کد خبر: 448153
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۶ ۱۸:۳۹:۰۰
| |

برسد به دست علی‌ عسگری / مردم صداوسیما را از سر ناچاری می‌بینند

صداوسیما تنها دارنده امتیاز رادیو و تلویزیون در ایران است، نه فقط مقامات رسمی که تقریبا تمامی منابع خبری و خبرسازان ترجیح می‌دهند اطلاع‌رسانی از طریق صداوسیما را در اولویت کاری و زمانی خویش قرار دهند. دقیقا به همین دلیل اکثر شهروندان نیز دریافت اطلاعات و اخبار رسمی و داخلی از طریق صداوسیما را در اولویت قرار داده‌اند.

برسد به دست علی‌ عسگری / مردم صداوسیما را از سر ناچاری می‌بینند
کد خبر: 448153
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۶ ۱۸:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| نادر کریمی‌جونی در روزنامه جهان صنعت نوشت:

عبدالعلی علی‌عسگری رییس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در یکی از جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا از رییس‌جمهور وقت می‌خواهد و سپس درباره نفوذ گسترده و اعتماد اکثریت قریب به اتفاق شهروندان ایرانی به رسانه ملی سخن می‌گوید. در میانه این گفتار رییس‌جمهور عینکش را جابه‌جا می‌کند و از زیر عینک با تعجب به رییس صداوسیما می‌نگرد

…این رویداد بخشی از یک نمایش یا فیلم نیست بلکه این رویدادی است که در یکی از جلسات ابتدای سال که به ریاست حسن روحانی برگزار شده بود رخ داد و کلیپ آن در فضای مجازی دست به دست می‌شد و گمان می‌رود که تقریبا اکثر کاربران شبکه‌های اجتماعی این کلیپ را مشاهده کرده باشند.


در این کلیپ احساس می‌شود که رییس‌جمهور با ادعاهای علی‌عسگری موافقتی ندارد و احتمالا آن را غلو یا گزافه می‌داند.


اکنون دوباره علی‌عسگری همان ادعاها را مطرح کرده به اضافه اینکه در اظهارات اخیر، رییس سازمان صداوسیما به علاقه‌مندی اکثریت ایرانیان نسبت به صداوسیما و برنامه‌های آن اشاره و بر این علاقه تاکید کرده است.


وی در این ‌باره توضیح داده است: «آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رسانه ملی جایگاه ویژه‌ای میان مردم هم از منظر اعتماد عمومی و هم میزان مراجعه و علاقه‌مندی دارد. علی‌عسگری تصریح کرده است که صداوسیما در راس اعتماد عمومی و مردم قرار دارد.


چندان روشن نیست که وقتی علی‌عسگری این سخنان را بر زبان می‌آورده، آیا به معنای دقیق این جملات واقف بوده است یا خیر چرا که بار گذشته که نظیر این سخنان را بر زبان آورد، تعجب رییس‌جمهور و شهروندان ایرانی را برانگیخت.


در این ‌باره باید به رییس سازمان صداوسیما یادآور شد که مراجعه افکار عمومی به این رسانه، نه از باب اعتماد و اطمینان است بلکه به این دلیل است که صداوسیما بسیاری از منابع خبری را در انحصار خود دارد و به عنوان یک رسانه دیداری و شنیداری تقریبا رایگان، رقیبی در کنار خود ندارد تا میزان مراجعه مردم و شهروندان به این رسانه معنی‌دار شود.


در واقع به آن دلیل که صداوسیما تنها دارنده امتیاز رادیو و تلویزیون در ایران است، نه فقط مقامات رسمی که تقریبا تمامی منابع خبری و خبرسازان ترجیح می‌دهند اطلاع‌رسانی از طریق صداوسیما را در اولویت کاری و زمانی خویش قرار دهند.


دقیقا به همین دلیل اکثر شهروندان نیز دریافت اطلاعات و اخبار رسمی و داخلی از طریق صداوسیما را در اولویت قرار داده‌اند. اما این اولویت نه به خاطر روایی، صداقت و دقت اخبار که به دلیل بی‌رقیب بودن صداوسیماست.

دقیقا به همین خاطر است که از سال‌ها پیش صداوسیما حتی با تاسیس تلویزیون‌های اینترنتی مخالفت می‌کند و مانع از تاسیس این تلویزیون‌ها شده است. این سازمان حتی برای فیلتر شدن اینستاگرام تلاش می‌کند تا امکان استفاده از تلویزیون این شبکه اجتماعی IGTV دست‌کم برای ایرانیان محدود شود.


علاوه بر این، آنجا که علی‌عسگری درباره علاقه‌مندی شهروندان ایرانی به صداوسیما صحبت کرده نیز ابهام‌های زیادی به چشم می‌خورد؛ آیا آقای رییس از مفهوم علاقه و علاقه‌مندی درک درستی دارد؟


در همین روزهایی که ستاد ملی مقابله با کرونا بسیاری از مشاغل و کارمندان را به خاطر اعمال قرنطینه تعطیل کرده و شهروندان در بسیاری از شهرها مجبور به خانه‌نشینی هستند، صداوسیما هیچ تغییری در برنامه‌های خود برای هر چه بیشتر سرگرم کردن مردم و ترغیب آنان به خانه‌نشینی نداده است.


علاوه بر این صداوسیما برنامه‌ای نیز برای مفید کردن این اوقات خانه‌نشینی ندارد و گمان نمی‌رود که اصلا به ذهن مدیران، برنامه‌ریزان و راهبردنویسان صداوسیما این موضوع خطور کرده باشد که اوقات خانه‌نشینی شهروندان ایرانی را با پخش یا بازپخش برنامه‌های پرمخاطب جذاب و قابل تحمل سازد.


این در حالی است که همان رسانه‌هایی که مورد لعن و نفرین صداوسیما و مقامات ایران هستند، با شروع قرنطینه و اوقات خانه‌نشینی ایرانیان، برنامه‌ها و کنداکتور برنامه‌های خویش را به نحوی که بتواند مخاطب‌شان را راضی‌ نگه دارد، تغییر داده‌اند.


البته صداوسیما قرار نیست این انتقادها را بشنود و به کار گیرد.


سال‌هاست که مدیران این سازمان از آن‌رو که رقیبی برای خود احساس نمی‌کنند هر برنامه ضعیف، کپی‌‌برداری شده، سخیف و نامناسبی را به روی آنتن فرستاده و به اعتراض شهروندان توجه نکرده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها