آکسفام:

ثروت میلیاردر‌های جهان در دوره کرونا به شدت افزایش یافته است

یک سازمان بین‌المللی خیریه و حقوق بشری معتقد است میلیاردر‌های جهان به واسطه نابرابری درآمد و فروش واکسن کووید-19 در دوره کرونا ثروتمندتر شده‌اند.

ثروت میلیاردر‌های جهان در دوره کرونا به شدت افزایش یافته است
کد خبر: 460916
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۶ ۱۵:۴۵:۰۹

اعتمادآنلاین| تحقیقات آکسفام (یک سازمان بین‌المللی خیریه و حقوق بشری) نشان می‌دهد مجموع ثروت‌های ده تن از ثروتمندترین مردان جهان در دوره شیوع کرونا، 400 میلیارد پوند افزایش یافته است.

رکود اقتصادی برای ثروتمندترین میلیاردر‌های جهان 9 ماه پس از گسترش همه گیری در سراسر جهان به پایان رسیده و افزایش ثروت آن‌ها را به دنبال داشته است.

این سازمان خیریه افزود: این مبلغ برای تأمین بودجه واکسیناسیون همه مردم جهان کافی است. آکسفام این اوضاع را شرم آور توصیف و اعلام کرد مالیات‌های اخذ شده از افراد بسیار ثروتمند باید منصفانه‌تر (بیشتر از سایر مردم) باشد.

آکسفام پیشتر از شرکت‌های تولید کننده واکسن کرونا خواسته است محصول واکسن خود را با دیگر تولیدکنندگان به اشتراک بگذارند.

در حالی که دیگر تولیدکنندگان واکسن قول داده اند در دوره شیوع همه گیری کرونا به دنبال سود نباشند، اما شرکت فایزر موضع متفاوتی اتخاذ کرده است.

این شرکت به اوضاع کنونی به عنوان یک فرصت تجاری می‌نگرد و با کاهش بودجه تحقیقاتی که از دولت آمریکا دریافت می‌کند، برای تولید واکسن کووید 19 به همراه شرکت آلمانی بیونتک از حدود دو میلیارد دلار از سرمایه خود استفاده کرده است.

شرکت بیونتک 375 میلیون یورو (335 میلیون پوند) از دولت آلمان دریافت کرده و یک وام 100 میلیون یورویی هم از بانک سرمایه گذاری اروپا گرفته است. بیونتک در مقایسه با فایزر یک شرکت کوچک محسوب می‌شود. درآمد این شرکت سال گذشته 109 میلیون یورو بود، در حالی که فایزر 52 میلیارد دلار درآمد داشت.

یاد آور می‌شود بخش عمده سهام این شرکت‌ها در اختیار میلیاردر‌های جهان قرار دارد.

گابریلا بوچر، مدیر اجرایی آکسفام گفت: شکاف عمیق بین فقیر و غنی به اندازه ویروس کشنده است. مبارزه با نابرابری باید در مرکز تلاش‌ها برای نجات اقتصادی و بهبودی باشد.

در یک نظرسنجی از 295 اقتصاددان از 79 کشور، آکسفام دریافت که 87 درصد از پاسخ دهندگان انتظار داشتند که نابرابری درآمد در کشورشان یا در نتیجه همه گیری افزایش یابد یا به شدت افزایش یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها