کد خبر: 449311
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۲ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

کامبیز نوروزی، حقوقدان، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

وکلا نگران از دست دادن استقلال خود هستند / نباید استقلال وکلا خدشه‌دار شود

کامبیز نوروزی گفت: ابراز نگرانی‌ها از بخشنامه قوه قضائیه نشانه این است که وکلا همواره در ایران از انواع مداخله حکومتی در امر وکالت هراس دارند؛ یعنی تجربه نشان می‌دهد دستگاه‌های حکومتی هر زمان که فرصت پیدا کنند، سعی می‌کنند استقلال وکلا را کاهش دهند.

وکلا نگران از دست دادن استقلال خود هستند / نباید استقلال وکلا خدشه‌دار شود
کد خبر: 449311
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۲ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| «بخشنامه نظارت بر وکلا» طرحی است که از سوی قوه ‌قضائیه به دادگستری‌ استان‌ها ابلاغ شده است. طرحی که باعث شده وکلا از به خطر افتادن استقلال خود که اتفاقاً اهمیت زیادی در امر وکالت دارد ابراز نگرانی کنند.

کامبیز نوروزی، حقوقدان، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این ‌باره اظهار داشت: بخشنامه نظارت بر وکلا تقریباً نکته‌ جدیدی ندارد. همچنین بخش زیادی از این بخشنامه طولانی حاوی بعضی از نکات است که در قانون استقلال وکالت یا قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت و در مقررات کانون‌های وکالت دادگستری هم درج شده است.

این وکیل پایه‌یک دادگستری در ادامه گفت: البته این سوال پیش می‌آید که چرا این بخشنامه به رؤسای دادگستری‌ها ارسال شده است. در واقع صحیح‌تر این بود که در رابطه‌‌ای متقابل و برابر با کانون‌های وکلای دادگستری این بخشنامه را مطرح می‌کردند و ارتقا‌ می‌دادند. همچنین بخشی از بندهای این بخشنامه تازگی دارد و در عین تازگی به لحاظ حقوقی دچار اشکال‌هایی نیز هست؛ به عنوان مثال در بند «ب» از ماده «4» این بخشنامه گفته شده است،‌ اگر دادگستری‌های استان‌ها عدم صلاحیت اعضای هیات‌های کانون‌های وکلای دادگستری را احراز کردند، گزارش بدهند؛ این در حالی است که مرجعیت احراز صلاحیت بر عهده دادگستری‌های استان‌ها نیست.

او توضیح داد:‌ در این بخشنامه آمده که در زمان انتخابات هیات‌های منصفه، دادگاه عالی انتظامی قضات می‌تواند درباره صلاحیت نامزدها اعلام نظر کند و بر همان اساس هم اقدام می‌شود که باید گفت، این یک حرف تازه‌ای است که با قانون سازگار نیست. با این حال باید اذعان کرد، در این بخشنامه که خیلی هم طولانی است نکته جدید و قابل بحثی مشاهده نمی‌شود، غیر از اینکه این بخشنامه مشخص می‌کند دستگاه قضایی بنای مداخله در امور وکلا را دارد.

کامبیز نوروزی در پایان گفت: ابراز نگرانی‌ها از بخشنامه قوه قضائیه نشانه این است که وکلا همواره در ایران از انواع مداخله حکومتی در امر وکالت هراس دارند؛ یعنی تجربه نشان می‌دهد دستگاه‌های حکومتی هر زمان که فرصت پیدا کنند، سعی می‌کنند استقلال وکلا را کاهش دهند.

چکیده گفت‌وگو با کامبیز نوروزی

-بخشنامه نظارت بر وکلا نکته‌ جدیدی ندارد

-وکلا از مداخله‌گری‌ها ناراضی‌ هستند

-دادگستری‌های استان‌ها مرجع احراز صلاحیت وکلا نیستند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها