ییس جمهوری:

ارزش و وزن پتروشیمی در دولت یازدهم و دوازدهم دوبرابر شد

حسن روحانی، رییس جمهور گفت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم هم از لحاظ وزنی و هم ارزشی توانستیم پتروشیمی را به دوبرابر برسانیم.

ارزش و وزن پتروشیمی در دولت یازدهم و دوازدهم دوبرابر شد
کد خبر: 454220
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۴ ۱۰:۲۲:۴۷

اعتمادآنلاین| حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در آیین افتتاح طرح‌های پتروشیمی در سراسر کشور با تبریک ایام ولادت عیسی مسیح به هموطنان ارمنی و جهانیان و نیز با یادآوری اینکه امروز یک میلیارد یورو افتتاح داشته‌ایم، اظهار کرد: بیش از 28 هزار میلیارد تومان در یک روز و در شرایط جنگ اقتصادی ما افتتاح شد که این افتخار بزرگی است و ضربه بزرگی به استکبار جهانی است که می‌خواست ایران امروز تعطیل باشد و مردم در صف‌های طولانی به خیال آنان در انتظار دریافت نان باشند.

وی افزود: به اعتقاد من عمر این جنگ اقتصادی به پایان رسیده و کسی که فرماندهی این جنگ را به عهده داشت امروز در پایان عمر سیاسی خود قرار دارد اما اگر این جنگ 30 سال هم ادامه پیدا می‌کرد مردم ما مقاومت می‌کردند.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه دو بخش گاز و نفت از جمله مواردی بود که در جنگ اقتصادی مورد توجه دشمن قرار داشت، گفت: امروز ما دهمین طرح را در زمینه پتروشیمی افتتاح کردیم و تا پایان سال این میزان به هفت طرح باقیمانده هم به افتتاح می‌رسد و مجموع 17 طرح پتروشیمی را در سال 99 به صورت افتتاح شده خواهیم داشت.

روحانی ادامه داد: امروز این طرح‌ها در غرب کشور بودند که البته کار بزرگی برای یک خط طولانی گاز جهت تامین خوراک پتروشیمی در غرب کشور قرار بود انجام شود که این سه طرح امروز در راستای همان پروژه است.

رییس جمهوری یادآور شد: ما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم توانستیم هم از لحاظ وزنی و هم ارزشی توانستیم پتروشیمی را به دوبرابر برسانیم. از لحاظ وزنی از 56 میلیون تن به 100 میلیون تن و از لحاظ ارزشی از 11 میلیارد دلار به 25 میلیارد دلار می‌رسیم که اگر هیچ‌کاری از سوی دولت انجام نشده بود، همین دو مورد کارهای بزرگی است.

روحانی با یادآوری اینکه ما گازوئیل و بنزین را وارد می‌کردیم اما امروز صادر می‌کنیم، گفت: ما هر ساله در زمستان مشقت داشتیم و برای تامین گاز واردات انجام می‌دادیم اما امروز بدون اینکه وارد کنیم گاز مصرفی را با همکاری مردم مدیریت می‌کنیم و مازاد آن را صادر می‌کنیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه ما برای دولت‌های بعدی هم ریل‌گذاری کرده‌ایم اظهار کرد: برای اینکه یک صنعت در کشور راه‌اندازی شود سه مورد مهم است، یکی مواد اولیه که باید در داخل آن را تامین کنیم تا گرفتار پاسخ‌های مثبت یا منفی خارج نباشیم، دوم تکنولوژی است که ما امروز قادر هستیم 70 درصد یک پتروشیمی را خودمان بسازیم و مطمئن هستم این میزان در سال‌های بعد افزایش می‌یابد.

وی افزود: مورد سوم بازار است که اگر نباشد اصلأ به دنبال کار نمی‌رویم. در زمینه پتروشیمی خوشبختانه بازار خوبی هم در داخل و خارج داریم و بنابراین اینکه ما در غرب کشور اینهمه پتروشیمی ایجاد کردیم به خاطر این است که بازار در کنار ما و در همسایگی ما است.

روحانی یادآور شد: دشمن می‌خواست درآمدهای نفتی ما را با تحریم‌ها از میان ببرد. اما به تعبیر رهبری ما اول باید اثر تحریم نفتی را برداریم که در این راستا یکی از کارها این بود که با جایگزینی پتروشیمی و محصولات آن، اثر تحریم را کاهش دادیم. پیش از این پتروشیمی برای ما صرفاً 11 میلیارد دلار ارزش داشت اما امروز این رقم بیش از دو برابر افزایش یافته است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها