مرتضی مبلغ، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

حاضرم با مقامات شورای نگهبان مناظره کنم / کسانی به صراحت، رای مردم را تزئینی می‌دانند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: من 6 انتخابات ملی برگزار کرده‌ام و در متن این جریان بوده‌ام و جزئیات این مسائل را می‌دانم و بارها اعلام کرده‌ام حاضرم با مقامات ارجمند شورای نگهبان مصاحبه و مناظره کنم تا این وضعیت روشن شود.

حاضرم با مقامات شورای نگهبان مناظره کنم / کسانی به صراحت، رای مردم را تزئینی می‌دانند
کد خبر: 466000
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۱ ۱۴:۰۶:۳۴

اعتمادآنلاین| در همین انتخابات اسفند 98 واقعا از یک طیف آن قدر ردصلاحیت شد که هرچه تلاش کردیم در تهران و سایر شهرها حتی یک لیست نصفه ارائه کنیم، نشد و اصلاح‌طلبان نتوانستند لیست بدهند، آن هم برای کسانی که مو لای درز سوابقشان نمی‌رفت. این مساله ریشه در جاهای دیگر دارد و اگر این رویکرد به انحاء مختلف در متن حاکمیت رسوخ کند، فاجعه آمیز می‌شود.


«مرتضی مبلغ» مساله طرفداران مشارکت حداقلی در انتخابات را قدرت خواند و گفت: این گروه به تجربه می‌دانند در صورت مشارکت حداکثریِ مردم رای نمی‌آورند، اما در مشارکت حداقلی پیروزیشان تضمین‌شده است و برای همین از سازوکارهایی استفاده می‌کنند که مردم کمتر مشارکت کنند.

مرتضی مبلغ که در وبینار اداره کل پژوهش ایرنا با عنوان «انتخابات 1400، مشارکت حداقلی یا حداکثری؟» حاضر شد، طرفداران مشارکت حداقلی را دو دسته خواند و گفت: دسته اول که اکثریت را دارند، مساله‌شان قدرت است و برداشتشان این است که در صورت مشارکت حداکثری مردم رای نمی‌آورند و در تجربه هم این را مشاهده کرده‌اند. برای همین سازوکارهایی را استفاده می‌کنند که مردم کمتر مشارکت کنند، چون فکر می‌کنند در مشارکت حداقلی، پیروزیشان تضمین‌شده است.

کسانی به صراحت، رای مردم را تزئینی می‌دانند


وی افزود: اما بخش دوم کسانی هستند که ته دلشان معتقد به جمهوریت نظام نیستند و مردمسالاری را جزو مضرات مدرنیته می‌دانند و رای مردم برای حاکمیت را فاقد موضوعیت می‌دانند. طبق نظر اینها، مردم عوامند و تشخیص درستی ندارند و برخی نخبگان باید کشور را اداره کنند. بعد می‌گویند حالا که مجبور شده‌ایم به رای‌گیری تن بدهیم، به گونه‌ای تن بدهیم که حداقل مضرات را داشته باشد و کسانی که مد نظر ما هستند سر کار بیایند. این نگاه در طول این 40 سال، چالش جدی نظام و مردم بوده و کسانی به صراحت آن را به زبان هم آورده و رای مردم را تزئینی دانسته‌اند. اینها هم به هر قیمتی سعی می‌کنند انتخابات حداکثری محقق نشود، در حالی که امروز بدون رای مردم حکومت به دیکتاتوری و وابستگی کشیده می‌شود و داشتن حکومت کارآمد بدون رای مردم امکان ندارد.

برخی در متن حاکمیت به دنبال مخدوش کردن مشارکت حداکثری مردم هستند


عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در واکنش به دیدگاه دکتر حسینی، وزیر پیشین ارشاد که مشارکت حداقلی را نظر شخصی گروهی کوچک و کم اهمیت می‌خواند، گفت: نمی‌توان موضوع را به این تقلیل داد که بعضی افراد شخصا این طور فکر می‌کنند. این که برخی اشخاص یا حتی احزاب مخالف مردمسالاری باشند، هیچ ایرادی ندارد و در کشورهای پیشرفته هم ممکن است احزابی کاملا ضد دموکراسی باشند. اما مهم این است که گاه در بدنه حاکمیت چنین افکاری دیده می‌شود و اتفاقا برخی جاها که باید برای مشارکت حداکثری تلاش کنند، چنین رویکردی دارند؛ سازوکارهایی که در عرصه‌های مختلف به کار گرفته می‌شود و در طول این چند دهه و همین امروز شاهد آن بوده‌ایم، به سمتی می‌رود که مشارکت حداکثری مردم را مخدوش کند. البته این مربوط به بخش‌هایی از حاکمیت است، نه کل حاکمیت.

حاضرم با مقامات شورای نگهبان مناظره کنم


وی نمونه بارز این رویکرد را که از چند سال بعد از انتخابات شاهد آن بوده‌ایم، در نحوه نظارت دانست که بر انتخابات اعمال می‌شود و توضیح داد: این یعنی جریانی کاملا یکطرفه عمل می‌کند. من 6 انتخابات ملی برگزار کرده ام و در متن این جریان بوده‌ام و جزئیات این مسائل را می‌دانم و بارها اعلام کرده‌ام حاضرم با مقامات ارجمند شورای نگهبان مصاحبه و مناظره کنم تا این وضعیت روشن شود. پیامد این فرایند آن است که حداقل همه سلیقه‌های موجود اجازه حضور در رقابت نمی‌یابند. البته این فرایند هم فراز و نشیب دارد گاهی باز و گاهی بسته می‌شود.

عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان گفت: در همین انتخابات اسفند 98 واقعا از یک طیف آن قدر ردصلاحیت شد که هرچه تلاش کردیم در تهران و سایر شهرها حتی یک لیست نصفه ارائه کنیم، نشد و اصلاح‌طلبان نتوانستند لیست بدهند، آن هم برای کسانی که مو لای درز سوابقشان نمی‌رفت. این مساله ریشه در جاهای دیگر دارد و اگر این رویکرد به انحاء مختلف در متن حاکمیت رسوخ کند، فاجعه آمیز می‌شود.

پیامد مشارکت بالای مردم در انتخابات، بازدارندگی برای کشور است


مبلغ در بخش دیگری از سخنانش مشارکت مردمی را مرتبط با زیرساخت نظام جمهوری اسلامی دانست و افزود: اساس نظام‌های مبتنی بر دموکراسی، حضور و مشارکت مردم است. هرچه مشارکت مردم افزایش یابد، مشروعیت و مقبولیت نظام افزایش پیدا می‌کند و در جمهوری اسلامی هم هر دو این موارد مبتنی بر آراء مردم است و باعث اقتدار واقعی نظام هم می‌شود تا کارها را به نحو احسن پیش ببرد.

پیامد سوم مشارکت بالا، بازدارندگی است. بخصوص برای کشور ما که هم به لحاظ منطقه و هم شرایط دشمنان زیادی دارد. بزرگترین عامل بازدارندگی در برابر فشارهای خارجی، همین مشارکت گسترده مردم است و تجربه هم این را نشان داده است. به یاد داریم در سال 75 و اوایل 76، فشارهای سنگینی بر جمهوری اسلامی وارد شد و تهدیدات جدی هم بود، اما با مشارکت گسترده مردم در دوم خرداد 76، ورق برگشت و نیروهای واردشده، از منطقه خارج شدند و مناسبات دیگری شکل گرفت. چون مخالفان می‌دیدند که با یک ملت مواجهند. به تبع این بازدارندگی عزت ملی هم ایجاد می‌شود و در دنیا می‌توان آبرومندانه با کشورها و ملتهای دیگر مواجه شد و مناسبات برقرار کرد.

به گفته او، نکته چهارم هم گشایش و پیشرفت در امور است. وقتی یک ملت پشت یک نظام باشند، حاکمیت خیلی بهتر می‌تواند کارهایش را پیش ببرد و می‌توان باز هم به این فهرست افزود. بنابراین، افرادی که معتقدند مشارکت حداقلی پیروزی آنها را تضمین می‌کند و در این زمینه تلاش می‌کنند، باید توجه داشته باشند که برای مطامع خود، چه آسیبی به اصل نظام و ملت و گشایش و پیشرفت در کشور می‌زنند.

در وبینار «انتخابات 1400، مشارکت حداقلی یا حداکثری؟»، علاوه بر مرتضی مبلغ، «سیدمحمد حسینی» رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و فعال اصولگرا نیز حضور داشت و به زودی مشروح مباحث این وبینار منتشر می‌شود.

منبع: امتداد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها