انتخابات 1400| آیا اختلافات در ستاد انتخاباتی رئیسی، دردسرساز می‌شود؟ / کاندیداهای پوششی که حالا مدعی رقابت هستند

بالاگرفتن اختلاف در ستاد ابراهیم رئیسی، بر احتمال تحقق تک‌روی اصول‌گرایان افزوده است. این نکته البته شایان ذکر است که باتوجه به نظرسنجی‌های موجود علی‌رغم تمامی این موارد همچنان رئیسی پیروز انتخابات خواهد بود.

انتخابات 1400| آیا اختلافات در ستاد انتخاباتی رئیسی، دردسرساز می‌شود؟ / کاندیداهای پوششی که حالا مدعی رقابت هستند
کد خبر: 490937
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ۰۷:۴۱:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم که قرار است مطابق اعلام قبلی و برنامه‌ریزی ستاد انتخابات وزارت کشور در واپسین جمعه خردادماه جاری و به‌صورت یکپارچه در سراسر کشور برگزار شود، درحالی که عملا هیچ‌یک از کاندیداهای جبهه اصلاحات ایران موفق به عبور از سد نظارت استصوابی شورای نگهبان نشده‌اند، برخلاف انتظار و آن‌چه روی کاغذ به نظر می‌رسد، مسیری صعب و دشوار پیش‌روی اصولگرایان قرار دارد و واقعیت آن است که باوجود دست بالاتری که ابراهیم رییسی در انتخابات پیش‌رو در اختیار دارد اما تحرکات اخیر برخی از دیگر گزینه‌های تاییدصلاحیت‌شده به‌خصوص چهره‌های اصولگرایی که پیش از این از حمایت تمام و کمال از رییسی می‌گفتند، کنار تنش و اختلافاتی که در ستاد انتخابات کاندیدای اصلی جناح راست و جریان اصولگرا به چشم می‌آید، می‌تواند به پاشنه آشیل جریان محافظه‌کار در انتخابات ریاست‌جمهوری تبدیل شده و مانع از تحقق رویای پاستورنشینی آقایان شود.

به گزارش روزنامه اعتماد، بر این اساس چنان‌که طی روزهای گذشته و تقریبا از نخستین ساعات پس از اعلام رسمی نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری ازسوی شورای نگهبان شاهد بودیم، آرام آرام اصولگرایانی که تا پیش از این خود را حامی انتخاباتی رییسی می‌خوانده و آمده بودند تا در مناظره‌ها او را پوشش داده و سپر بلای او باشند، حالا ستاد و تشکیلات خود را به راه انداخته، شعار خود را سر می‌دهند و از دولت‌داری به شیوه مطلوب خود می‌گویند. بر این اساس در حالی که ابتدا تصور می‌شود که در رقابت میان 5 کاندیدای اصولگرا و 2 کاندیدای غیراصلاح‌طلب حاضر در صحنه، این سیدابراهیم رییسی است که بدون دردسر پیروز خواهد شد، حالا باید با تردید و دست‌کم احتیاط بیشتر به این معادلات نگریست.

امروز زاکانی صراحتا از این می‌گوید که پوششی کسی نیست و قاضی‌زاده هاشمی نیز ساز خود را کوک کرده است. آقایان رضایی و جلیلی هم که از ابتدا کمتر حاضر به بیان صریح حمایت از رییسی بودند، حالا هر روز به‌نحوی سعی دارند گلیم خود را از آب بیرون بکشند.


آن‌چه اما این گزاره درخصوص ناروشن بودن مسیر پیروزی رییسی را تاحدودی محتمل‌تر می‌سازد، ضعف او در کار تشکیلاتی و ستادی است؛ حال آنکه این فقره ازجمله مهم‌ترین مسائل در هر کارزار انتخاباتی است. بدین‌ترتیب درحالی که اساسا همین ضعف در کار ستادی و نیز احتمال ناکامی رییسی در مناظره‌ها، منجر به آن شد که چهره‌های دیگر اصولگرا نیز وارد گود شده و او را پوشش دهند، حال که عملا رقیب جدی از اردوگاه اصلاح‌طلبان مقابل رییسی نیست و این اصولگرایان حضور خود را از این حیث ناموجه یافته‌اند، به نحوی سعی در تغییر موضع داشته و می‌خواهند حالا که به اینجا رسیده‌اند، شانس خود را بیازمایند. این رویه و مرام البته در اردوگاه اصولگرایان مسبوق به سابقه است اما همزمان بالاگرفتن اختلاف در ستاد ابراهیم رییسی، بر احتمال تحقق تک‌روی اصولگرایان افزوده است.

این نکته البته شایان ذکر است که باتوجه به نظرسنجی‌های موجود علی‌رغم تمامی این موارد همچنان رییسی پیروز انتخابات خواهد بود اما آن‌چه در عین حال باید درنظر داشته باشیم، شرایط خاص سیاست‌ورزی در ایران و به‌خصوص روحیات جامعه ایرانی در بزنگاه‌های انتخاباتی و به‌طور دقیق‌تر رفتار انتخاباتی شهروندان ایرانی است. ویژگی جالبی که باعث شده نتیجه انتخابات مختلف در ادوار گوناگون در دقیقه 90 تغییر کند و آن‌چه هیچ‌کس انتظارش را نمی‌کشد، جامه عمل بپوشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها