حسن درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

مدیرعامل منطقه آزاد اروند با گزارش سازمان بازرسی بازداشت شد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از بازداشت مدیرعامل منطقه آزاد اروند با گزارش و پیگیری‌های این سازمان خبر داد.

مدیرعامل منطقه آزاد اروند با گزارش سازمان بازرسی بازداشت شد
کد خبر: 451052
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۹ ۱۷:۱۴:۲۴

اعتمادآنلاین| حسن درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور ظهر امروز در ادامه ماموریت خود به استان خوزستان و در نشست شورای اداری مشترک خرمشهر و آبادان، گفت: همه‌جای خرمشهر و آبادان یادبود شهدا و مخلصینی است که برای دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی بدون هیچ چشمداشتی حضور پیدا کردند؛ هرچه به مردم این منطقه که 8 سال جلودار مقابله با دشمن بعثی بودند، خدمت شود باز هم کم است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: واقعاً به عنوان یک شهروند و به عنوان یکی از مسئولان کشور باید بگویم که نسبت به صبوری، تحمل و بزرگواری مردم خوزستان احساس شرمندگی کردم. از این همه مشکلاتی که دارند اما مدافع نظام و ولایت هستند و مقابل دشمن همچنان ایستاده‌اند.

وی با بیان اینکه قوه قضائیه در این دوره جدید با یک نگاه متفاوتی نسبت به مسائل کشور ورود کرده است، اظهار داشت: سازمان بازرسی کل کشور در این دوره یکی از اولویت‌ها و مأموریت‌هایش مبارزه جدی با فساد است؛ فساد به معنای اهم کلمه هم شامل فعل‌های خسارت‌آور و هم ترک فعل‌هایی است که بیشتر از فعل‌های خلاف موجب خسارت به کشور می‌شود.

درویشیان تصریح کرد: بنای قوه قضائیه و سازمان بازرسی بر این است که به صورت جدی نسبت به دستگاه‌ها و مسئولان و کسانی که وظایفی را در گذشته حتی اگر 5 سال قبل داشته‌اند، اما این وظایف را از روی سهل‌انگاری و بی‌توجهی انجام ندادند و موجب نابسامانی در کشور شدند، برخورد کند.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به مأموریت ریاست قوه قضاییه به منظور بررسی آب‌گرفتگی و فاضلاب و خسارت‌های آن به خود، خاطرنشان کرد: در حکم آیت‌الله رئیسی تصریح شده موضوع بررسی و با افرادی که قصور و کوتاهی داشته‌اند، برخورد شود؛ بر همین اساس در شهرهایی مثل اهواز و بندر امام بررسی و بازدیدهایی داشتیم و افرادی هم شناسایی شدند.

عضو شورای عالی قوه قضاییه با بیان اینکه اصرار داشتم آبادان و خرمشهر را بازدید کنیم و وضعیتشان را از نزدیک بررسی و به گزارش خود اضافه کنیم، اظهار داشت: همان‌طور که مسئولان بومی اشاره کردند مشکلات آب و فاضلاب تنها مربوط به اهواز، بندر امام خمینی و ماهشهر نیست، بلکه مربوط به کل استان خوزستان است و اگر جایی خسارت وارد نشده و یا در فضای مجازی منعکس نشده است، دلیل بر نبود مشکل نیست و شاید مشکلات در بارندگی‌های آتی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه باید مسائل را به صورت اساسی به دو بخش تقسیم کرد، افزود: یک بخش ضروری، اقدامات فوری و موقت است که اگر حادثه و مشکلی پیش آمد بخشی از آنها با فوریت دنبال شود؛ بخشی دیگر در درازمدت و با یک برنامه مدون دنبال شود، یکی از ضعف‌هایی که معتقد هستیم در نظام برنامه‌ریزی کشور وجود دارد، نبود برنامه مدون و سند توسعه شهرها و بروز نبود اسناد بالادستی و تحقق نشدن برخی از قوانین است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین درویشیان اظهار داشت: سه درصد از درآمدهای نفت یک درصد مربوط به مناطق نفت‌خیز و دو درصد مربوط به مناطق کمتر توسعه‌یافته است که بخش قابل‌توجهی از استان خوزستان هم کمتر توسعه‌یافته و هم نفت‌خیز است، همچنین درصدی به عنوان حق آلایندگی تعیین شده است که فقط در واحدهای آلاینده به خصوص در بندر ماهشهر وجود دارد که سهم استان در این زمینه‌ها محقق نشده و یا به اندازه مصوب پرداخت نشده است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور افزود: از محل سه درصد نفت سال 97، حدود 34 درصد و سال گذشته، 20 درصد و امسال فقط 12 درصد پرداخت شده است؛ سال گذشته بیش از یک هزار میلیارد و امسال بیش از 10 هزار میلیارد تومان محاسبه شد که اعداد قابل‌توجهی است.

وی ادامه داد: سال‌هاست که حق خوزستان از آلایندگی پرداخت نشده که جمع آن با جرایم حدود 23 هزار میلیارد تومان است که حتی اگر 50 درصد این حق پرداخت می‌شد دیگر بسیاری از مشکلات امروز در سطح استان خوزستان وجود نداشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین درویشیان با تأکید بر اینکه منطقه آزاد باید در امور اجتماعی کمک کند، گفت: در منطقه کمپ بی بندر امام خمینی که قابل سکونت نبود، 600 خانوار زندگی می‌کردند که ضمن مشکلات فاضلاب، خانوارها حتی بدیهیات اولیه زندگی را نداشته‌اند و بنا شد تا منطقه ویژه پتروشیمی هزینه ساخت این منطقه و همچنین منطقه گاما را متقبل شود.

رییس سازمان بازرسی کل کشور تأکید کرد: پتروشیمی‌ها همان‌گونه که از امکانات استان استفاده و آلودگی ایجاد می‌کنند، باید به مردم نیز خدمات ارائه کنند؛ منطقه آزاد نیز باید کمک‌هایی در این زمینه داشته باشد.

وی با اشاره به نرخ بالای بیکاری در استان تصریح کرد: یکی از مهمترین مشکلات خوزستان، نرخ بیکاری است که بر اساس آمار رسمی 14.5 درصد و غیررسمی حدود 25 درصد است؛ با وجود این امکانات، منطقه آزاد و پتروشیمی‌هایی که در استان ظرفیت‌های اشتغال بالایی دارند، خیلی مایه تأسف است که آمار بیکاری این‌طور در خوزستان بالا باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین درویشیان ادامه داد: برخی نقاط با ظرفیت‌های پایین اشتغال ولی آمار بیکاری آنها کمتر از 10 درصد است؛ معتقد هستیم اگر اشتغال در خوزستان حل شود، درآمد افزایش و معضلات ناشی از بیکاری در استان نیز کاهش پیدا می‌کند؛ این امر از حقوق عامه است و قوه قضاییه باید پیگیری ‌کند تا بستر اشتغال مردم فراهم شود؛ آنها به دنبال صدقه نیستند بلکه به دنبال اشتغال‌زایی هستند که از حقوق مسلم آنهاست.

رییس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: مطالعاتی در خصوص آب سطحی استان به ویژه شهرهای با اولویت در یک زمان‌بندی اعلامی باید انجام و نسبت به اجرای پروژه آب‌های سطحی و همچنین طرح جامع فاضلاب اقدام شود.

وی افزود: در جلسه استانداری اقدامات لازم را در زمینه پیش‌بینی تهیه تجهیزات و امکانات برای جلوگیری از بروز بحران و معرفی محلی برای تأمین منابع آن اعلام کردیم؛ پیشنهادهای قانونی که امکان اجرای آن وجود دارد، دستگاه‌های اجرایی مکلف به اجرای آن هستند؛ بر اساس بررسی‌های کارشناسی پیشنهادها حل مشکل فاضلاب و شبکه آب‌های سطحی را در گزارش‌ها خود منعکس می‌کنیم و پیگیری‌های لازم را برای استان خوزستان انجام می‌دهیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین درویشیان با تاکید بر اینکه بخشی از اقدامات دارای فوریت باید با کمک منطقه آزاد دنبال شود، گفت: هرچند که در حال حاضر مدیر منطقه آزاد اروند به علت گزارش سازمان بازرسی، در بازداشت است ولی مسئولیت مهمی بر عهده این سازمان قرار دارد که باید به وظایف خود در این زمینه عمل کند؛ انجام اقداماتی مثل رنگ‌آمیزی پل‌ها و نورانی کردن برخی از خیابان‌ها از سوی شهرداری آن هم وقتی در بدیهیات مانده و حقوق پرسنل را پرداخت نکرده است، قابل‌قبول نیست.

رییس سازمان بازرسی کل کشور افزود: امسال 37 میلیارد حق آلایندگی به شهرداری خرمشهر پرداخت شد ولی وقتی پرداخت حقوق ماهانه به 4 میلیارد تومان در ماه برسد، در چنین شرایطی باید از هزینه‌های غیرضروری خودداری شود؛ لذا همه مسئولان و نمایندگان استان پیگیر مشکلات باشند و اگر این همنوایی محقق شود قطعاً بسیاری از مشکلات خوزستان حل می‌شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها