کد خبر: 461099
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۷ ۱۲:۴۳:۱۷
| |

بحران سیاسی در ایتالیا؛ نخست‌وزیر امروز استعفا می‌کند

در بحبوحه بحران سیاسی در ایتالیا، شورای وزرای این کشور اروپایی اعلام کرد که نخست‌وزیر امروز (سه‌شنبه) استعفای خود را اعلام می‌کند.

بحران سیاسی در ایتالیا؛ نخست‌وزیر امروز استعفا می‌کند
کد خبر: 461099
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۷ ۱۲:۴۳:۱۷

اعتمادآنلاین| در پی بحران سیاسی در ایتالیا رئیس شورای وزرا در بیانیه‌ای اعلام کرد که «جوزپه کونته» نخست‌وزیر ایتالیا امروز (سه‌شنبه) استعفای خود را اعلام خواهد کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، روز گذشته (دوشنبه) شورای وزرای ایتالیا در بیانیه‌ای در خصوص تصمیم کونته برای استعفا اعلام کرد: «شورای وزرا ساعت 09:00 صبح فردا (سه‌شنبه) (11:30 سه‌شنبه به وقت تهران) تشکیل جلسه می‌دهد و در این جلسه، جوزپه کونته نخست‌وزیر، اراده خود برای رفتن به کیرینال [کاخ ریاست‌جمهوری] برای تحویل استعفایش را به وزرا اعلام می‌کند. پس از آن نخست‌وزیر کونته نزد سرجو ماتارلا رئیس‌جمهور می‌رود».

طبق این گزارش، استعفای نخست‌وزیر ایتالیا احتمالاً یک گام فنی برای تشکیل یک دولت جدید با حمایت پارلمانی بیشتر محسوب می‌شود.

هفته گذشته، کونته موفق شد برای ماندن در قدرت با 156 رأی مثبت در مقابل 140 رأی منفی و 16 رأی ممتنع از مجلس سنای ایتالیا رأی اعتماد بگیرد اما موفق نشد رأی اکثریت قاطع 161 سناتور را به دست آورد و همین مسئله شرایط را برای حکمرانی و پیشبرد برخی اقدامات قانونی خاص در پارلمان دشوار می‌کند.

از زمان رأی‌گیری هفته گذشته سنا، کونته تمامی تلاش خود را برای جلب حمایت یک گروه جدید پارلمانی به کار گرفته است و در حال جلب نظر اعضای احزاب میانه‌رو گوناگون است تا حمایت پارلمان را افزایش دهد.

شبکه یورونیوز نیز در این خصوص گزارش کرد که کونته که هفته گذشته با اکثریت بسیار ضعیف توانست مجدداً از سنا رأی اعتماد بگیرد، هم‌اکنون در شکننده‌ترین حالت ممکن است و امید دارد که با استعفا از سمت خود، دولت جدیدی را تشکیل دهد که بر حمایت بیشتری از مجلس سنا استوار باشد.

اوایل ماه جاری میلادی (ژانویه)، «متئو رنتسی» رهبر پیشین حزب دموکرات ایتالیا و نخست‌وزیر سابق این کشور، حزب تازه تأسیس خود به نام «زنده باد ایتالیا» را از کابینه ائتلافی کونته خارج کرد و پس از آن دولت ایتالیا در آستانه سقوط قرار گرفت.

رنتسی تأکید کرده است که از نحوه مدیریت کونته در خصوص کمک‌های 200 میلیارد دلاری اتحادیه اروپا برای مقابله با پیامدهای کرونا ناراضی است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها