کد خبر: 467268
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۷ ۱۱:۵۸:۳۸
| |

رئیس کمیسیون عمران مجلس:

بیش از 2 میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد

رئیس کمیسیون عمران گفت: در پی مقابله با فرار مالیاتی و بررسی معافیت‌های مالیاتی مانند مالیات بر خانه‌های لوکس هستیم.

بیش از 2 میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد
کد خبر: 467268
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۷ ۱۱:۵۸:۳۸

اعتمادآنلاین| محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب وضع مالیات بر خانه‌های گران قیمت(لوکس) در بررسی لایحه بودجه 1400 گفت: خانه‌های لوکس در کشور از انرژی پنهان و یارانه‌ای در برق، گاز و... نیز بهره می‌برند. نمایندگان با تصویب وضع این مالیات تأکید دارند که برای تحقق عدالت اجتماعی، افراد متناسب با امکانات و درآمدهایشان مالیات دهند تا منابع حاصل در کمک به مناطق محروم استفاده شود.

وی افزود: ما مخالف سرمایه و پول نیستیم و از شهروندان سرمایه‌دار حمایت می‌کنیم، اما مانند دیگر کشورها افرادی که امکانات و درآمد بیشتر دارند، باید مالیات پرداخت کنند و به جای نفت، مالیات در اداره کشور سهمی داشته باشد؛ تنها کارمندان نباید مشمول پرداخت مالیات شوند.

رضایی کوچی با بیان اینکه چنین سهم‌های مالیاتی در ایران کمتر وجود دارند و برای اداره کشور، بیشتر به نفت متکی بوده‌ایم، تصریح کرد: برای دریافت مالیات، از فیش حقوقی کارمندان درصدهایی به صورت پیش فرض برداشته می‌شد که اکنون در پی مقابله با فرار مالیاتی و بررسی معافیت‌های مالیاتی مانند مالیات بر خانه‌های گران و لوکس، خرید و فروش های مکرر املاک و زمین‌های رها شده هستیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: پیشتر موضوع مالیات بر خانه‌های لوکس را به صورت فعلی نداشتیم و البته روشن و الزام‌آور هم نبوده است. در نتیجه این موضوع را در بودجه به همراه عددهایش تعیین کردیم تا دستگاه‌ها اجرایی قانون را عملیاتی کنند. بیش از دو میلیون واحد خانه خالی وجود دارد که مالکان آنها نه واحدها را می‌فروشند و نه اجاره می‌دهند؛ همچنین معمولاً در فضاهای خوب شهری هم قرار گرفته‌اند. در همه جای دنیا مرسوم است هر کسی مِلک، زمین یا درآمدی دارد، به نسبت ارزش، باید مالیاتش را پرداخت کند.

وی گفت: پیشتر موضوع مالیات بر خانه‌های خالی در مجلس بررسی شد که در حوزه شناسایی این خانه‌ها، وزارتخانه‌های اقتصاد، ارتباطات، راه و شهرسازی و نهادهایی مانند شهرداری‌ها و دیگر سازمان‌ها عهده دار وظایفی شدند. البته این اتفاق افتاد که علاوه بر شناسایی ناقص، عدد مالیاتی هم کم بود و نقش بازدارنده‌ای نداشت.

رضایی کوچی تصریح کرد: به دنبال وضع مالیات بر اساس ارزش ملک هستیم و با تشکیل سامانه‌ برای مالیات بر خانه‌های خالی، نزدیک به 400 هزار واحد شناسایی و راستی‌آزمایی شد که مطمئناً مشمول مالیات می‌شوند و دیگر خانه‌ها و واحدهای مسکونی هم در حال ارزیابی است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: شناسایی خانه‌های خالی عمدتاً بر عهده وزارت راه و شهرسازی است و دستگاه‌هایی هم کمک لازم را نمی دهند. ما هم به وزارتخانه یاد شده کمک می‌دهیم و چندبار وزیر راه در کمیسیون عمران گزارش خود را در این باره داده است.

وی با تأکید بر لزوم جدیت دولت در بحث شناسایی خانه‌های خالی و دریافت مالیات یادآور شد: مجلس به عنوان ناظر بر اجرای قانون، در حوزه مسکن موضوع شناسایی را دنبال خواهد کرد. به علاوه درباره تصویب وضع مالیات بر خانه‌های گران، قانون الزام آور است و مستنکفان از قانون را بر اساس ماده 234 آیین نامه داخلی می‌توانیم به قوه قضاییه معرفی کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها