نعمت احمدی، حقوقدان:

اژه ای دستور بدهد جلسات دادگاه ضبط شود/ وقتی اژه‌ای آمد برخی رفقا عزا گرفتند اما او راه و رسم جدیدی دارد/ سیستم قضائی کشور از یک بیماری رنج می‌برد و آن اقرارگیری است

یک حقوقدان اظهار کرد: روزی که مطرح کردند که آقای اژه ای می خواهد رئیس قوه قضائیه شود خیلی ها عزا گرفتند یکی از رفقا می گفت که فاتحه دادگستری خوانده شد ولی مشخص شد که آقای اژه ای برعکس همه راه و رسم جدیدی دارد.

اژه ای دستور بدهد جلسات دادگاه ضبط شود/ وقتی اژه‌ای آمد برخی رفقا عزا گرفتند اما او راه و رسم جدیدی دارد/ سیستم قضائی کشور از یک بیماری رنج می‌برد و آن اقرارگیری است
کد خبر: 514355
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۵ ۰۷:۳۶:۰۰

اعتمادآنلاین| «نعمت احمدی»، حقوقدان، درباره وضعیت سیتسم قضایی در کشور اظهار کرد: سیستم قضائی کشور ما از یک بیماری رنج می برد و آن اقرارگیری است یعنی قضات فکر می کنند اگر در پرونده اقرار باشد کامل است، بنابراین همه دنبال اقرار هستند و ضابطین دادگستری هم متاسفانه متخصص نیستند.

به گزارش برنا، او افزود: در همه دنیا ضابط، کار قضایی می کند و باید مسلط به یک دانش قضایی باشد، برخی از آنها دانش امنیتی دارند و پلیس می شوند اما برای ورود به دستگاه قضائی فرد شم قضایی می خواهد اما در ایران افراد چون شم قضایی و تخصص ندارند، دنبال اقرارگیری می گردند.

احمدی تاکید کرد: تقریبا در کمترین کشوری اتفاق می افتد که در دادسرا پرونده منجر به صدور کیفرخواست بشود و قرار مجرمیت صادر شود و دادگاه درخواست مجازات آن متهمی که مجازات برایش صادر شده، داشته باشد در این شرایط هم قاضی خطاب به متهم بگوید که کیفرخواست را قبول داری؟ تقریبا صد در صد پرونده های ایران که در دادسرا بسته شده است با همین کیفیت ضابط محوری و اقرار محوری به نتیجه رسیده است، در شرایطی که متهم بگوید نه حکم یا کیفر خواست را قبول ندارم گاهی یک سال و دو سال پرونده در دادسرا می ماند و همه روزنامه ها هم علت آن را ادامه بازجویی های فنی عنوان می کنند.

این حقوقدان ادامه داد: نتیجه این روند قضائی هم این است که آمار پرونده های کیفری ما بالا است و آمار زندانی های بالایی هم داریم.

احمدی توضیح داد: ما قانون مربوط به این موضوع را داریم اما آن را اجرا نمی کنند، دو روش تحقیق در دادسرا وجود دارد؛ یکی تدافعی و یکی ترافعی است. ترافعی یعنی قاضی، دادستان، وکیل و متهم به صورت مساوی می نشینند و دنبال ادله می گردند و تدافعی متهم را از روز اول بازداشت می کنند و در اختیار اداره آگاهی و ضابطین قرار می دهند. تا زمانی که ما از این سیستم کهنه و دوره قاجاری رهایی پیدا نکنیم و وکیل در پرونده حضورش الزامی نباشد و تحقیق با حضور وکیل و ضبط شده صورت نگیرد به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید. آقای اژه ای بهتر از هر کسی می داند نوع رسیدگی به وسیله ضابطین و بسته شدن پرونده به وسیله ضابطین به چه صورت است و کسی به اندازه او نمی داند.

این حقوقدان اضافه کرد: من جز کسانی هستم که روز اولی که آقای اژه ای سمت رئیس قوه قضائیه را دریافت کردند، از دفتر ایشان به من زنگ زدند و نظرخواهی کردند من تا اینجا شش تا پیام برای ایشان فرستادم و ایرادات و اشکالات را گفتم و ایشان اولین کسی است که به زندان امنیتی رفت و روبروی آنها نشست و بدون حضور ضابط با آنها صحبت کرد.

او در پایان گفت: همین هفته یک هیاتی از قضات دماوند به زندان رفتند و افرادی را آزاد کردند، برخی کارهای اژه ای تا به امروز بی نظیر بوده و این در شرایطی است که هیچ کس فکر نمی کرد او انقدر خوب عمل کند. روزی که مطرح کردند که آقای اژه ای می خواهد رئیس قوه قضائیه شود خیلی ها عزا گرفتند یکی از رفقا می گفت که فاتحه دادگستری خوانده شد ولی مشخص شد که آقای اژه ای برعکس همه راه و رسم جدیدی دارد. من می گویم که خواستن یک چیزی است و تکلیف و انجام چیز دیگری است. وقتی برای جلوگیری از دخالت ضابطین قانون وجود دارد بهترین اقدام این است که اژه ای دستور بدهد که جلسه بازجویان لغو شود و مثل همه دنیا جلسات ضبط شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها