«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

آیا ضرغامی از ممنوعیت حفر چاه‌ کشاورزی به دلیل خشکسالی در پاسارگاد اطلاع دارد؟

رضا روستایی، رئیس اداره آب شهرستان پاسارگاد با تاکید بر این موضوع که در حال حاضر مجوز تخصیص کشاورزی در این شهرستان و بخش پاسارگاد نداریم می‌گوید: «یعنی در حوزه کشاورزی به دلیل افت سطح آب شهرستان پاسارگاد که سفره‌های آب زیرزمینی کم شده و ممنوعه شدن این شهرستان برای حفر چاه کشاورزی، مجوز حفر چاه آب جدید صادر نمی‌شود.»

آیا ضرغامی از ممنوعیت حفر چاه‌ کشاورزی به دلیل خشکسالی در پاسارگاد اطلاع دارد؟
کد خبر: 518193
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۶ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سفرهای استانی سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور یکی از موضوعات مورد بحث در محافل سیاسی است. در کنار درصد اهمیت این سفرها و اینکه آیا انجام آنها درست است یا نه، بعضی مواقع حواشی دیگری هم ایجاد می‌شود. یکی از تازه‌ترین این حواشی به سفر استانی اخیر رئیس‌جمهور و اظهاراتی برمی‌گردد که عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در جلسه شورای عالی استان فارس مطرح کرده است.

ضرغامی در این جلسه درباره وضعیت بناهای تاریخی استان فارس گفته و از شرایط پاسارگاد و تخت‌جمشید صحبت کرده است. در بخشی از این صحبت‌ها او به وضعیت کشاورزی در حریم این بناهای تاریخی هم اشاره کرده و از محدودیت‌هایی گفته که بعضاً زندگی مردم محلی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، محدودیت‌هایی که انکارناپذیرند، اما نوع بیان ضرغامی شائبه‌هایی درباره آنها به وجود آورده است.

وزیر میراث فرهنگی در بخشی از صحبت‌های خود حریم پاسارگاد را مانعی برای فعالیت کشاورزی مردم آن خطه شمرده است. او گفته که به دلیل وجود پاسارگاد مردم این شهر امکان کشاورزی و حفر چاه برای آبیاری زمین‌های خود را ندارند.

طرح این موضوع از طرف ضرغامی نه تنها تعجب افکارعمومی و کارشناسان را برانگیخته است، بلکه در برخی محافل بدبینی وزیر میراث فرهنگی دولت سیزدهم نسبت به بناهای تاریخ هم تعبیر شده است.

این صحبت‌ها در حالی عنوان شده که اصولاً منطقه پاسارگاد و کل این شهرستان به مرکزیت سعادتشهر از سال‌های گذشته جزو مناطق ممنوعه از نظر برداشت آب محسوب می‌شوند. سفره‌های آب زیرزمینی در این شهرستان در سال‌های گذشته به شدت افت داشته و نه تنها احداث چاه عمیق، بلکه در فصول مختلف، کاشت برخی از محصولات هم ممنوع است. بر همین اساس اعتمادآنلاین با رضا روستایی، رئیس اداره آب شهرستان پاسارگاد درباره چگونگی صدور مجوز حفر چاه کشاورزی در حریم سایت تاریخی پاسارگاد و وضعیت آبی بخش هخامنش و پاسارگاد صحبت کرده است.

روستایی، رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان پاسارگاد، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره حفر چاه در حریم پاسارگاد و مقبره کوروش این‌گونه توضیح می‌دهد: در شهرستان پاسارگاد و بخش پاسارگاد از چند سال قبل مجوز حفر چاه کشاورزی صادر نمی‌شود.

او ادامه می‌دهد: اما چاه‌هایی که از قبل مجوز دارند و با مشکل کمبود آب روبه‌رو هستند می‌توانند بر اساس قانون درخواست کف‌شکنی و جابه‌جایی بدهند و تنها به آنها مجوز داده می‌شود. در این زمینه استثنایی هم وجود ندارد.

رئیس اداره آب شهرستان پاسارگاد با تاکید بر این موضوع که در حال حاضر مجوز تخصیص کشاورزی در این شهرستان و بخش پاسارگاد نداریم می‌افزاید: یعنی در حوزه کشاورزی به دلیل افت سطح آب شهرستان پاسارگاد که سفره‌های آب زیرزمینی کم شده و ممنوعه شدن این شهرستان برای حفر چاه کشاورزی، مجوز حفر چاه آب جدید صادر نمی‌شود.

روستایی در ادامه با ذکر این نکته که شهرستان پاسارگاد شامل سه دشت می‌شود می‌گوید: «هر سه دشت این شهرستان در سال‌های گذشته از نظر برداشت آب و سفره آب زیرزمینی جزو مناطق ممنوعه هستند. بخش پاسارگاد این شهرستان از سال 94 جزو مناطق ممنوعه محسوب شده است و اجازه حفر چاه جدید کشاورزی داده نمی‌شود.

گفتنی است که میانگین برداشت آب در استان فارس حتی از استان اصفهان هم که در حال حاضر از نظر فرونشست زمین جزو مناطق خطرناک است و هر روز در صدر اخبار قرار دارد بیشتر است. بر اساس آنچه محمد درویش فعال محیط‌زیست منتشر کرده، سالانه حدود منفی 700 میلیون متر مکعب تراز آبخوان استان فارس است. در حالی که این تراز منفی آبخوان استان اصفهان کمتر از 350 میلیون متر مکعب را شامل می‌شود.

در این میان طی سال‌های اخیر بارها فعالان محیط‌زیستی و کارشناسان آب و کشاورزی نسبت به شرایط سفره‌ آب‌های زیرزمینی شهرستان پاسارگاد تذکر داده‌اند. شهرستان‌ پاسارگاد با قدمتی حداقل 2 هزار و 500 ساله جزو حاصلخیز‌ترین مناطق کشور است و همواره کشاورزی و دامداری شغل اول مردم این منطقه محسوب می‌شود، اما اوضاع آبی و کشاورزی در حال حاضر در این شهرستان بحرانی است.

حرف‌های مدیر اداره آب شهرستان پاسارگاد نشان می‌دهد ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، اصولاً اطلاعاتی درباره مسائل مطرح‌شده نداشته است و به وجود آمدن این حواشی در جریان صحبت‌های او نیز از همین‌جا نشأت می‌گیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها