فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس دهم:

سفیر روسیه باید از ایران اخراج شود/ سکوت تریبون مجلس جای سوال دارد/ به پشتوانه روسیه دست رد به همه واکسن‌های دنیا زدیم

رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس دهم گفت: واکنش‌ها به اقدام استعماری سفرای روسیه و انگلستان، محافظه‌کارانه و ناکافی بود، در حالی که این اقدام نوعی توهین به ملت ایران بود.

سفیر روسیه باید از ایران اخراج شود/ سکوت تریبون مجلس جای سوال دارد/ به پشتوانه روسیه دست رد به همه واکسن‌های دنیا زدیم
کد خبر: 509979
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۱ ۱۳:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، درباره عکسی که از سوی سفارت روسیه منتشر و موجب خشم مردم ایران شد، گفت: نشست سران متفقین به همراه شوروی یعنی دیکتاتور وقت این کشور، استالین، کسی که نامش به عنوان خون‌آشام‌ترین انسان‌ها یاد می‌شود اما سرنوشت‌اش شبیه خیلی از خون‌آشام‌ها نبود، در کشور ما برگزار شد، این بخشی از تاریخ تحریف شده روسیه است که اسمی از جنایات و تجاوز به میلیون‌ها زن توسط شوروی در جنگ جهانی دوم در آلمان نیامده است و در تاریخ این کشور کمتر به آن پرداخته شده است.

به گزارش ایلنا، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم یادآور شد: سران این کشورها در شرایطی در ایران مستقر شدند که در طول تاریخ کمتر اینگونه حاکمیت ملی یک ملت تحقیر شده است، بدون اطلاع مسئولین ایران در محل سفارت روسیه نشست برگزار کردند و از آن طریق به خاک ایران تجاوز کردند آن هم به رغم اینکه ایران طبق مقررات بین‌المللی بی‌طرف بود، اما مشاهده می‌کنیم چون ایران یک کشور در شرق بود و در غرب وجود نداشت بی‌طرفی‌اش دیده نشد و هیچ کشوری در طول جنگ‌های جهانی به خاطر دخالت آمریکا، انگلیس و روسیه در زمان خودشان اندازه ایران قربانی نداد.

وی ادامه داد: جنایات شوروی در قبال ایران ادامه داشت به طوری که در زمان ملی شدن صنعت نفت هنگامی که 9 ماه تحریم ظالمانه بر کشور حاکم بود و مصدق نتوانست حقوق کارکنان خودش را در آن زمان بپردازد، درخواست کرد 11 تن طلایی که ایران از شوروی طلب داشت را باز ستانند اما روس‌ها این کار را نکردند و آن را به دولت کودتا دادند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در طول تاریخ جنایات شوروی ادامه داشت همین امروز هم آخرینش را در کشورمان مشاهده می‌کنیم. من از صحبت‌های روس‌ها تحت عنوان "خدایان بلوف‌های مدیریتی" یاد می‌کنم؛ حتما مشاهده کرده‌اید، روزی نیست که 500 الی 600 نفر را به خاطر بیماری کرونا از دست ندهیم، چرا؟ چون یک واکسن داخلی را به همراه یک قراردادی که مدعی بودند 60 میلیون دوز واکسن از روسیه به کشور می‌رسد تبلیغ کردند اما مشاهده کردیم کمترین واردات از روسیه صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: ایران عملاً به پشتوانه روسیه دست رد به همه واکسن‌های دنیا زد، اما دیدیم که روس‌ها عهدشکنی کردند و این یک واقعیت است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم تاکید کرد: به خاطر یکسری چالش‌هایی که روس‌ها با آمریکایی‌ها پیدا می‌کنند، نزدیکی‌های موردی با ایران دارند که مسئولان را به اشتباه می‌اندازد و روابط راهبردی با روسیه مطرح می‌شود، اما هیچ‌وقت اینگونه نبوده است؛ این عکس نشان داد رابطه با انگلستان برای روس‌ها راهبردی‌تر است تا با ایران؛ معتقدم سفیر روسیه باید از ایران اخراج شود و این واقعیت انکارناپذیر است.

وی ادامه داد: سفیر روسیه کسی است که تقریباً در هر ماه با مقامات ایرانی دیدار می‌کند و هر شخصی را که بخواهد به ملاقاتش می‌رود، درب دفاتر مقامات ایرانی همواره به روی سفیر این کشور باز بوده است و ایرانیان فکر می‌کنند که این روابط، راهبردی است. در صورتیکه روس‌ها به تمام معنی فقط به دنبال نوعی توازن هستند.

فلاحت‌پیشه عنوان کرد: تریبون خاموش مجلس برای من جای سوال دارد، یک زمانی که روس‌ها آسمان ایران را به محل پروازهای خودشان تبدیل کردند، اولین بار در مجلس به این موضوع اعتراض کردم، اما امروز این تریبون خاموش است در حالی که باید از تاریخ ایران دفاع کنند و این امر بسیار جای انتقاد دارد.

وی با بیان این‌که معتقدم باید برخورد در شان با سفرای انگلستان و روسیه صورت گیرد، گفت: معمولاً سفرای انگلستان در ایران سفرای آشوب‌سازی هستند، برخلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی سفارتخانه‌ها باید محل گسترش مناسبات باشند اما سفرای بریتانیا همواره در ایران وظیفه آشوب‌سازی داشته‌اند که معتقدم باید یک برخورد درست صورت گیرد.

این‌نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به عذرخواهی سفارت روسیه عنوان کرد: عذرخواهی روسیه به نظر من نوعی فرافکنی است، وظیفه وزارت خارجه و مجلس بالاتر از چیزی است که امروز مشاهده می‌کنیم، انتظارات ما بالا است و باید برخورد درست صورت گیرد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه در موارد مشابه ما مشاهده می‌کردیم که جریانی مقابل سفارت‌خانه‌ها تجمع برگزار می‌کردند و دولت را موظف به پاسخگویی می‌دانستند اما امروز شاهدیم سکوت کرده‌اند و رئیس‌جمهور موضع نگرفته است، دولت در این زمینه چه کاری باید انجام دهد، اظهار داست: این به دلیل آن‌ است که هنوز وزیر جدید خارجه معرفی نشده است وزارت خارجه باید این موضوع را پیگیری کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها