کد خبر: 466060
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۲ ۰۶:۵۱:۲۱
| |

پیش‌نیاز یک انتخابات پرشور چیست؟ / همه از حضور و رقابت جدی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گویند

معمولا فضای عمومی سیاست‌ورزی در آستانه انتخابات کمی گشوده و خطوط قرمز تاحدودی کمرنگ می‌شود و فرصت و مجال بیان دیدگاه‌ها به‌نسبت دیگر اوقات سال، فراهم. انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم اما ظاهرا حتی از این حیث و منظر نیز با انتخابات ادوار پیشین متفاوت است.

پیش‌نیاز یک انتخابات پرشور چیست؟ / همه از حضور و رقابت جدی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گویند
کد خبر: 466060
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۲ ۰۶:۵۱:۲۱

اعتمادآنلاین| رسم است همواره طی این دهه‌های اخیر، وقتی موعد برگزاری یک انتخابات سراسری- به‌خصوص آن مهم‌ترینِ انتخابات که انتخابات ریاست‌جمهوری باشد-‌ فرامی‌رسد، هر گوشه و کنار شهر، جمعی از این یا آن جناح سیاسی گردهم آمده و اغلب به‌بهانه برگزاری کنگره‌های احزاب، از انتخابات و بایدها و نبایدهایش می‌گویند. نشست‌ها و میتینگ‌هایی که به‌محک تجربه، همواره نقشی اساسی در برگزاری انتخابات هرچه پرشورتر و ترغیب هرچه بیشتر شهروندان به مشارکت سیاسی و انتخاباتی ایفا کرده و فرصتی است برای بیان گرفت و گیرهای کوچک و بزرگ مملکت ازجانب کاندیداها و البته حامیان‌شان؛ چه آنکه معمولا فضای عمومی سیاست‌ورزی در آستانه انتخابات کمی گشوده و خطوط قرمز تاحدودی کمرنگ می‌شود و فرصت و مجال بیان دیدگاه‌ها به‌نسبت دیگر اوقات سال، فراهم. انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم اما ظاهرا حتی از این حیث و منظر نیز با انتخابات ادوار پیشین متفاوت است. چنان‌که حالا اگرچه همچون تمامی ادوار گذشته شاهد برگزاری این دست نشست‌ها و مراسم سیاسی-انتخاباتی هستیم اما شرایط خاص ناشی از کرونا و همه‌گیری کووید-19 باعث شده که سیاسیون دست‌کم در نحوه برگزاری این مراسم تجدیدنظر کنند. کرونا البته همان‌طور که نتوانست دیگر شئون زندگی ایرانیان و البته شهروندهای دیگر نقاط جهان را متوقف کند و آدمی، آن‌طور که هزاران سال، از سد هر مشکل و معضلی گذشت، این‌بار هم در رقابت با کرونا متوقف نماند و راه‌هایی جایگزین، برای زندگی در شرایط همه‌گیری به دست داد، نسبت به مسائل سیاسی نیز با نگاهی خلاقه، راهکارهایی جایگزین کرد تا مبادا کنشگری و سیاست‌ورزی تعطیل شود.


راهکاری که باعث شد آخر هفته‌ای که گذشت، همچون روزهای پایانی هفته‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری 96 و دیگر انتخابات سال‌های گذشته، روزهای پرکار چهره‌ها، احزاب و در یک کلام جریان‌های سیاسی فعال در ایران باشد و متعاقبا رسانه‌ها نیز که همواره در این شرایط، با تلاشی دوچندان در مسیر پوشش اخبار سیاسی-انتخاباتی گام برمی‌دارند، با ترافیک سنگینِ نشست‌ها و مراسم انتخاباتی مواجه شوند. نشست‌ها و مراسمی که چنان‌چه اشاره شد، عمدتا به‌صورت مجازی برگزار شد اما نه لزوما کم‌شور و حال؛ از حزب کارگزاران سازندگی که اقدام به برگزاری چهارمین کنگره خود با حضور دبیرکل، رییس شورای مرکزی و سخنگوی حزب کرد و از لزوم حرکت به سوی حزب فراگیر اصلاحات گفت تا حزب مردم‌سالاری که در نوزدهمین کنگره خود، ضمن آنکه رای به ابقای مصطفی کواکبیان در قامت دبیرکل این تشکل داد، او را به عنوان کاندیدای حزبی خود معرفی کرد. همچنین انجمن اسلامی جامعه پزشکی و سازمان عدالت و آزادی به عنوان دو تشکل اصلاح‌طلب دیگر میزبان چهره‌هایی چون محسن آرمین و الهه کولایی بودند. از آن‌سو احزاب و تشکل‌های اصولگرا نیز بیکار نماندند و درحالی که دانشجویان اصولگرای عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، میزبان چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب، میانه‌رو و اصولگرا بودند، 3 چهره شاخص اصولگرا یعنی مصطفی پورمحمدی، دبیرکل جامعه روحانیت، غلامعلی حدادعادل، رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری در نشست طیفی دیگر از دانشجویان اصولگرا تحت عنوان اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان سخنرانی کردند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها