عباس سلیمی‌نمین، فعال سیاسی اصولگرا:

احمدی‌نژاد یک بازیگر سیاسی است / قالیباف کاندیدای سوخته نیست / باید آرزو کنیم رئیسی در قوه قضائیه به خدمات خودش ادامه دهد

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: احمدی‌نژاد می‌داند که اگر قالیباف به قوه مجریه بیاید کاملا او را محو خواهد کرد؛ کمااینکه در شهرداری او را محو کرد. یعنی اصلا عملکرد احمدی‌نژاد در برابر عملکرد قالیباف در شهرداری رنگی ندارد.

احمدی‌نژاد یک بازیگر سیاسی است / قالیباف کاندیدای سوخته نیست / باید آرزو کنیم رئیسی در قوه قضائیه به خدمات خودش ادامه دهد
کد خبر: 479894
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۵ ۱۴:۰۳:۲۱

اعتمادآنلاین| یک فعال سیاسی اصولگرا با تأکید بر اینکه باید آرزو کنیم رئیسی در قوه قضائیه به خدمات خودش ادامه دهد، گفت: اگر اجماع به رئیسی و قالیباف برسد وظیفه شرعی، اخلاقی و ملی آنها این خواهد بود که در رقابت ها حاضر شوند.

به گزارش جماران، عباس سلیمی نمین در خصوص آرایش انتخاباتی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: با توجه به اینکه هنوز کاندیداهای اصلی مطرح نشده اند قضاوت در این زمینه مقداری دشوار است. تعدد وجود دارد اما الآن بیشتر افرادی مطرح هستند که حدس زده می شود نامزد اصلی نباشند. بنابر این باید مقداری تأمل کرد تا نامزدهای اصلی خودشان را نشان بدهند و آن موقع می شود قضاوت کرد که اصولگرایان به وحدت می رسند یا نمی رسند.


این فعال سیاسی اصولگرا افزود: کاندیدای اصلی ممکن است چنان جایگاهی داشته باشد که دیگران را از رونق بیاندازد و نیاز نباشد از قهر تشکیلاتی استفاده شود و یا از زور تشکیلات برای نیل به یک کاندیدای واحد بهره گرفته شود. بنابر این باید مقداری صبر کرد البته به نظر من این شیوه خیلی مطلوب جامعه نیست که برای مصون ماندن از تخریب یا هجمه های رقیب، امکان شناخت را از مردم دریغ کنیم. یعنی مردم باید فرصت کافی داشته باشند تا در مورد کاندیداهای اصلی جریانات به تأمل بپردازند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص احتمال کاندیداتوری سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: رئیسی با کارنامه بسیار خوبی که در قوه قضائیه دارد نقطه امیدی را برای همه جریانات سیاسی ایجاد کرده است. به نظر من ایشان در رابطه با کارهای زمین مانده قوه قضائیه گام های بلندی برداشته اند. به عنوان مثال بعد از سال ها محاکم سیاسی با حضور هیأت منصفه را راه اندازی کردند. این گام بسیار بلندی در ایجاد فضای بازتر سیاسی است. حضور هیأت منصفه باعث می شود که مسئولین نتوانند فشاری را بر منتقدین خودشان وارد کنند.

باید آرزو کنیم رئیسی در قوه قضائیه به خدمات خودش ادامه دهد

سلیمی نمین تأکید کرد: اگر رئیسی از قوه قضائیه فاصله بگیرد طبیعتا کار اصلاحات در قوه قضائیه بسیار سخت خواهد شد. اگر به اهمیت قوه قضائیه در ارتباط با مقابله با ناهنجاری ها پی ببریم یا توجه داشته باشیم، طبیعتا باید آرزو کنیم که رئیسی همچنان در این جایگاه به خدمات و کارهای مثبت خودشان ادامه دهد.

وی ادامه داد: یک جریان تلاش می کند که رئیسی به قوه مجریه بیاید. این بحث قابل تأملی است. ما در قوه مجریه نیازمند یک شخصیت اجرایی قوی هستیم. اقدامات ایشان در قوه قضائیه بحث اجرایی نیست و اقدامات دیگری در یک صحنه متفاوت است. ایشان قوه قضائیه را به خوبی می شناسند، بر آفاتش تسلط دارند، انسان سالم و از خود گذشته ای هستند و لذا خودشان را درگیر می کنند با کسانی که در این قوه آفت زده شده اند. اما در قوه مجریه نیاز به فردی داریم که بتواند کارآمدی را افزایش بدهد. یعنی برخی تحریم ها دستگاه های ما را ناکارآمد کرده و فعال کردن کسانی که با یک سوم ظرفیت کار کرده اند کار بسیار سختی است و نیاز به یک کار اجرایی قوی دارد.

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به مطلبی که در رسانه ها به عنوان شروط قالیباف برای کاندیداتوری مطرح شده، اظهار داشت: دادگاه عیسی شریفی برگزار و در دادگاه هم اعلام شده که هیچ ربطی به قالیباف ندارد. شریفی و قالیباف هر کدام یک شخصیت حقیقی مستقل هستند که باید پاسخگوی عملکرد خودشان باشند. بنابر این اینها تبلیغات هدایت شده است برای اینکه جامعه ما از یک گزینه برای افزایش کارآمدی در قوه مجریه محروم شود.

احمدی نژاد یک بازیگر سیاسی است

وی احمدی نژاد را یک بازیگر سیاسی دانست و تأکید کرد: احمدی نژاد می داند که اگر قالیباف به قوه مجریه بیاید کاملا او را محو خواهد کرد؛ کما اینکه در شهرداری او را محو کرد. یعنی اصلا عملکرد احمدی نژاد در برابر عملکرد قالیباف در شهرداری رنگی ندارد. لذا احمدی نژاد انگیزه ای دارد که او را تخریب کند و سعی می کند با شیوه های غیر اخلاقی متنوع به این هدف خودش نائل بیاید.

سلیمی نمین ابراز عقیده کرد: در جریان اصلاح طلب کسانی که فقط منافع حزبی خودشان را مدنظر دارند هم به شدت خائف هستند. اینها کارنامه ای در دولت آقای روحانی دارند که به بهانه تحریم ها سعی می کند ناکارآمدی خودش را پنهان کند. آقای قالیباف در همین شرایط تحریم ها کارهای بسیار بزرگی انجام داده و اینها می دانند که این اتفاق مجددا خواهد افتاد و کارآمدی نظام اجرایی ارتقاء خواهد یافت و لذا اینها هم دیگر اقبالی از جانب مردم نخواهند داشت و در تاریخ این جامعه محو خواهند شد.

وی یادآور شد: برخی از نیروهای اصولگرا مثل پایداری و مؤتلفه هم متأثر از جوسازی های احمدی نژاد به همین شیوه متمسک شده اند. بنابر این فضاسازی چندگانه ای از جانب نیروهای متضاد سیاسی نسبت به آقای قالیباف شاهد هستیم که به نظر من اگر خود این قضیه مورد تأمل جامعه قرار بگیرد بسیار رشددهنده فضای سیاسی است که چرا دو جریانی که به ظاهر خیلی با هم دشمن هستند با یک شیوه دارند آقای قالیباف را تخریب می کنند. لذا من فکر می کنم اینکه ایشان سه شرط دارد فضاسازی هایی است که آنها به وجود آورده اند.

قالیباف کاندیدای سوخته نیست

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه قالیباف چند دوره شانس خود را برای حضور در پاستور امتحان کرده و ناموفق بوده، تأکید کرد: من آقای قالیباف را در عرصه رقابت های انتخاباتی عنصر بسیار پایبند به اخلاق و اصول می دانم. در انتخابات چهار سال پیش با اینکه می دانست قطعا رأی او بالاتر از آقای رئیسی است و من خودم هم به این مطلب قائل بودم، اما اصلا درگیر نشد و بلافاصله انصراف داد؛ شکست نخورد. یعنی نه تنها نسوخته بلکه عملکرد درخشانی از خودش ارائه داده است.

کنایه سلیمی نمین به میرسلیم

وی ادامه داد: قالیباف وقتی دید یک عده ریش سفیدان می گویند رئیسی باشد، به نفع رئیسی کنار رفت. در حالی که برخی از اصولگرایان تعهد داده بودند کنار بروند و با اینکه رأی آنها از آراء باطله هم کمتر بود کنار نرفتند. این مطلب را در مورد آقای ولایتی و چند نفر از آقایان دیگر می توانید بگویید اما اصلا در مورد آقای قالیباف نمی توانید بگویید. به نظر من قالیباف در این زمینه به اجماع احترام گذاشت و به نظر من این ارزشمند است.

سلیمی نمین گفت: من وقتی کارنامه برخی از اصولگرایان در انتخابات های گذشته را مقایسه می کنم، این را نقطه مثبت بارزی در کارنامه قالیباف می بینم. برخی از اصولگرایان که تا آخرین لحظه ایستادند و به اجماع اصولگرایان توجه نکردند، اصلا رأی داشتند؟! این امر خودخواهی آنها را به نمایش نمی گذاشت؟! در زمان مرحوم آیت الله مهدوی کنی تلفن آقای مهدوی کنی را جواب نمی دادند؛ چون قول داده بودند اگر رأی آنها از یک حدی کمتر بود به نفع کاندیدای اصلح اصولگرایان کنار بروند اما نرفتند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا اگر هیچ کدام از آقایان رئیسی و قالیباف در رقابت های انتخاباتی حاضر نشوند اصولگرایان می توانند روی کاندیدای دیگری اجماع کنند، تأکید کرد: اگر اجماع به اینها برسد وظیفه شرعی، اخلاقی و ملی آنها این خواهد بود که در رقابت ها حاضر شوند. بعید می دانم ما وقتی عنصر توانمندی داریم روی عنصری با توانمندی کمتر اجماع کنیم؛ نه عقلایی و نه ممکن است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها