کد خبر: 445699
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۶ ۱۳:۳۳:۰۴
| |

شعیب بهمن، کارشناس مسائل بین‌الملل:

تغییر و تحولات سیاسی در ارمنستان توافق قره‌باغ را به خطر می‌اندازد

شعیب بهمن، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در درگیری‌های قره‌باغ طرف ارمنی در حال حاضر در موضع ضعف قرار دارد بر همبن اساس این احتمال که بخواهد، مجددا جنگی گسترده را در منطقه سامان دهی کند، کم است.

تغییر و تحولات سیاسی در ارمنستان توافق قره‌باغ را به خطر می‌اندازد
کد خبر: 445699
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۶ ۱۳:۳۳:۰۴

اعتمادآنلاین| «شعیب بهمن»، کارشناس مسائل بین‌الملل، در رابطه با تحولات اخیر قره باغ گفت: اتفاقاتی که در مورد قره باغ رخ داد قبلا هم از طرف کشورهای مختلف پیشنهاد شده بود ولی به این علت که قدرت یک طرف بر طرف دیگر نمی چربید، عملا اتفاقی چون جنگ اخیر نمی افتاد.

او افزود: این طرح همان طرح مامور مخفی سیا است که در دهه 90 این طرح را ارائه داده بود البته خود روس ها در سال 2010 مشابه این طرح را ارائه دادند که به طرح کازان معروف شد.

ماهیت آن طرح ها هم همین بود تا ارمنستان هفت منطقه قره باغ را تخلیه کند و در ازای آن با حضور نیروهای صلح بان روسی، امنیت قره باغ تضمین شود. بنابراین آنچه که اتفاق افتاده است بر مبنای طرح های پیشین است اما در شرایط فعلی، بازیگران دیگری از جمله ترکیه و اسرائیل نیز در منطقه حضور دارند که در گذشته حضور و نفوذ فعلی را نداشتند و همین حضور، شرایط را تا حد زیادی نسبت به گذشته دگرگون می کند.

بهمن اضافه کرد: باتوجه به مستقر شدن نیروهای صلح بان روسی در منطقه احتمال اینکه درگیری‌ها از الان باز شعله ور شود، کم است اما این احتمال وجود دارد که تغییر و تحولات سیاسی در ارمنستان پدید بیاید و این تغییر و تحول، موجب شود طرف ارمنی عملا این توافق را نپذیرد.

او در پایان افزود: با توجه به اینکه طرف ارمنی در حال حاضر در موضع ضعف قرار دارد این احتمال که بخواهد مجددا جنگی گسترده را در منطقه سامان دهی کند، کم است اما با توجه به شرایط منطقه و اینکه مساله قره باغ کماکان لاینحل باقی مانده است، این احتمال که مجددا درگیری‌ها در این منطقه گسترش پیدا کند، وجود دارد. در حال حاضر احتمال وقوع درگیری های کوچک در مقیاس گسترده وجود دارد ولی درگیری های بزرگ به زمان زیادی، نیاز دارد.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها