کد خبر: 452139
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۵ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از چند و چون ماجرای سرباز بابلی:

پایان پرونده سیلی زدن به سرباز بابلی؛ مجازات جنبه عمومی رفتار قاضی خطاکار چه می‌شود؟

خبر برخورد فیزیکی یک قاضی و سرباز در شهرستان بابل استان مازندران اگرچه در ابتدا به نظر شایعه آمد، اما با تایید رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح، این پرونده ابعاد تازه‌تری پیدا کرد.

پایان پرونده سیلی زدن به سرباز بابلی؛ مجازات جنبه عمومی رفتار قاضی خطاکار چه می‌شود؟
کد خبر: 452139
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۵ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اواخر هفته گذشته بود که درگیری یک سرباز وظیفه با فردی که بازپرس دادگستری معرفی شده بود، در شهرستان بابل حسابی خبرساز شد. ماجرا از این قرار بود که یکی از بازپرس‌های دادگستری بابل هنگام مراجعه به محل کارش از درِ ورودی ارباب رجوع با درخواست سرباز برای بازرسی بدنی مواجه می شود و اجازه این کار را به سرباز نمی‌دهد.

درِ ورود قضات، کارشناسان و وکلای دادگستری بابل جدا از محل ورود ارباب رجوع است و به همین دلیل سرباز بابلی این بازپرس را نشناخته و بر بازرسی بدنی‌اش اصرار می‌کند. همین سماجت و اصرار سرباز باعث می‌شود تا بازپرس ماجرا سیلی‌ای به صورت او بزند. اتفاقی که با واکنش‌های متعدد در فضای مجازی روبه‌رو شد و بازتاب زیادی پیدا کرد.

خبر کتک خوردن سرباز بابلی در صداوسیما هم انعکاس پیدا کرد

شدت بازتاب‌ها بسیار زیاد بود و حتی این خبر در صداوسیما هم منعکس شد. مجری برنامه «تهران 20» نیز به این خبر پرداخت و از ابعاد آن گفت.

در شرایطی که واکنش‌ها همچنان ادامه داشت رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح مهر نهایی را با تایید این خبر زد. امیر دریادار دوم غلامرضا رحیمی‌پور با تایید خبر، از ضرورت صیانت از سرباز مذکور حرف زد: «بدرفتاری با سرباز بابلی تایید شده و صیانت از سرباز مذکور در دستور کار است. سرباز بابلی اگرچه مورد بدرفتاری قرار گرفته اما دچار مشکل فیزیکی نشده است.»

طی گفته‌های رحیمی‌پور، همچنین روشن شد که فرد خاطی یک قاضی بوده و سرباز را که هنگام ورود به دادگستری از او کارت شناسایی درخواست کرده بود به اتاق خود برده و چند ضربه به صورت او زده است.

غلامرضا رحیمی پور

رئیس کل دادگستری مازندران: کرامت انسانی باید در دادگستری نهادینه شود

بعد از کش‌وقوس‌های چندروزه سرانجام کمیته ویژه هیات نظارت بر حقوق شهروندی استان مازندران مامور رسیدگی به پرونده ماجرای بازپرس و سرباز بابلی شد. گزارش این نشست حاکی از آن است که هیات مذکور با حضور رئیس کل دادگستری و مسئول بازرسی نیروی انتظامی استان با تشکیل جلسه سه‌ساعته برگزار شد.

پس از استماع شکایت سرباز وظیفه که به اتفاق پدرش در جلسه حاضر شده بود و بررسی اوضاع و احوال به اظهارات مطلعان و شنیدن توضیحات قاضی با عذرخواهی بازپرس و دلجویی مقامات قضایی از سرباز وظیفه، نهایتاً نامبرده از شکایت خود صرف نظر کرد.

رئیس کل دادگستری مازندران در پایان جلسه حقوق شهروندی دادگستری بر لزوم اهتمام تمام قضات و کارکنان دستگاه قضایی بر حفظ کرامت انسانی و شأن افراد به خصوص جوانان زحمتکشی که در کسوت مقدس سربازی در حال خدمت بی‌چشمداشت به کشور و مردم هستند تاکید کرد.

او با بیان این نکته مهم که حفظ کرامت قضات، کارکنان و همه مراجعه‌کنندگان و متهمان جزو وظایف دستگاه قضایی است که شامل قضات، کارکنان و مراجعه‌کنندگان می‌شود گفت: «کرامت در دادگستری باید نهادینه شود، این کرامت باید نسبت به وکیل، مراجعان، سربازان عزیز، متهمان و خانواده‌های آنها در همه سطوح رعایت شود.»

قانون

سرباز بابلی: دوست نداریم برای نظام حاشیه ایجاد کنیم

محمدحسن کریمی سرباز بابلی پس از این نشست که به سازش ختم شد گفت: «ما به هیچ عنوان به دنبال حاشیه‌سازی نبودیم و جلسه امشب که با مدیران ارشد دستگاه قضایی استان بابل برگزار شد با عذرخواهی بازپرس از بنده ختم به خیر شد و ما طرح شکایت نخواهیم کرد.»

او توضیح داد که دوست نداشته برای نظام حاشیه‌ای ایجاد کند: «ما به هیچ عنوان دوست نداریم برای نظام خود حاشیه درست کنیم و من سرباز وطن هستم و سعی می‌کنم بر اساس قانون برای اعتلای میهن بکوشم. الان هم 19 ماه از خدمتم می‌گذرد و 50 روز دیگر به پایان خدمتم باقی مانده است.»

او همچنین از رسانه‌ها هم خواست که به این موضوع دیگر دامن نزنند و موضوع را تمام‌شده تلقی کنند.

محسن کریمی پزشک داروساز که پدر این سرباز است هم توضیح داد که از ابتدا دنبال حاشیه نبوده‌اند: «ما از همان ابتدا هم به هیچ عنوان دنبال حاشیه نبودیم و فقط خواسته‌مان این بود که این بازپرس از پسرم عذرخواهی کند، که این کار با حضور رئیس کل دادگستری مازندران و دادستان بابل انجام شد و از طرف ما هم این موضوع تمام شده است.»

پیشتر عده‌ای پیشنهاد تجمع به این خانواده داده بودند: «هرچند عده‌ای به ما پیشنهاد کردند که برای احقاق حق پسرم مقابل دادگستری تجمع کنند، ولی ما به هیچ عنوان به این سمت‌وسو حرکت نکردیم چراکه انقلاب ما دشمنان زیادی دارد و برای اعتلای این کشور خون‌های زیادی ریخته شد و مطالبه ما عذرخواهی بازپرس بود که انجام شد.»

بلیت متروی سربازان

قاضی خطاکار جریمه می‌شود؟

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل یک روز پیش درباره این ماجرا گفته بود موضوع بابل در دست پیگیری است و اگر محرز شود خطایی صورت گرفته است، با فرد خاطی برخورد می‌شود. حالا این ماجرا به گفته حاضران در آن نشست ختم به خیر و سازش شده است، اما هنوز این پرسش نزد مردم باقی مانده که آیا حکمی برای جنبه عمومی رفتار قاضی خطاکار در نظر گرفته خواهد شد یا خیر؟

از آنجا که او لباس عدالت را بر تن می‌کند و برای مردم یک جامعه باید نماد رفتار نیک و صالح باشد، آیا چنین حرکتی باعث خدشه‌دار شدن احساسات عمومی و ضربه زدن به اعتماد مردم نخواهد شد و در این صورت، آیا نباید برای آن مجازاتی در نظر گرفت؟ این پرسشی است که به نظر می‌رسد مسئولان رده‌بالاتر باید در قبال آن پاسخگو باشند.

به ویژه که کلیشه جاافتاده‌ای در بین برخی از مردم وجود دارد که به طور کلی محیط خدمت سربازی را نه جایی برای رشد و تعالی روحی و جسمی که مکانی برای تحقیر شدن جوانان خود می‌دانند. حالا چنین رفتاری آن هم از سوی یک قاضی می‌تواند آن کلیشه‌ها را هم قوت بخشد.

انعکاس پرونده به قوه قضائیه

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در شبکه خبر در خصوص جزئیات بدرفتاری با سرباز وظیفه در دادگستری مازندران گفت: فرد خاطی عذرخواهی کرد و از جنبه شخصی، سرباز رضایت داد و موضوع منتفی شد اما چون این موضوع، موضوع سازمانی است و ستاد کل خودش را مکلف می‌داند از جنبه سازمانی، حقوق کارکنان وظیفه را پیگیری کرده و از سربازان صیانت کند موضوع را به ریاست قوه قضائیه منعکس کرده‌ایم. هم اکنون منتظر اعلام نتیجه از طرف قوه قضائیه هستیم و در صورت وصول نتیجه مراتب به اطلاع مردم خواهد رسید.

وی گفت: این سرباز کار قانونی خود را انجام داده بود، در بررسی‌های مشخص شد کار غیرقانونی انجام نداده و انجام وظیفه کرده است؛ قطعاً از وی دلجویی خواهد شد و به‌موقع تشویق می‌شود. موضوع ابتدا باید از جنبه حقوقی و سازمانی تعیین تکلیف شود و حتماً از آن سرباز عزیز نیز تقدیر به عمل می‌آید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها