کد خبر: 518444
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۷ ۱۲:۳۳:۰۲
| |

موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا منتشر کرد:

مسئله، سیاست و خط‌مشی

اگرچه گفته می‌شود که هدف اصلی خط‌مشی‌های بازنشستگی، «هموارسازی مصرف» است و باید افراد را قادر سازد تا مصرف را از سال‌های میانی خود که مولد هستند به سال‌های بازنشستگی منتقل کنند. اما کم و بیش می‌دانیم که علاوه بر انتخاب مسیر زمانی مطلوب مصرف میان «دوران کاری» و «بازنشستگی» اهداف دیگری چون بیمه، فقرزدایی، بازتوزیع نیز در آنها مورد نظر است.

مسئله، سیاست و خط‌مشی
کد خبر: 518444
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۷ ۱۲:۳۳:۰۲

اعتمادآنلاین| بازنشستگی سالمندان، یکی از حوزه‌های اصلی خط‌مشی‌گذاری اجتماعی است. اگرچه گفته می‌شود که هدف اصلی خط‌مشی‌های بازنشستگی، «هموارسازی مصرف» است و باید افراد را قادر سازد تا مصرف را از سال‌های میانی خود که مولد هستند به سال‌های بازنشستگی منتقل کنند. اما کم و بیش می‌دانیم که علاوه بر انتخاب مسیر زمانی مطلوب مصرف میان «دوران کاری» و «بازنشستگی» اهداف دیگری چون بیمه، فقرزدایی، بازتوزیع نیز در آنها مورد نظر است.

خط‌مشی‌های بازنشستگی به‌طور مشخص از طریق صندوق‌های بازنشستگی و قوانین و مقررات ناظر بر آنها اعمال می‌گردد. تحقق اهداف خط‌مشی‌های بازنشستگی درصورتی امکان‌پذیر است که این صندوق‌ها دچار «بی توازنی» و رسیدن به وضعیت «بحرانی» نباشند. درصورتی‌که کارشناسان و دیدگاه غالب میان آنها صندوق‌ها را در وضعیت عدم توازن و یا بحران ببینند، ضرورت تغییر خط‌مشی‌ها و بازنگری عمیق در آنها پذیرفته می گردد. از نگاه اداره امور عمومی، برای ایجاد دگرگونی بنیادی در هر حوزه‌ای، سه گام اصلی باید برداشته شود. نخست باید خط‌مشی‌های موجود و جاری در آن حوزه خاتمه یابد. در گام بعد و همزمان با گام نخست، باید خط‌مشی‌های جدیدی برای حل مسائل این حوزه تدوین و صورت‌بندی شود. در آخر نیز باید خط‌مشی‌های جدید به اجرا درآیند. بنابراین «امکان‌پذیری» ایجاد دگرگونی در یک حوزه (مثلا بازنشستگی)، خود به سه نوع امکان‌پذیری دیگر ارجاع داده می‌شود: امکان‌پذیری خاتمه خط‌مشی جاری، امکان‌پذیری تعین خط‌مشی تازه و امکان‌پذیری اجرای خط‌مشی جدید.

مسئله، سیاست‌ و خط‌مشی

تلاش گزارش 108 موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا این است که چهارچوبی ارائه کند تا ذیل آن بتوان در مورد این سه «امکان‌پذیری» گفتگو کرد و تحقق آنها را در یک حوزه خاص (در اینجا بازنشستگی سالمندان) بررسی کرد. تلاش می‌شود تا مباحث با حداکثر اختصار و به صورت کاملا دسته‌بندی شده ارائه گردند. در جریان بررسی روشن خواهد شد که چرا «امکان‌پذیری» سه گانه ذیل عناوین مسئله، سیاست و خط‌مشی مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند. این گزارش را باید چهارچوبی مفهومی و نظری تلقی کرد و بحث مصداقی و پاسخ به پرسش‌های خاص در مورد حوزه مورد بررسی را بایستی در پژوهشی مستقل دنبال نمود.

گزارش 108 موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا در گروه مطالعات اجتماعی و بازنشستگی و توسط علی‌رضا علوی‌تبار تهیه‌ شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها