کد خبر: 461570
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۹ ۱۸:۱۱:۰۰
| |

کاسبان تحریم نگران از بازگشت آمریکا به برجام!

کاسبان تحریم و کسانی که کامیابی سیاسی و اقتصادی خود را بر ادامه فشارها می‌بینند، اکنون نیز مخالفت‌های خود با بازگشت به برجام را بیان می‌کنند. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب نیز با شروطی آمادگی ایران برای تعامل سازنده را بیان کرده‌اند.

کاسبان تحریم نگران از بازگشت آمریکا به برجام!
کد خبر: 461570
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۹ ۱۸:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| حضور جو بایدن در کاخ سفید، امیدها به بازگشت آمریکا به برجام و رفع تمامی تحریم‌ها را زنده کرد. با این وجود، کاسبان تحریم مانند همیشه موضع گیری کردند. مساله اینجاست که موضع رژیم اشغالگر قدس همین بوده و تندروهای داخلی گاه با موضع خود نتخواسته در حال بازی در پازل بد‌خواهان هستند. معاون اول رئیس‌جمهوری به اظهارات ضدایرانی مقامات صهیونیستی واکنش نشان داد.

جبران خطای دیپلماتیک

پس از پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا و حضور چهره‌ای دموکرات در کاخ سفید، امیدهایی برای جبران خطای دیپلماتیک رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا مبنی بر خروج از توافق‌نامه برجام به وجود آمد. کسانی که در ایران به‌دنبال رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا بودند، انتخاب جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا را به فال نیک گرفتند تا شاید رئیس‌جمهور جدید بازگشت به برجام را در دستورکار قرار دهد. رفع تحریم‌ها اما نگرانی‌ها و ناراحتی‌هایی را نیز به دنبال داشت. دلواپسان و کاسبان تحریم در داخل از کسانی هستند که مخالف رفع تحریم‌های ایران‌اند. بااین‌حال رفع تحریم و کاهش تنش میان ایران و آمریکا تنها مخالفان داخلی ندارد. اخیرا یکی از سران نظامی رژیم اشغالگر صهیونیستی نیز از بازگشت به برجام اظهار نگرانی کرده و ضمن تهدید ایران به آمریکا تذکراتی داده است. این امر با پاسخ اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری همراه بود.

مذاکره به‌خاطر کشور و مردم

تحریم‌های آمریکا علیه ایران در سال 58 به‌صورت یکجانبه آغاز شد. این تحریم‌ها از ابتدای عمر انقلاب فشارهایی را علیه ملت و دولت‌های ایران وارد کرد. تحریم‌های آمریکا در سال 85 و با روی‌کارآمدن دولت محمود احمدی‌نژاد شدت گرفت و پرونده هسته‌ای ایران از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل متحد رفت. همین امر آغازی بر تلاش آمریکا برای تحریم چندجانبه ایران بود. از اواخر دهه 80 و در دوران دولت دهم، فشارهای جهانی علیه ایران شدت گرفت و تحریم آسیب‌های بسیاری به بدنه اقتصاد کشور و معیشت مردم وارد کرد.

مذاکرات ایران با آمریکا در نیمه دهه هشتاد و با اجازه رهبر معظم انقلاب آغاز شد. با این وجود دستاورد چندانی در این مذاکرات به دست نیامد. دولت روحانی با شعار مذاکره روی کار آمده و اقدامات مثبتی در این زمینه انجام داد. همین امر منجر به توافقنامه برجام و ایجاد گشایش در فضای اقتصادی کشور شد.

با تمامی این احوال، عمر دولت باراک اوباما که طرف مذاکره ایران بود به پایان رسید و ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری جدید، خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد. اکنون و پس از پایان دولت ترامپ، بازگشت به برجام می‌تواند بار گرانی را از دوش اقتصاد کشور بردارد. با این‌حال دلواپسانی که از ابتدای استقرار دولت یازدهم و دوازدهم مانع‌تراشی‌هایی مقابل مسیر تنش‌زدایی در روابط دیپلماتیک ایران انجام داده بودند، اکنون نیز از احیای برجام خوشایند نیستند.

کاسبان تحریم و کسانی که کامیابی سیاسی و اقتصادی خود را بر ادامه فشارها می‌بینند، اکنون نیز مخالفت‌های خود با بازگشت به برجام را بیان می‌کنند. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب نیز با شروطی آمادگی ایران برای تعامل سازنده را بیان کرده‌اند.

کاسبان تحریم با چه کسانی همسو هستند؟

تنها کاسبان تحریم، برخی تندروهای داخلی نیستند. به نقل از روزنامه ماینیچی، اخیرا یکی از مسئولان نظامی رژیم غاصب صهیونیستی نیز با اشاره به شعار انتخاباتی بایدن مبنی بر اینکه «در صورت بازگشت ایران به پایبندی کامل به تعهدات هسته‌ای‌اش» آمریکا هم به توافق بازمی‌گردد، در اظهاراتی از بازگشت آمریکا به برجام ابراز نگرانی کرده است.

موضوع قابل تامل در این کنش سیاسی، آن است که عده‌ای در داخل کشور با وجود محکوم کردن سیاست‌های ضدایرانی و سخن گفتن از آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی، در تناقضی آشکار با دشمنان قسم‌خورده ایران و جنایتکاران صهیونیستی ناخواسته هم مسیر شده‌اند. این مساله تاسف‌برانگیز، موضوعی است که مشت بسیاری از افراد تندرو را باز می‌کند.

پاسخ به طبل توخالی

مسئول نظامی رژیم اشغالگر در بخش دیگری از گفته‌های خود تصریح کرد که به نیروهایش دستور داده است، آمادگی برای اقدام تهاجمی احتمالی علیه ایران در سال آینده را بالا ببرند. این اظهارات بی‌پایه و اساس ازسوی مسئولان کشور بدون پاسخ نماند و به گزارش ایسنا، صبح روز گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران در پاسخ به تهدید نظامی یک مقام اسرائیلی در صورت بازگشت آمریکا به برجام، تاکید کرد: «اسرائیل در حدی نیست که ایران را تهدید کند.»

منبع: آرمان ملی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها