کد خبر: 512236
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۷ ۱۵:۳۳:۰۰
| |

علی ماجدی، دیپلمات و سفیر سابق ایران در آلمان، در گفت‌وگوی ویدئویی با «اعتمادآنلاین»:

این‌قدر که آلمانی‌ها ملاحظه اسرائیل را دارند شاید باقی کشورها نداشته باشند/ حزب سوسیال دموکرات آلمان به ایران نزدیک‌تر است

علی ماجدی، دیپلمات و سفیر سابق ایران در آلمان، گفت: در آلمان رابطه این کشور با آمریکا یعنی روابط فرا آتلانتیکی‌شان بعد از انگلستان نزدیک‌ترین روابط است. مضاف بر آن، آلمانی‌ها پس از وقایع جنگ جهانی دوم نسبت به وقایع اسرائیل بسیار حساس هستند. این‌قدر که آلمانی‌ها ملاحظه اسرائیل را دارند شاید باقی کشورها نداشته باشند.

حجم ویدیو: 10.52M | مدت زمان ویدیو: 00:04:22 دانلود ویدیو
کد خبر: 512236
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۷ ۱۵:۳۳:۰۰

اعتمادآنلاین| علی ماجدی، دیپلمات و سفیر سابق ایران در آلمان، در گفت‌وگوی ویدئویی با اعتمادآنلاین گفت: «خود آلمانی‌ها می‌گفتند، در میان کشورهای اروپایی بعد از انگلستان ما نزدیک‌ترین رابطه را با آمریکا داریم.»

بخش‌هایی از این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

ما توانستیم ژاپنی‌ها را راضی کنیم که سیاستی متفاوت با آمریکا در قبال ایران داشته باشند/ این‌قدر که آلمانی‌ها ملاحظه اسرائیل را دارند شاید باقی کشورها نداشته باشند

*چه جالب، فکر می‌کردم فرانسوی‌ها هستند...

نه. خودشان می‌گفتند. این را برایتان بگویم، ما توانستیم ژاپنی‌ها را راضی کنیم که سیاستی متفاوت با آمریکا در قبال ایران داشته باشند؛ یعنی خودشان هم اعلام کردند در رابطه با میانمار و ایران متفاوت از سیاست‌های آمریکا هستیم. اما در آلمان رابطه این کشور با آمریکا یعنی روابط فرا آتلانتیکی‌شان بعد از انگلستان نزدیک‌ترین روابط است. مضاف بر آن، آلمانی‌ها پس از وقایع جنگ جهانی دوم نسبت به وقایع اسرائیل بسیار حساس هستند. این‌قدر که آلمانی‌ها ملاحظه اسرائیل را دارند شاید باقی کشورها نداشته باشند.

حزب سوسیال دموکرات آلمان به ایران نزدیک‌تر است

اما در میان احزاب این کشور، اینکه سیاست‌هایشان تا چه اندازه باید همخوان با آمریکا باشد نظرات متفاوتی وجود دارد؛ مثلاً حزب CDU یا اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان که خانم مرکل عضوی از آن است تمایل بیشتری به ارتباط با آمریکا دارد تا حزب SPD، حزب سوسیال دموکرات آلمان، که شرودر صداعظم سابق آلمان عضوی از آن است. حزب SPD و شخص شرودر در زمان جنگ آمریکا با عراق حاضر به همکاری با آمریکا نشد و اولین سفری که بعد از برجام به ایران انجام شد هم توسط آقای گابریل از همین حزب سوسیال دموکرات آلمان بود که بعدها وزیر خارجه این کشور شد. لذا به لحاظ تاکتیکی حزب SPD به ایران نزدیک‌تر است.

*به کدام جناح ایران نزدیک‌تر است؟

ببینید، در آلمان همیشه دولت‌ها اتلافی هستند؛ یعنی هیچ حزبی 50 درصد آرا را به دست نمی‌آورد. الان دولت ائتلافی بزرگی در آلمان بر سر کار است. در این میان رویه اشخاص هم متفاوت است؛ یعنی نگاه آقای گابریل زمانی که وزیرخارجه آلمان بود با نگاه وزیرخارجه فعلی این کشور متفاوت است. بخش سیاست خارجی یک بخش کلان است و اشخاص و افراد چندان موثر نیستند. اما در تاکتیک‌ها و رفتارها هم احزاب مختلف هستند و هم افراد. در داخل همان احزاب هم باز رویه‌ها متفاوت است. من این را در هر سه کشور محل ماموریتم مشاهده کردم. اما چارچوب‌های اصلی را نمی‌شکنند.

اعضای سازمان منافقین در آلمان با محدودیت‌های بیشتری مواجه هستند تا فرانسه

*فکر می‌کنم این سوال را باید با دقت بیشتری بپرسم و شما هم با دقت بیشتری جواب دهید. از همکاری‌های امنیتی ایران و آلمان سوال کردم که شما تا حدودی پاسخ دادید. سازمان مجاهدین و گروه‌های دیگر در اروپا بیش از نقاط دیگر جهان فعال هستند. آیا دستگاه امنیتی آلمان با گروه‌های اینچنینی همکاری دارد؟

من در مورد آلمان چون سوال کرده‌ام می‌دانم که این افراد کاملاً تحت کنترل قرار دارند. یعنی اعضای سازمان منافقین در آلمان با محدودیت‌های بیشتری مواجه هستند تا فرانسه و اگر بخواهند کاری انجام دهند و در روابط آلمان و ایران خللی ایجاد کنند، قطعاً جلوی آنها گرفته می‌شود.

**مشروح این گفت‌وگو را اینجا ببینیم و بخوانیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها