت ایران و افغانستان کشورهایی با یک فرهنگ هستند، افزود: ما هیچ دوگانگی از نظر فرهنگی با ملت افغانستان احساس نمی‌کنیم.

وی حادثه حمله به دانشگاه کابل را حادثه‌ای بسیار تلخ توصیف کرد و ادامه داد: حمله تروریست‌ها به دانشگاه و به شهادت رساندن جوانان دانشجو در کلاس درس نشان‌دهنده دشمنی تروریست‌های جنایتکار با علم و فرهنگ و انسانیت است؛ زیرا دانشجویان مشغول تحصیل علم بودند و کاری به جایی نداشتند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی خاطرنشان کرد: طی چند روز گذشته عبارت «جان پدر کجاستی؟» در سراسر ایران بر سر زبان‌ها افتاده و هر کس آن را تکرار می‌کند، در دلش با آن پدر و همه پدر و مادرهای دانشجویان و همه ملت افغانستان همدردی می‌کند.

حدادعادل با تأکید بر اینکه اگر عبارت «جان پدر کجاستی؟» به هر زبانی غیر از زبان فارسی بیان می‌شد این تأثیر را نداشت، اظهار داشت: با نگاه مختصری به فضای مجازی با اطمینان می‌گویم که طی این چند روز شاید صدها شعر توسط شعرای ایران به‌عنوان همدردی با ملت افغانستان سروده شده و ترجیع‌بند همه آن‌ها عبارت «جان پدر کجاستی؟» است.

وی افزود: اگر کشور درگیر شرایط کرونایی نبود، ملت ایران احساسات خود را بیشتر نشان می‌دادند.

حدادعادل با اشاره به اینکه زبان فارسی میراث مشترک ایران و افغانستان است، یادآور شد: ما به‌عنوان فرهنگستان زبان و ادب فارسی خدمت شما رسیدیم که خواهش کنیم مراتب تسلیت همه ملت ایران را به ملت و دولت افغانستان و خانواده‌های داغدار و دانشگاه کابل اعلام فرمایید و به آن‌ها اطمینان دهید که در این غم تنها نیستند و ملت مبارز و انقلابی و مقاوم ایران، انشاءالله با مقاومت خود انتقام این خون‌های مظلوم را از جنایتکاران خواهند گرفت.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه طالبان، داعش و دیگر تروریست‌ها ده‌ها سال است مردم مظلوم افغانستان را از آسایش محروم کرده‌اند و در عراق، لبنان و سوریه و یمن و فلسطین نیز جولان می‌دهند، توضیح داد: همه این گروه‌های تروریستی به اعتراف خود آمریکایی‌ها توسط غرب ساخته‌شده و این‌گونه طراحی کرده‌اند تا مسلمانان توسط مسلمانان کشته شوند.

حدادعادل با تأکید بر اینکه تروریست‌ها به نام اسلام و دین، وحشی‌گری می‌کنند و چهره این دین رحمانی را خشونت‌آمیز جلوه می‌دهند، خاطرنشان کرد: چاره حل این مشکل ایستادگی در برابر آمریکا و تمسک به فرهنگ مشترک اسلامی است که الحمدالله ملت افغانستان نیز همین عقیده را دارند.

وی از سفیر افغانستان خواست به مردم و دولت افغانستان اطمینان دهد که ایران همانند چهل‌وچند سال اخیر، افغانستان را تنها نگذاشته و بعد از این هم از نظر سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی همراه و پشتیبان و مددکار برادران و خواهران افغانستانی خود خواهد بود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پایان، توفیقات ملت افغانستان را از خداوند خواستار شد و با تأکید بر اینکه آسایش و پیشرفت افغانستان مایه آسایش و پیشرفت ایران نیز هست، ابراز امیدواری کرد روزهایی خوش در انتظار مردم افغانستان است.

در ادامه این دیدار نیز «عبدالغفور لیوال» سفیر جمهوری اسلامی افغانستان از حضور رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سفارت افغانستان تشکر کرد و با اشاره به اینکه عملیات تروریستی دانشگاه کابل حادثه تلخی بود، اظهار داشت: همدردی، همدلی مردم و حکومت ایران به‌عنوان یک کشور دوست و همسایه با فرهنگی مشترک، در سطوح مختلف بیشتر از دیگر کشورها بود؛ ان‌شاءالله غم آخر ما و شما باشد.

گفتنی است، حدادعادل پس از پایان این دیدار دفتر یادبود شهدای حمله تروریستی دانشگاه کابل را امضا کرده و شهادت دانشجویان را به سفیر، دولت، ملت، استادان و دانشجویان این دانشگاه تسلیت گفت.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها