مجیدرضا حریری در یادداشتی نوشت:

چین را قدرت اول اقتصاد جهان بدانید

نگاهی به وضعیت اقتصاد جهان در سال‌های گذشته و آنچه که در حال حاضر در حال رخ دادن است، به خوبی نشان می‌دهد که امروز چین، قدرت نخست اقتصاد جهان است و تنها برای پذیرش جهانی این موضوع باید چند سالی صبر کرد.

چین را قدرت اول اقتصاد جهان بدانید
کد خبر: 445937
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۷ ۱۳:۴۱:۴۹

اعتمادآنلاین| نگاهی به وضعیت اقتصاد جهان در سال‌های گذشته و آنچه که در حال حاضر در حال رخ دادن است، به خوبی نشان می‌دهد که امروز چین، قدرت نخست اقتصاد جهان است و تنها برای پذیرش جهانی این موضوع باید چند سالی صبر کرد.چین در سال‌های گذشته، توانسته با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و برنامه‌ریزی کلان و همه‌جانبه، قدرت اقتصادی خود را به جهان نشان دهد. این کشور در طول این سال‌ها، با رشد اقتصادی منحصر به‌فرد و طولانی مدت، خود را در راس تمامی برنامه‌های نوین و پیش‌رو اقتصادی قرار داده و همین روند در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت. تنها در رابطه با مواجه با ویروس کرونا، می‌توان این برتری را خوبی درک کرد.

در شرایطی که تمامی دولت‌ها هنوز با همه‌گیری کرونا دست به گریبان هستند، چین نه تنها توانست با مدیریت درست، شیوع این ویروس را کنترل کند که حتی آمارها نشان می‌دهد که در شرایطی که تمام اقتصادها رشد منفی داشته‌اند، چین رشد اقتصادی مثبت 4.5 درصد را به ثبت رسانده و تا پایان سال، حتی امکان رسیدن به رشد 4.8 درصد را نیز دارد. اگر این رشد مثبت را در کنار رشد منفی دیگر کشورها قرار دهیم، می‌بینیم که چین در یک سال فاصله خود را جهان را 10 درصد افزایش داده و این یعنی روند تبدیل شدن این کشور به اقتصاد نخست جهان تسریع شده است. در تحلیل‌هایی که در سال‌های گذشته وجود داشت، در بدبینانه‌ترین حالت، تبدیل شدن چین به قدرت نخست اقتصادی را در سال 2050 پیش‌بینی می‌کرد و در تحلیل‌های خوش‌بینانه این عدد سال 2030 را نشان می‌داد.

با توجه به اتفاقاتی که در ماه‌های گذشته رخ داده، به نظر می‌رسد حتی زمان این موضوع نزدیک‌تر نیز خواهد شد. چین در سال‌های گذشته تلاش کرده، با عبور از ادبیات سلطه، برتری اقتصادی خود را در دل همکاری‌های دو و چندجانبه نشان دهد. قراردادی که چند روز قبل در ویتنام نهایی شد و تجارت آزاد را بین بخش مهمی از جمعیت جهان و حدود 30 درصد از اقتصاد جهان نهایی کرد، نشان‌دهنده این نوع نگاه است. در قرارداد جدید کشورهایی حضور دارند که به شکل طولانی‌مدت در اتحاد با امریکا به‌سر می‌بردند و حتی هنوز نیز رابطه‌ای بسیار مطلوب با این کشور دارند اما با توجه به مختصات اقتصادی جدید، همکاری‌های خود با چین را گسترش داده‌اند. با در کنار هم قراردادن تمام این اتفاقات به نظر می‌رسد در سال‌های آینده چین در کنار تداوم پیشرفت‌های اقتصادی، با رویکرد همکاری و نه تقابل به دنبال تثبیت برتری اقتصادی خود در جهان خواهد بود و باید دید در مقابل کشورهایی مانند امریکا چه واکنشی نشان می‌دهند. دولت‌های امریکا در سال‌های گذشته بارها از این گفته‌اند که در رابطه با چین نیاز به برنامه‌های جدی دارند و باید دید با آمدن بایدن، امریکا چگونه با این اتفاقات جدید کنار خواهد آمد.

منبع: تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها