دادستان تهران بر تسریع دادسراها در پذیرش و ارجاع پرونده‌ها تاکید کرد / تاخیر مستوجب مجازات است

القاصی‌مهر گفت: تاخیر در ارجاع پرونده‌ها و انجام امور مردم جایز نیست و مستوجب مجازات است.

دادستان تهران بر تسریع دادسراها در پذیرش و ارجاع پرونده‌ها تاکید کرد / تاخیر مستوجب مجازات است
کد خبر: 456679
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۶ ۱۰:۲۴:۵۶

اعتمادآنلاین| در راستای مدیریت صحیح ارجاع پرونده‌های وارده به دادسراهای عمومی و انقلاب تهران، چهارمین جلسه شورای معاونین دادسرای عمومی و انقلاب تهران با حضور دادستان تهران، معاون محترم قضایی و رئیس شوراهای حل اختلاف دادگستری استان تهران، سرپرستان و دادیاران ارجاع دادسرا های عمومی و انقلاب تهران روز دوشنبه در سالن ولایت ساختمان دادگستری استان تهران تشکیل شد.

علی القاصی‌مهر، دادستان تهران در چهارمین جلسه شورای معاونین دادسرای عمومی و انقلاب تهران که پیرامون مدیریت صحیح ارجاع پرونده‌های وارده به دادسرا‌های عمومی و انقلاب تهران برگزار شد، ضمن خیرمقدم به حضار و عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بر ضرورت استفاده صحیح از ظرفیت شورا‌های حل اختلاف تاکید کرد و افزود: شورا‌های حل اختلاف جایگاه مناسبی برای ایجاد فرهنگ سازش و اصلاح ذات البین دارند و دادیاران ارجاع باید تلاش کنند تا پرونده‌هایی که قابلیت سازش دارند را به شورا‌های حل اختلاف ارسال کنند.

وی با اشاره بر پیگیری راه اندازی شورا‌های حل اختلاف در دادسرا‌هایی که شورا ندارند؛ ادامه داد: سرپرستان این دادسرا‌ها باید پیگیری لازم جهت پیش بینی فضای مناسب و راه اندازی هر چه سریعتر شورا را مدنظر قرار دهند و دادسرا‌هایی که تعداد شعب شورای حل اختلاف آن‌ها کافی نیست، تعداد شعب مورد نیاز را اعلام و پیگیری لازم جهت فعال سازی شعب بیشتر شورای حل اختلاف انجام شود.

دادستان تهران همچنین با بیان اینکه اعضای شورا‌های حل اختلاف، افراد خدوم و زحمت کشی هستند که لازم است زحمات آنان را پاس داشت از سرپرستان دادسرا‌ها و دادیاران ارجاع خواست ضمن بررسی لازم، ترتیبی اتخاذ تا کلیه پرونده‌ها به سرعت ارجاع و از تاخیر در ارجاع پرونده‌ها خودداری کنند.

القاصی مهر اضافه کرد: تاخیر در ارجاع پرونده‌ها و انجام امور مردم جایز نیست و مستوجب مجازات است.

وی به اختلافات دادسرا‌ها در صلاحیت پرونده‌ها نیز اشاره کرد و گفت: این اختلافات باید به حداقل برسد و نباید موجبی برای تطویل امور باشد ضمن اینکه باید در پذیرش و ارجاع پرونده تسریع و موجبات رضایت مندی مردم و مراجعین را فراهم کرد.

دادستان تهران با اشاره به وضعیت پرونده‌های مسن موجود در دادسرای تهران نیز افزود: باید برای رسیدگی به پرونده‌های مسن اهتمام بیشتری داشت و هر چه سریعتر باید مقدمات کاهش پرونده‌های مسن و تعیین تکلیف این پرونده‌ها را فراهم کرد.

معاون قضایی و رئیس شورا‌های حل اختلاف دادگستری استان تهران نیز در این جلسه ضمن قدردانی از دیدگاه دادستان تهران نسبت به شورا‌های حل اختلاف، آمادگی خود را جهت همکاری و همراهی با دادسرای تهران اعلام کرد.

غلامرضا مهدوی با تاکید بر اینکه اگر دادسرا‌های تهران فضای فیزیکی لازم را در اختیار شورا قرار دهند هر یک از شعب شورا‌ها قادر به پذیرش 120 فقره پرونده در ماه خواهد بود و از اعلام آمادگی برای ایجاد صلح و سازش به میزان 60 درصد از پرونده‌های وارده خبر داد و تاکید کرد: شورای خل اختلاف بر تحقق این امر تلاش می‌کند.

وی همچنین خواستار ارجاع تدریجی پرونده‌ها به شورا‌های حل اختلاف شد و گفت: در این راستا پرونده‌ها بصورت یکجا و با تراکم زیاد طی روز‌های آخر ماه به شورا‌ها ارجاع نشود بلکه به تناوب و در طول ماه به شعب شورا ارجاع شود.

قربانیان معاون شورا‌های حل اختلاف استان تهران نیز ضمن ارائه گزارش آماری از تعداد شعب فعال ایجاد شده در دادسرا‌ها آمار پرونده‌های وارده و درصد پرونده‌هایی که منجر به سازش شدند را تشریح نمود و برای ایجاد شعب بیشتر اعلام آمادگی کردند.

در ادامه رضا نجفی، معاون اول دادستان تهران گزارشی از نحوه ارجاع پرونده‌ها به شعب دادسرا و شعب شورا‌های حل اختلاف ارائه کرد و وضعیت ارجاع و تسریع و یا تاخیر در ارجاع پرونده‌ها و همچنین آمار پرونده‌های بلااقدام و ارجاع نشده را تشریح و آمار هر یک از دادسرا‌ها را قرائت کرد.

در پایان جلسه سرپرستان و همکاران قضایی حاضر در جلسه نقطه نظرات و پیشنهادات خود را ارائه کردند.

منبع:ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها