سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در گفتوگوی ویدئویی با مجموعه رسانهای اعتماد:
در حوادث اخیر مساله فقط شال و روسری نبود؛ الان آغوش رایگان را مطرح میکنند/ به قانون موجود در حوزه عفاف و حجاب اعتراض داریم
سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: در طرح جامع عفاف و حجاب ما تذکرات از دستگاهها شروع شود و بعد به آن مسئول تذکر داده شود و بعد هم جریمه نقدی اتفاق بیفتد.
محمدحسن نجمی- سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در گفتوگویی صریح با مجموعه رسانهای اعتماد، از بایدها و نبایدهای برخورد با «بیحجابی» میگوید.
علی خانمحمدی معتقد است که در حوادث پاییز سال گذشته، موضوع شال و روسری نبوده و بیش از اینها مدنظر بوده است؛ او میگوید که پرچم حمایت از همجنسگرایی در جریان این اتفاقات در کشور بالا رفت.او در چند بخش از گفتوگو به شدت از صدا و سیما گلایه میکند و تاکید دارد که این سازمان ستاد امر به معروف را «تحریم» کرده است. در ادامه گفتوگوی سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور میآید:
* از شما به عنوان سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، میپرسم؛ آیا مشکل مشکل اصلی کشور حجاب است؟
مسئله حجاب مسئلهای تکبُعدی نیست که بخواهیم بگوییم اولویت هست یا خیر. محور خانواده زن و شخصیت زن است که خانواده را مدیریت میکند. امروز یک هجمه جدی در حوزه خانواده به ما وارد شده و نوک پیکان هم در این مسئله به سمت بانوان، خانمها و مادرهاست. ما باید نسبت به این مسئله و آسیبهایی که در حوزه خانواده هست توجه جدی داشته باشیم. امروز یکی از آسیبها مسئله خانواده است، در خانواده موضوع پوشش، عفاف و حجاب هست. بالاخره عفت، حیا و غیرت به عنوان مسائل کلی قابل اهمیت است و نمیتوانیم آن را کتمان کنیم و حجاب هم یکی از مصادیق حوزه عفت است.
*آیا بهتر نیست یک پله قبل از حجاب وارد شوید و به مسائل اقتصادی هم بپردازید؟
نمیتوانیم از یک نهاد فرهنگی توقع اقتصاد داشته باشیم. شما وزیر اقتصاد را جلوی خود بنشانید و بگویید در حوزه اقتصاد چه کاری انجام دادهای؟ چون اصل وظیفه وزیر اقتصاد، بانک مرکزی و مجموعههای اقتصادی این است. نمیتوانیم به دلیل اینکه اقتصاد اهمیت دارد فرهنگ را تعطیل کنیم و هر زمان اقتصادمان درست شد سراغ فرهنگ بیاییم. این نگاه اشتباهی است. شما امروز در خانواده دغدغه حوزه اقتصاد دارید، اما بیشترین هزینه را در حوزه تربیت برای فرزندتان میکنید چون برایتان اهمیت دارد. ما به حوزه اقتصادی ورود داشتیم و اولویتمان هم عدالت اجتماعی است. اولویت ما که عفاف و حجاب نیست که بخواهیم این مسئله را بگوییم، اما امروز ستاد امر به معروف و نهی از منکر که وظیفه سیاستگذاری در حوزه اقتصادی را ندارد پاسخگوی مسائل اقتصادی مردم هم نیست. نهادی هم نیست که برای حوزه بحث اقتصادی تشکیل شده باشد، اما بله مصادیق معروف و منکر در اقتصاد هم داریم، مفاسد اقتصادی هم باید دیده شود، مفاسد اجتماعی هم باید دیده شود و مباحث دیگر. که ما در آن حوزهها هم الان یکی از اقداماتی که ستاد از همین شروع دولت سیزدهم دنبال کرده است مسئله گشت ارشاد مدیران بوده است. قرارگاهی تحت عنوان قرارگاه «گام» تأسیس شده و شکل گرفته است، در آن قرارگاه کمیتههای تخصصی آمده است. ما در این قرارگاه 63 کمیته تخصصی داریم که مثلاً در حوزههای معدن یا فولاد مطالبات و گزارشاتی که مردم میدهند در این کمیته بررسی میشود و به نهادهای مربوطه گزارش و ارجاع داده شود. ستاد در حوزه دلار به رئیسجمهور زده که شما چه سازوکاری برای اینکه اثر دلار بر معیشت و زندگی مردم را کنترل کند و کم بشود، دارید؟. در حوزههای اقتصادی دیگر هم همینطور بود.
* نتیجه نامه چه بود؟ آیا پاسخی دادهاند؟
بعضیها پاسخ داده میشود و ایشان ارجاع میدهند. مثلاً ما در حوزه وزارت خانواده و جوانی جمعیت که پیشنهاد داده بودیم اینجا شکل بگیرد ایشان ارائه دادند و به مسئول دفترشان ارجاع دادند و به کمیتهای ارجاع دادند و در حال بررسی است.
*مقصود من دلار است که مثال زدید.
دلار هم همینطور، آقای رئیسجمهور به مسئولین مربوطه ارجاع میدهند که این موضوع را بررسی کنند. نگاه ما بحث مطالبهگری از دولت در حوزه مسائل اقتصادی است. در زمینههای دیگر نقش مطالبهگری را که باید ایفا کنیم، در حوزه مسائل فرهنگی هم همینطور، ما که نمیتوانیم کسی را در حوزه عفاف و حجاب بگیریم و ببندیم.
*مطالبهگری یک بحث است و اینکه به نتیجه برسانید یک بحث دیگر است، شما فقط مطالبه میکنید و به نتیجه هم نرسید، نرسید؟!
ما با ظرفیتهایی که ستاد داراست از شوراها و دستگاههایی که داریم، مطالبهگری میکنیم و در نهایت هم به سمع و نظر مردم رسیده میشود که ستاد در این حوزه چنین نگاهی داشته است و دولت اهتمام نداشته یا این نگاه ستاد را قبول ندارد یا نظری که مطرح شده است را نپذیرفته است. اما اینکه اصل این موضوع که ما در زمینههای مختلفی بحث امر به معروف و نهی از منکر را ببینیم، اتفاقاً نگاه ما تقلیل دادن حوزه امر به معروف و نهی از منکر در حوزه عفاف و حجاب، جفای به حوزه امر به معروف و نهی از منکر است. یکی از عرصههایی که مردم میتوانند از ستاد مجوز بگیرند، کار کنند، مطالبه کنند و اقدام کنند در حوزه محیطزیست است.
*فکر نمیکنید امر به معروف و نهی از منکر مقامات و مسئولین میتواند به امر به معروف مردم ارجح باشد؟ مثلا من نوعی بگویم آقای فلانی این حرف را زدید خلاف منافع ملی است، اما از عواقبش جرأت نمیکنم این را بنویسم.
اگر در چارچوب امر به معروف و نهی از منکر باشد ما فضا را باز میکنیم. مثلا یک مستندساز در زمینه و واگذاریهای یک مجموعه کشف فساد کرد؛ آن مجموعه از آن فرد شکایت کرد. از این مستندساز به عنوان آمر به معروف و ناهی از منکر حمایت کردیم و او تبرئه شد.
*مشخصاً میخواهم بپرسم آیا در حد حتی یک توئیت این حق را دارم که از نهادها و همه مقامات انتقاد کنم؟
طبق اصل هشتم قانون اساسی امر به معروف و نهی از منکر وظیفهای است همگانی نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم، مردم نسبت به دولت.
*و حکومت...
بله؛ پس طبق اصل هشتم قانون اساسی آحاد مردم میتوانند امر به معروف و نهی از منکر بکنند. البته خب امر معروفی که آحاد مختلف مردم میتوانند انجام بدهند معروف و تذکر لسانی است در حوزه برخوردها طبق قانون ضابطین قضایی هستند و باید اقدامات را انجام بدهند، اما در حد تذکر بله میتوانند انجام بدهند و به عنوان آمر به معروف هستند و ستاد حتماً حمایت لازم را انجام میدهد.
*شما تضمین میکنید که اگر خطاب به فلان نهاد یا مقام، توئیتی بنویسم که از نظر من دستور شما خلاف منافع ملی است، کسی به من کاری نداشته باشد؟
اگر در چارچوب شرع و قانون باشد. بالاخره ممکن است در این موضوع اتهامی را به شخصی زده باشیم. باید مراقب باشیم.
*نه منظورم انتقاد است.
در حوزه مطالبهگری الان مشکلی که در کشور ما وجود دارد این است که یک شخص نامش مطالبهگر است اما انگشت اتهام را به سمت کسی میبرد که هنوز این کار را انجام نداده و اتهامزنی میکند. امر به معروف و نهی از منکر باشد که شرایط آن مشخص است بله در حد تذکر باشد حتماً ستاد حمایت میکند. باید بتوانیم فضای امر به معروف و نهی از منکر را در بخشهای مختلف برای آحاد مختلف مردم باز کنیم، ستاد به عنوان مجموعهای که وظیفه دارد حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر بکند این قول را میدهد که چنین کاری را انجام بدهد. ما کمیته احراز داریم که براساس آن شخصی میآید و انجام میدهد. در پروندهای فردی آمد و بررسی کردند و از آن فرد حمایت کردیم.
صداوسیما دبیر سابق ستاد را دعوت کرده بود، مگر ایشان الان دبیر ستاد است که بتواند نظر بدهد؟
*احیاناً آن کمیته احراز نگاه سیاسی ندارد؟
نه نگاهی باز دارد، اما آن دیدگاههای حقوقی را حتماً میبیند که اتهامزنی نباشد و درست باشد و در چارچوب باشد. اتفاقاً ما نگاهمان در این زمینه خیلی باز است و احساسمان این است که حتماً باید فضا را باز کنیم، مردم بیایند و انتقاد شود. یکی از مشکلاتی که واقعاً با مجموعه فرهنگی ازجمله صداوسیما در کشور داریم این است که صداوسیمای ما باید فضا را باز کند، امروز چرا کرسیهای آزاداندیشی در صداوسیما نیست و چرا همین مباحث در صداوسیما مطرح نمیشود؟
امروز چرا در حوزه بحث کرسیهای آزاداندیشی که تا این حد رهبر معظم انقلاب تأکید دارند، فضای صداوسیما بسته است؟ در همین حوادث اخیر دیدید که صداوسیما مهمانهایی دعوت کرد که بسیاری از اینها در فضای کشور مشکل ایجاد کردند. خب چرا باید چنین افرادی در صداوسیما دعوت شوند؟
*کدامشان؟
مهمانهایی که دعوت شدند که در همین جریاناتی که بحث عفاف و حجاب را مطرح میکردند، کارشناسهایی که شبکه خبر و شبکههای دیگر میآوردند و مسائلی را مطرح میکردند، بعضی از اینها مشکل ایجاد میکرد. برنامهای گذاشتند و از دبیر سابق امر به معروف و نهی از منکر دعوت کردند که در رابطه با طرح عفاف و حجاب صحبت کند، مگر ایشان الان دبیر ستاد است که بتواند نظر بدهد؟
*بالاخره آشناییت داشته است.
خیر طرح عفاف و حجاب در دوره ما انجام شده و ایشان به این طرح آشنایی نداشته است. شما روزنامه اعتماد هستید و قبلاً از یک آقایی که اینجا کار میکرده و رفته سئوال میکنند الان وضعیت روزنامه اعتماد به چه شکل است.
*اما به لحاظ حقوقی که آشنایی داشته؟
ما انتقاد کردیم گفتند آخر برنامه چند دقیقهای وقت دارید توضیح بدهید ما هم نرفتیم چون به این شکل نمیشود. یکی از مشکلات ما با نسل جوان امروز این است که گفتمانسازی و بحث و گفتگو نکردیم و فضا را باز نکردیم. یکی از بسترهای مهم آن بحث رسانه ملیِ صداوسیماست. بالاخره صداوسیما بودجه آنچنانی، ظرفیت بسیار خوب و فضای بسیاری دارد. باید این فضا را باز کند. ستاد امر به معروف و نهی از منکر توسط اتحادیه اروپا تحریم میشود، توسط صداوسیما هم تحریم میشود.
جلوی ضرر را هر زمان بگیرید منفعت است
*فکر نمیکنید برای این فضا باز کردن دیر شده باشد؟ یعنی مخاطبش را از دست داده است.
جلوی ضرر را هر زمان بگیرید منفعت است. بالاخره صداوسیمای ما باید فضا را باز کند، از افراد مختلف دعوت کند و منتقدین بیایند و در کنار آن کارشناسان درستی بیاورد و بنشاند، از جبهههای مختلف با سلایق مختلف.
*شما همین الان به یکسری از مهمانها انتقاد کردید؟
نه من گفتم در حوزه تخصصی خودمان.
*نه تخصصی نگفتید، گفتید یکسری مهمانها که باعث مشکلاتی از جامعه شدند.
همین؛ فرض کنید زمانی که میخواهید مباحث تحلیلی در آنجا بیان کنید، نمیتوانید گزینشی عمل کنید. فرض کنید که میخواهیم پلیس را آسیبشناسی کنیم. باید یک کمیته تخصصی بیاید و گروههای مختلف کارشناس آنجا بیایند و بحث و گفتگو کنند.
اگر فضا، یک فضای گفتمانی باشد بالاخره یک موضوع مطرح میشود، این موضع یک مخالف دارد و یک موافق، مثلاً مسئله عفاف و حجاب مطرح میشود، مخالفان موضوع عفاف و حجاب مشخص است که مثلاً چهار تا مسئله در این حوزه دارند. موافقان هم مشخص است. مثلا یک نفر به اصل مسئله عفاف و حجاب انتقاد کند و یک نفر هم به حوزه تبیین آن ورود کند، در حوزه آسیبهای اجتماعیاش نکات را مطرح کند. در حوزه عفاف و حجاب گفتهایم که آماده مناظره هستیم.
در طرح جامع عفاف و حجاب که توسط ستاد نوشته شده است، تاکنون 8 ویرایش انجام شده است و این نشان میدهد نگاه ما در حوزه انتقاد و پیشنهادات به هر شکل باز است. بالاخره این طرح الان 8 ویرایش شده است ما این طرح را هم به مجلس شورای اسلامی و هم ریاست محترم جمهور و هم به قوه قضائیه ارائه دادیم. بالاخره به سه قوه این طرح را ارائه دادیم که این پیشنهاد ماست. در همین حوزه، ستاد، امر به معروف و نهی از منکرش را در حوزه عفاف و حجاب به سه قوه کرده است، از وضعیت موجود کشور در این شرایط اعتراض کرده و پیشنهادش هم طرح جامع عفاف و حجاب بوده است. کلیگویی هم نکردیم.
*دقیقاً به چه چیزی اعتراض کردید؟
به شیوه اجرا شدن عفاف و حجاب در کشور. ما امروز خلأ قانونی جدی در این زمینه داریم.
*یعنی به شیوه حجاب خانمها در جامعه اعتراض دارید؟
خیر به شیوه قانون، قانونی که در حوزه عفاف و حجاب بوده و قدیمی است، قابلیت اجرا ندارد، ضمانت اجرایی در این زمینه ندارد، در کشور درست اجرا نمیشود و اگر بخواهد اجرا شود مشکلاتی را اجرا میکند.
*ماده 638 قانون مجازات اسلامی؟
بله ماده 638 قانون مجازات اسلامی که در حوزه عفاف و حجاب است به این انتقاد دارد. ستاد با دادگاهی شدن مخالف است؛ با محرومیتهای اجتماعی به این شکلی که در فضای مجازی مطرح میشود ستاد مخالف است. با گشت ارشاد و اقدامات اینچنینی مخالف است. بحث ایجابی در اینجا بسیار پررنگ است و در کنار آن اگر باید اقدامات سلبی انجام شود؛ اقداماتی باشد که منجر به تقابل مستقیم نشود و اولین جایی هم که باید اصلاح شود ادارات و مسئولین ما هستند. امروز بیشترین انتقاد ما در حوزه عفاف و حجاب نسبت به مسئولین است نه مردم. مردم در بلاتکلیفی هستند؛ دوقطبی را امروز مسئولین در حوزه عفاف و حجاب بین مردم انجام دادهاند.
در حوادث اخیر مسئله فقط شال و روسری نبود
*مسئولین هم بخواهند کاری کنند با مردم طرف هستند. چه خوشمان بیاید و چه خوشمان نیاید بخشی از جامعه منتقد و مخالف است. بخواهید یا نخواهید این تقابل درست میشود.
بله. هر طرح، هر ایده و هر قانونی در کشور مخالف و موافق دارد. حتی در قوانین راهنمایی و رانندگی همینطور است حتی کرونا را در نظر بگیرید که یک آسیب اجتماعی در حوزه سلامت بود که مردم آسیب آن را میدیدند که باعث کشتهشدن میشود. اینها خیلی خوب زود درک میشود و فرهنگسازی در این زمینه راحت است وقتی طرف آسیب را دقیق میبیند. شما الان نسبت به سیگار بگویید که آسیبهایش چقدر در حوزه سلامت زیاد است، چون خیلی زمان میبرد و آسیب آن آنی نیست، اما کرونا آنی است. در همین کرونا که آسیب آنی داشت چقدر موافق و مخالف داشتیم؟
*این در حوزه آزادیهای فردی محسوب میشود.
آن هم آزادی فردی است. فرض کنید میخواهید سوار هواپیما شوید و اگر ماسک نزنید راهتان نمیدهند.
*ماسک بله، اما اگر کسی روسری نداشته باشد یا روسریاش عقب باشد، آیا کسی را بیمار میکند و منجر به کشته شدن کسی میشود؟
نه ولی باید آسیب را دید. بحث من این است که در حوزه بحث کرونا هم فرهنگسازی در جاهایی جواب داد و در جاهای دیگر سختگیریهای دیگر در این زمینه انجام دادند. اگر در هر زمینهای نگاه کنید... میخواهم بگویم اینطور که شما فرمودید و بحثتان این بود که مخالف و موافق دارد، خب اشکال ندارد. باور ما بر این است که اگر مسئولین با مردم شفاف باشند، مردم بیشتر همکاری میکنند. اینکه مسئولین شفاف نیستند و برخی از مسئولین در جلسات خصوصیشان تند برخورد میکنند و نکات تندی میگویند بعد در مقابل دوربین نگاهشان را عوض میکنند، نگاه اشتباهی است. ما باید با مردم شفاف باشیم و در حوزه عفاف و حجاب با مردم شفاف باشیم و دیدگاهها را بگوییم. ما اینجا بیان میکنیم که مسئله عفاف و حجاب به صورت کلی مسئله مهمی است. مباحث حوزه خانواده، صیانت از حریم خانواده و بنیان خانواده مسائل مهمی هستند. دشمن در این زمینه کار میکند و ما آسیبهای آن را میبینیم. امروز در همین حوادث اخیر مسئله فقط شال و روسری نبود.
*مسئله چه بود؟
مسئله فراتر از این رفت. در همین موارد ببینید که پرچم همجنسگرایی در کشور بالا رفت و عدهای مطالبه کردند.
نیمهبرهنگی و لباسهای زننده در حال ایجاد است
*در کشور که بالا نرفت.
بله بالا رفت و فیلم و عکسهای آن هم موجود است که در شهر آمل یک خانم پرچم همجنسگرایی بالا برد.
*خب یک نفر را که نمیتوانید به همه تعمیم بدهید.
یک نفر هم نبودند.
*اصلاً صد نفر.
بالاخره؛ ما به همه تعمیم ندادیم. ما میخواهیم بگوییم اگر نسبت به آن برنامه نداشته باشیم قطعاً آن یک نفر میشود 10 نفر و آن 10 نفر بیشتر میشود. آسیب، آسیب است. ما اگر یک جا حریم را مشخص نکنیم و فضا را در یک زمینهای باز بگذاریم و چارچوبها را مشخص نکنیم قطعاً به شرایطی خواهیم رسید که مناسب نیست. الان آغوش رایگان را مطرح میکنند. الان وضعیت کیش را ببینید، آیا مسئلهاش روسری است؟ نمیدانم فیلم و عکسهایش را دیدهاید یا خیر. ببینید نیمهبرهنگی و لباسهای زننده در حال ایجاد است، این دیگر فقط 2 تار موی خانمها و روسری نیست.
*فکر نمیکنید این حاصل سختگیریهای قبل است؟
خیر. بحث سختگیریهای قبل نیست.
*طرف با خودش فکر میکند برای اینکه روسریام عقب بوده من را گرفتند و بردند، فرد به این فکر میکند که تحقیر شده است.
این کار براساس یک اقدام انجام میشود. خیلی از اینها هم که این کار را انجام میدادند پایشان هیچوقت به دستگاه قضایی باز نشده است.
*قضایی نه؛ مقصود همان خیابان وزرای معروف است.
میخواهم بگویم اقدامی انجام نشده است. لازم است نکتهای را بگویم؛ ما باید آسیب در حوزه خانواده را جدی بگیریم. اینکه دشمن دارد به ما هجمه فرهنگی میکند جدی گرفته شود. یک اصل وجود دارد، بله آن خانم کمحجاب در خانواده و بستگان ما هم هست. بالاخره اینها در همین کشور زندگی میکنند. اینها جزو خانواده، نظام و کشور ما هستند.
*و البته شهروند هستند.
شهروند ما هستند و واقعاً کنار هم هستیم و آن هم یک آسیب است. شاید اگر او یک آسیب ظاهری دارد، من هم هزار آسیب داشته باشم. این نکته درستی است ما نمیخواهیم اینها را از دایره کشور، نظام و انقلاب خارج بدانیم. ما یک بحث داریم که میگوییم در خیلی از اینها آسیبها به جوان گفته نشده است. من یک مدت در زندان برای موضوعی کار فرهنگی میکردیم و تردد داشتم. بعضی از همین خانمهایی که با همکاری توسط شبکههای معاند دستگیر شدند در زندان بودند. اما آیا از این دایره فقط همان دایره روسری مانده است؟ بله قاطبه مردم و فرهنگ ایرانیِ ما آمیخته با حیاست. فرهنگ ایرانیِ ما آمیخته با غیرت و عفت است و مردم ما رعایت میکنند. باور ما هم همین است، به خاطر همین است که میگویم اتفاقاً در این طرح مردم جلو میآیند، من میگویم اینها درصد محدودی هستند که فرمایش شما را تأیید میکند که اینها یک درصد محدودی هستند. نمیتوانیم به خاطر هزار نفر کشور بعضی جاها قوانینی بیاورد و بعضی چیزها را رها کند.
*بالاخره طیف زیادی هستند و در خیابان آنها را میبینیم.
بله. باور من این است که اصل و قاطبه مردم ما این موضوع برایشان اهمیت دارد و رعایت میکنند، خانوادههایشان برایشان مهم است. اگر آسیبها را به مردم درست بگوییم، صیانت از این فضا درست انجام شود، باور ما این است که اگر تذکری هم به یک فرد بدهیم میپذیرد. بله قبول دارم که نگاههای خشن و صلبی اشتباه اگر انجام بشود زدگی ایجاد میکند. بعضی از همینها که در حوزه عفاف و حجاب دچار مشکل شدند و وقتی با آنها صحبت میکنیم میبینیم که به خیلی از آرمانها و مبانی معتقد است و آن بغض درونش باعث شده که این اقدام را انجام میدهد. بالاخره در همین حوادث گفتند آزادی و روسری و مسجد آتش زدند و خیلی از اتفاقات در همین حوادث اخیر افتاد. من در حوزه عفاف و حجاب نکته کلیدیام این است که اگر آسیبها درست تبیین، بحث و گفتگو شود، مردم ما اهل رعایت این مسائل هستند و همین که نسبت به موضوعی پایبند هستند، اما اگر بخواهیم فضا را باز بگذاریم اینطور نیست. یک زمانی در حوزه طلاق مردم آسیبهای طلاق را باور نمیکردند و میگفتند طلاق برای عدهای کوچک است امروز مسئله طلاق در کشور برای ما خیلی مهم شده است. مجموعه اینها هجمه به بحث بنیان و مسئله خانواده هست که دشمن روی آن کار میکند.
بین بازیگرها و سلبریتیها چقدر طلاق زیاد است، آیا مشکل اقتصادی دارند؟
*فکر نمیکنید اولین موضوع در طلاق، مسئله اقتصاد و معیشت باشد؟
میتوانید بررسی کنید که طلاق منطقه یک تهران بیشتر است یا مناطق پایینی.
*یعنی چون آنجا برخوردارتر هستند؟
استانها را ببینید، استانی که محرومیت دارند طلاق در آنها بیشتر است؟ میتوانید آمارها را ببینید. البته من نمیگویم اهمیت ندارد، چون اگر بگویید اقتصاد در این زمینه اهمیت ندارد اشتباه است، اما نگاهتان صحیح نیست. ببینید که بین بازیگرها و سلبریتیها چقدر طلاق زیاد است، آیا مشکل اقتصادی دارند؟ همسرشان را طلاق میدهند و بسیار خوشحال همسر بعدی و... این چه سبک غلطی است که امروز یک سلبریتی بازیگر به مردم و نسل جوان القاء میکند؟
*خب آن هم تصمیم شخصی زندگیاش است.
غلط است.
*با یک خانمی ازدواجی ازدواج میکند و با هم سازگاری ندارند.
به عنوان الگو درست نیست. ما نمیگوییم انجام ندهد، طلاق یک حلال الهی است. ما که نگفتیم نه، اما به عنوان الگو در صداوسیمای ما شخصیتی را بزرگ کنند که بنیان خانوادهاش اینطور است و تبلیغ میکند و علنی مطرح میکنند که همسرم را طلاق دادم و همسر دوم نشد، سوم و سوم هم نشد، چهارم. این خیلی غلط است. این تجزیه و تحلیل برای هر شخصیتی یا برای جوان و نوجوان ما که پای تلویزیون مینشیند، نیست. این چه سلبریتیسازیای است که در کشور انجام دادهایم؟ چه شهرتی است؟ همین بنیان خانواده را در کشور ما سست کرده است.
*یعنی کسی به فلان بازیگر نگاه میکند و بعد میگوید من بروم طلاق بگیرم؟
بله وقتی عادیسازی میشود همین است. خیلی از گناهانی که در سطح اجتماع شکل میگیرد همین است.
چرا این خانم بدحجاب باید برای کسی دیگر هزینه درست کند
*بحث آسیبشناسی و فرهنگسازی یک بحث است، اما بحث برخورد قهرآلود، نگاه و کلام تهدیدآمیز بحث دیگری است. گفتید با محرومیتهای اجتماعی مخالف هستید. اما در طرح جامع عفاف و حجاب سرفصلی به نام هزینهساز شدن بدحجابی در تعاملات اجتماعی دارد که مثال میزند مدیر بانک نسبت به کارمندش، راننده نسبت به مسافر و... تعبیری که پیدا میشود این است که این بخش، مردم را مقابل هم قرار میدهد. همین الان مشتری یک داروخانه برابر مدیر داروخانه، منجر به تنش و در پی آن پلمپ داروخانه میشود و برای آن فرد پرونده قضایی درست میشود. این غیر از برخورد قهرآلود و محرومیت اجتماعی است؟
در طرح ستاد اولین عرصه بحث دستگاههای دولتی است که در آنجا ما ضوابط را در حوزه بحث رعایت پوشش در دستگاه دولتی، قوانین هم در آنجا مطرح شده و دو بند هم در حوزه حجاب اسلامی بحث شئونات اسلامی تذکر داده است که کارمند دولت و کارمند کارکنان در بخشهای مختلف و محیط اداری مکلف است که حجاب را رعایت کند. اگر یک شخصی میخواهد تذکر بدهد امروز تذکر شما به آن فردی که پشت باجه نشسته یا آن فردی که در اداره پشت میز نشسته تذکر بدهید بهتر است یا مدیر بالادستیاش؟ مدیر چطور باید در حوزه رفت و آمد نظارت دارد، اگر کارمند نیم ساعت با تأخیر بیاید یا کمکاری کند باید پاسخگو باشد، حوزه فرهنگ هم باید پاسخگو باشد. فردی اگر میخواهد به بانک برود و به رئیس بانک تذکر بدهد که ببخشید کارمند شما حجاب را رعایت نکرده است، رئیس میتواند تذکر بدهد و هیچ مشکلی هم پیش نمیآید. اتفاقاً مشکل و تقابل را کنار میزند.
*قاعدتا اولویتِ منِ مشتری مثلا در بانک، کارِ کارمند است. آیا همینها باعث ایجاد تنش و وقفه در کار مردم نمیشود؟ همان بحثی که شما مطرح کردید که کار مردم عقب میافتد. این یک چرخه ایجاد میکند.
اگر میخواهیم گرههای اجتماعی و گرههای مردم در زمینههای مختلف باز شود باید فضای تذکر را باز کنیم. تذکر در همه زمینهها. رضایت از کارمند که آنجا میگذارند برای چیست؟ پس بگویید این را جمع کنیم چون اگر این باشد نوع برخورد هم مطرح است. شما میگویید اصل این بوده که کار انجام شود، حالا سلام دادید و پاسخ نداده است به ما چه ارتباطی دارد؟ پس یک فرآیند اجتماعی در این زمینه وجود دارد، بالاخره یک نفر در این زمینه دغدغه دارد، یک فرد مذهبی آمده که دغدغهمند است، قانون کشور هم هست که حجاب باید رعایت شود. میبیند کارمندی پشت باجه نشسته و قانون را رعایت نمیکند. برود به خودش تذکر بدهد و ایجاد تنش بکند، در کار فرد خلل ایجاد کند یا به مدیر بگوید؟ مدیر هر زمان صلاح بداند میگوید و مطمئن باشید هر وقت مدیر تذکر بدهد طرف راحتتر میپذیرد تا من که شاید بخواهم مستقیم با آن فرد تذکر بدهم.
*اگر مدیر تذکر ندهد با مدیر برخورد میشود؟
بله. مدیر باید نسبت به رعایت قانون توجه داشته باشد و اگر نداشته باشد بالاتر از آن و همینطور ادامه دارد.
*بخش خصوصی چطور؟
در عرصههای دیگر هم همینطور است. فرض کنید که یک خانم میخواهد سوار ماشین شود و راننده ماشین میگوید طبق قانون باید حجاب را رعایت کنید. تذکر میدهد و اگر نه سفرش را لغو کند یک نفر دیگر.
*این همان تقابل است.
چه تقابلی؟
*مقابل هم قرار دادن مردم است.
نه مقابل هم قرار دادن نیست. یعنی شما میگویید اگر در فضای اجتماعی کسی موضوعی را دید به کسی تذکر ندهد؟ یعنی میگویید امر به معروف و نهی از منکر را در کشور تعطیل کنیم.
*تعطیل نه...
خب همان است؛ به خودش بگوید بهتر است یا به آن مسئول بگوید؟ به آن خانم بگوید که من قانوناً باید به شما بگویم که حجابتان را رعایت کنید، خب راننده جریمه میشود و چرا این خانم بدحجاب باید برای کسی دیگر هزینه درست کند. من الان راننده تاکسی اینترنتی هستم و رانندگی میکنم و با زحمت پول در میآورم. یک خانم در ماشین من مینشیند و قانون را زیر پا میگذارد و برایم هزینه درست میکند. چطور این تقابل نیست؟ چرا این خانم با من تقابل میکند؟ طبق قانون تقابل است.
*خب آن راننده هم میگوید وقتی روسری را سرش نمیکند من چه کار کنم؟
ایشان میتواند تذکر بدهد. کسی این تقابل را ایجاد میکند که قانون را در کشور زیر پایش میگذارد. یعنی آن خانم دارد برای راننده تاکسی هزینهسازی میکند.
*به نظرم این پاسخ خیلی زیرکانه است.
زیرکانه نیست، درست است. من الان جلوی شما نشستم و شما میخواهید مسئله کسی که ابتدا مشکل ایجاد میکند را خط بزنید و بگویید او کار خوبی کرده است.
قانون کشور را زیر پا میگذارد بعد میگوییم تقابل
*خط نمیزنم.
میگویید ولش کن از او بگذریم، چرا راننده بگوید. ببینید من الان در ماشین مینشینم و کمربند را نمیبندم. راننده میگوید ببند و اگر من این کار را نکنم هزینهزاست چرا تقابل ایجاد میکند؟ میشود بگویید چه فرقی دارد؟ ما در مورد جمهوری اسلامی ایران صحبت میکنیم و در کشور ما قانون هست. چرا من در هواپیما مینشینم مهماندار 3 بار میگوید کمربندت را ببند، من میگویم نمیبندم. بعد میگوید خب چرا نمیبندید؟ خب شما هم به آن مهماندار گیر بدهید، تقابل است دیگر.
*آیا شما را پیاده میکند؟
حتماً مشکل ایجاد میکند و حتماً تذکر میدهد.
*مشخصاً میخواهم این را بگویم که از آن خدمات محرومتان میکنند؟
آنها میتوانند محروم کنند چون یک پروتکلی دارند که اگر رعایت نکنید براساس ضوابطی که دارند برخورد لازم انجام میشود.
*همین که شما فرمودید راننده به مسافر میگوید و رعایت نمیکند و لغو سفر میکند.
بله و راننده بعدی بیاید. بالاخره طرف مجبور میشود رعایت کند.
*حرف این است که اگر طرف نخواهد رعایت کند.
اگر نخواهد رعایت کند قانون را زیر پا گذاشته است. قانون کشور را زیر پا میگذارد بعد میگوییم تقابل. اگر قانون را عوض کنیم، موضوع دیگری است. ستاد امر به معروف براساس قانون موجود نظر میدهد نگاه شما این است که کاری نداشته باشیم.
*نگاه من این است که بالاخره طیفی هستند که نمیخواهند رعایت کنند.
آن درصد باید رعایت کنند. شما چطور در کشور اروپایی با قوانین بد مواجه میشوید. در مورد حجاب نمیگویم چون به نظرم قانون الهی و درستی است و باید انجام شود. آن خانمی که در ماشین مینشیند و قانونشکنی میکند، باید هیچ اتفاقی نیفتد و او را تکریم هم کنید، چون نباید تقابلی صورت بگیرد. چرا آن خانم قانونشکنی میکند و چرا برای من که زحمتکش هستم و کار میکنم هزینه ایجاد کند و بعد ماشینم باید توقیف شود و به پارکینگ برود. چرا ایجاد میکنید؟ قانون را رعایت کنید. اتفاقاً نگاه ما این است که اتفاقاً در این زمینه مردم با هم کنار میآیند، مردم اهل رعایت هستند و فرهنگشان برایشان مهم است و رعایت میکنند و این طرح میتواند به حل موضوع عفاف و حجاب کمک کند.
*پس شما قبول دارید که محرومیتهای اجتماعی ایجاد میشود؟
در آن محرومیت نیست. در آن طرحی که مطرح شده است گفته شده بود که اگر انجام نداد فلان اتفاق بیفتد، خدمات ندهند و برای کارت ملیاش این اتفاق بیفتد. اما بحث ما جریمه نقدی است، ما در طرح جامعمان اولاً که این تذکرات از دستگاهها شروع شود و بعد به آن مسئول تذکر داده شود و بعد هم جریمه نقدی اتفاق بیفتد. یعنی فرد جریمه شود و این مسئله را هم تخلف ببینیم. یعنی تخلف محسوب شود، دادگاهی نشود و پروندهاش به دادگاه ارجاع داده نشود و تقابل مستقیم با او صورت نگیرد و جریمه شود و براساس آن جریمه طرف رعایت کند.
*فکر میکنم آقای هاشمیگلپایگانی چند وقت پیش صحبت از دوربینهای چهرهزن کردند که به واسطه کارت ملی شناسایی و جریمه شوند.
جریمه مطرح است. ایشان گفته بود در این زمینه که یکی از عرصههایی که میخواهد در آن بحث حجاب پیگیری شود، بحث معابر عمومی و خیابانها هست که گفته بود با بحث دوربینها این قابلیت میشود و به جای اینکه پلیس بخواهد گشت ارشاد بگذارد و داخل ون ببرد. همانجا دوربین چهره را بگیرد و به طرف پیامک بدهد که شما در انظار عمومی کشف حجاب کردید و لطفاً رعایت کنید.
*مثلاً خانم فلانی یعنی با اسم و مشخصات.
حالا با اسم یا به آن پیامک میرود. چون هر فردی یک شماره به نامش در کشور ثبت شده است، به آن شماره پیامک میرود که شما در فلان خیابان و دیده شدید که کشف حجاب کردید. سه بار تذکر میدهد و بعد از 3 بار تذکر جریمه نقدی میکند.
*این براساس قانون است یا دادگاه باید نظر بدهد؟
پیشنهاد ما این است که قانون شود.
*الان در حال انجام است؟
ما به مجلس پیشنهاد دادیم و هنوز مجلس ورود نکرده است.
*همین الان اجرا میشود؟
خیر. طرحی در حال پیگیری است که 4 ناظر دارد که ناجا پیش میرود و هنوز به طور کامل اجرا نمیشود، اما قابلیت آن را دارد که در کشور اجرا شود.
*الان طرح ناظر در حال اجراست؟
الان ناظر یک است که از قدیم هم بود، بحث خودروها در کشور بود که اجرا میشود. همین خودروها هم یک تقابل غیرمستقیم است، پیامک برای طرف میرود که کشف حجاب در خودرو، طرف اگر رعایت کند هیچ، اگر سه بار تذکر داده شود و رعایت نکند، اخطار و توقیف ماشین هست که نگاه ما این است که توقیف هم نشود، این توقیف شدن باز هم مناسب نیست و باید ماشین جریمه نقدی شود. بالاخره اگر ما این موضوع عفاف و حجاب را در کشورمان حل نکنیم، این تقابل که الان هست خطرناکتر است تا اینکه یک قانون درستی بیاید و بخواهد براساس آن قانون جلو برود. اینکه بلاتکلیفی در یکسری جاها باشد به صورت سلیقگی عمل میشود. الان در خیلی از جاها برای سگگردانی قانون دارند که اگر فضولات سگ روی زمین بریزد مثلا هزار دلار شما را جریمه میکنند. اما در کشور ما چرا قانون نیست؟ سگها هم همهجا هستند. بدون هیچ قانونی، چقدر به محیطزیست ما آسیب میزنند؟
*نکته را درست گفتید، فضولات سگ روی زمین جریمه دارد، اما اصل آن که ممنوع نشده است.
آنها براساس قوانین خودشان عمل میکنند، ما هم نمیگوییم ممنوع کنند. بحث ما این نیست که ممنوع بشود یا نشود، بحث این است که وقتی نسبت به یک موضوع قانون نباشد اینطور خواهد شد. در حوزه سگگردانی و موضوعاش قانون درستی نیست. وقتی یک دادستان میخواهد برخورد کند نمیداند چطور است.
*به نظرتان واقعاً چنین جزئیاتی لازم است؟
برای وقتی است که در سطح اجتماع زیاد میشود. مثلاً یکباره اعلام میکنند که در سطح اجتماع 3 میلیون سگ داریم. فقدان قانون در این حوزه تقابل ایجاد میکند.
مجلس شورای اسلامی مجلسی است که بحث انقلابی بودن در آن مطرح است. از آنها در همینجا میخواهیم که در حوزه بحث قانون عفاف و حجاب به طور جدی ورود پیدا کنند، در صحن علنی بحث و گفتگو کنند و نسبت به موضوع تصمیمگیری شود. خلأ قانونی در این زمینه وجود دارد و قانون موجود پاسخگو نیست و ضمانت اجرایی ندارد. این خلأ، تقابل، دوقطبی و مشکل در جامعه ایجاد میکند. اگر قانون باشد مردم بهتر رعایت میکنند و هم تکلیف مشخص است و هم ضابطین قضایی سلیقگی عمل نمیکنند و هم وقتی دستگاه قضایی میخواهد اقدام کند اقدامش در این زمینه صحیحتر است. اعتقاد ما این است که در طرح جامع عفاف و حجاب در ستاد اتفاقاً کرامت بانوان در این حوزه حفظ میشود. ما احساس میکنیم براساس قانونی که کشور دارد طرح معقولی است و پاسخگو است و میتواند وضعیت عفاف و حجاب در کشور را ساماندهی کند.
*در طرح جامع عفاف و حجاب در جایی درباره برخوردهایی مانند گشت ارشاد که آوردهاید نوشته شده با مقاومتهای مردمی روبهرو میشود.
بله گفتیم که صحیح نیست.
*منظورم آن مقاومت است؛ این مقاومت از کجا میآید؟
همین که فرمودید یک عده هستند که قبول ندارند، اینها هست. بحث ما این است که در اصل این موضوع اگر یک عده قبول ندارند، این تقابل مستقیم و کشاندن و در ون سوار کردن، این اقدام مستقیم و پرونده دادگاهی شدن از این شعبه به آن شعبه و از این پله به آن پله رفتن و به دادگاه آمدن از نگاه ما این است که این نگاه دقیقی نسبت به حوزه عفاف و حجاب نیست و صحیح هم نیست. ما اولاً باید اینها را با قانون صحیحی که مجلس میتواند تصویب کند غیرحضوری کنیم و تذکراتی به مردم بدهیم. به نظرم این میتواند آمار دقیقی باشد که مجموعه انتظامی کشور در حوزه ناظر 1 که قبل از حوادث اخیر وضعیت کشف حجاب 81 درصد در خودروها سازماندهی شد.
*یعنی تا قبل از مهرماه 1401؟
بله یعنی وضعیت کشف حجاب در خودروها 81درصد بهتر شد.
شیوه گشتهای ارشاد درست نبود
*بعد از آن چطور؟
بعد از این حوادث رها شد، پلیس رها کرد و گشت ارشاد هم تعطیل کرد و خیلی چیزها رها شد و بعد به مشکل برخورد. همیشه وقتی مشکلی پدید میآید اولین چیزی که در کشور تعطیل میشود مسائل اجتماعی است.
*خب اعتراضها بابت همین بود.
بهانه اعتراضات این بود اما مسئلهاش این نبود.
*به هر حال شروع از همین موضوع بود.
الان میبینید که دشمن بهانههای اقتصادی، اجتماعی و بهانههای مختلف دیگری درست میکند. اینکه نسبت به موضوعی اعتراض باشد متفاوت است. ما خودمان تأیید میکنیم که شیوه گشتهای ارشاد درست نبود.
*یعنی اصل درست بود و شیوه نادرست؟
به نظر ما اینکه برای حوزه عفاف و حجاب برنامه داشته باشید درست است. اما به نظرم خیلی از اعتراضات مردم هم به این دلیل بود که شیوه درست نیست. چون آن کلیپهایی که قبلاً بود که خانمی میآمد جلوی ماشین که بچه من مریض است و... این چهره و تصویر درست و قشنگ نیست، من میگویم شاید اگر به همان آدم دو تا پیامک بدهید و تذکر اینچنینی باشد رعایت کند، اگر جریمه نقدی شود رعایت کند. یعنی اینها کمتر و کمتر شوند و به عده خیلی قلیلی برسد که شاید بعضی اصرار دارند و بعضیها هم شاید در این زمینه سازمانیافته باشند که ما داشتیم.
*چه چیزی را داشتهاید؟
حوزه سازمانیافته در بحث عفاف و حجاب داشتهایم که کسانی بودند که در این حوزه تعمدی راه میرفتند و پول میگرفتند. و دستگاههای امنیتی ورود کرده و اینها را دستگیر کردند.
*اینها چقدر تأثیرگذار هستند؟
بالاخره طبق همان عادیسازیهایی که عرض کردم تأثیر دارند. برخی میگویند باورم نمیشد که یک بار در جمهوری اسلامی بشود یک بار بدون روسری در خیابانها رفت و آمد کنم. این عادی شدن است.
*درباره تابستان از الان یک زبان تهدید به کار میرود که در زمستان اینگونه است، تابستان چه میخواهد بشود.
مسئله نگاههای مقطعی است که بعضی از دستگاهها دارند. اینکه ما گفتیم تابستان، ما با نگاههای مقطعی مخالف هستیم که سریع یک قرارگاه شکل بگیرد بگویند تابستان میآید و عفاف و حجاب را درست کنید. آنجا میخواهند سلبی برخورد کنند و اقدامات ناشایست هیجانی انجام بدهند و... ما با این نوع نگاه مخالف هستیم که تابستان آمد بدوید عفاف و حجاب و درست کنیم و سریع قرارگاه شکل بگیرد. یکی از نگاههای ما این است که دولت نمیتواند متولی عفاف و حجاب باشد. به نظر ما آمدن وزارت کشور به حوزه عفاف و حجاب غلط است.
امروز ما ضربهگیر دولت شدهایم
*وقتی وزارت کشور ورود میکند قضیه را امنیتی میکند.
بالاخره یک دولت تند است و یک دولت کند؛ یک دولت میگوید تعطیل کنید یکی میگوید تعطیل نکنید؛ یک دولت میگوید اولویت است و یک دولت میگوید اولویت نیست.
*به نظر شما دست چه کسی باشد؟
باید مجموعههایی مانند ستاد باشد که 6 وزیر، 2 نماینده مجلس، فرمانده ناجا و فرمانده بسیج عضو شورای ستاد هستند.
امروز ما در خیلی جاها ضربهگیر دولت شدهایم. کدام یک از این بگیر و ببندها کار ستاد امر به معروف است؟ در همین جریان خانم مهسا امینی بیبیسی برنامهای گذاشت که این را به ستاد امر به معروف بردند و... که این خانم را به آنجا بردند، اصلاً مگر گشتهایی که اجرا میشود کار ستاد امر به معروف است؟
*پیشنهادش هم نبوده است؟
نه. ما که میگوییم مخالف هستیم.
*منظورم پیشنهاد در مسائل دیگر است.
الان بعضی از مراکزی که تعطیل میشود کار گزارش پلیس اماکن است. مگر کار ستاد امر به معروف است؟ شاید یک گروه امر به معروف مطالبه کرده باشد که فلان مرکز تجاری مشکل دارد، اما این نگاههای مقطعی درست نیست. به نظر ما در موضوع عفاف و حجاب دولت نباید ورود پیدا کند و این کار خطاست. تا به امروز هم ستاد امر به معروف و نهی از منکر به نظر میآید که نگاههای تندی دارد در صورتی که وقتی در جلسات صحبت میکنیم میگویند شما خیلی خوب صحبت میکنید. اگر این باشد که خوب است، اقدامات ستاد خوب است ما در حوزه آموزش و مطالبهگری آموزش توضیح میدهیم، اما چرا بعضی از این اقداماتی که انجام میشود را به اسم ستاد میبینند؟ درصورتی که ستاد نیست در بعضی جاها دقیقاً مخالف فرآیندی هستیم که انجام میشود.
*شما با پلمپ مغازهها موافقید؟
خیر مخالفیم. چرا مغازه کسی که کسبوکار دارد و کار میکند چرا باید پلمپ شود؟ اگر داروخانه شبانهروزی در یک منطقه را پلمپ کند فرد باید یک مسافت طولانی دنبال داروخانه شبانه روزی دیگر برود. چرا باید این اتفاق بیفتد؟ مخالفان طرح ستاد را ببینند و بگویند به نظر ما این طرح چنین مشکلاتی دارند و ما این راهکارها را داریم. در همه موضوعات وزیر کشور نمیتواند مسئول باشد چون به این کارها نمیرسد.
*فکر نمیکنید ورود وزارت کشور باعث امنیتی شدن موضوع میشود؟
بله. اگر آقای رئیسجمهور میفرمایند که موضوع عفاف و حجاب موضوعی فرهنگی است و نهادهای فرهنگی باید پررنگتر شوند.
صدا و سیما ستاد امر به معروف را تحریم کرده است
*قبول دارید که بیشتر ستاد را به عنوان ستاد حجاب میشناسند؟
به خاطر این است که مجموعههای رسانهای داخلی ما کار نمیکنند. ایران اینترنشنال و بیبیسی خبرهای ما را میزند و هر طور میخواهد انعکاس میدهد، اینها هم میزنند.
*خبرهای شما حرفهای خودتان است. بیشترین مسالهای که من از حرفهای شما و آقای گلپایگانی میبینم تمرکز روی حجاب است.
سئوال من این است که اینها را چه کسی باید پررنگ کند؟ من در یک رسانه دو تا مصاحبه کردم؛ در یک مصاحبه سئوال خبرنگار در حوزه عفاف و حجاب بود، ما که نمیگوییم پاسخگو نیستیم. الان محور برنامه شما بیشتر روی چه چیزی هست؟
*روی عفاف و حجاب.
بعدی هم همین است. من در حوزه مسکن در بحث قرارگاه صحبتی کردیم که مالیات بر خانههای خالی مدنظر بود و چرا اجرا نمیشود؟ من نگاه کردم و دیدم این پررنگ نشد، اما خبری که در مورد عفاف و حجاب بود خیلی سریع بیبیسی، ایران اینترنشنال و من و تو منتتشر کرد. در این که شک ندارید آنطرفیها روی این موضوع تمرکز دارند.
*ما با آن طرف کار نداریم.
متأسفانه اینطرفیها متأثر از همان هستند.
*اینطور نیست.
هستند. ببینید خبرها را خوب منعکس میکنند. الان اتفاقاً یکی از جاهایی که میتواند به ستاد امر به معروف و نهی از منکر بگوید که گزارش بدهید، صداوسیماست.
*خب گزارش بدهید.
صداوسیما دعوت نمیکند و ما تحریم صداوسیما هستیم.
*الان اگر سایت ستاد را باز کنید بیشترین اظهارنظرها در جلساتی که خودتان در فلان همایش و فلان جلسه داشتید بیشتر حول محور حجاب است. یعنی انتقادی هم که مردم دارند این است که مثلاً بحث اقتصاد، رانت، امضای طلایی و فساد اقتصادی را رها کردند و به حجاب میپردازند.
اول صحبتم گفتم که اولاً باید این نکته را باید بدانیم که مجموعه، یک مجموعه فرهنگی است. دوم اینکه تشکلهایی که ...
*اینجا میگویید مجموعه فرهنگی است، بعد اقتصادی که میشود...
مطالبهگری میکنیم. میخواهم بگویم ستاد عمدتاً پاسخگوی دغدغههای مردم در مسائل فرهنگی است. در نکته دوم در نظر بگیرید که ما تشکل مردمی در ستاد داریم که مجوز میگیرند مطالبهگری کنند، بیشترین تشکل ما در حوزه عفاف و حجاب است. از ما مطالبه میکنند و یک میلیون قریب به امضاء برای ستاد در حوزه عفاف و حجاب جمع شده است. بستنشینان، مطالبهگران، طومارها و گروههای مختلف تشکلهای مردمی میگویند که چرا ستاد امر به معروف و نهی از منکر در حوزه عفاف و حجاب سکوت کرده و چرا پیگیری نمیکند، چرا مسئولین را اینجا نمیخواهد؟ من الان میگویم که محیطزیستیها به ستاد بیایند، در ستاد برایشان باز است. بگویند حمایت کنید، ما بیشتر روی آنها فعالیت میکنیم.
آقای رئیسجمهور باید حتماً پاسخگوی وضعیت کنونی باشند
*شما باید در همه زمینهها مطالبهگری کنید.
مطالبهگری میکنیم. همین الان در این دولتی که انقلابی است و ما خیلی از زمینههایش را قبول داریم، در این زمینه مطالبه میکنیم. از دولت میخواهیم که روی بحث انتصابها دقت کنند، مدیرهای تحمیلی به ریاست محترم جمهور را کنار بگذارند. بعضی از مدیران، مدیران تحمیلی به رئیسجمهور هستند. بعضی از مجموعههای نظارتی مانند مجلس باید بیشترین نظارت را در بحث حوزه اقتصادی داشته باشد.
*مجلسی بالای 200 امضاء رئیسجمهوری را دعوت کند که نامزد شوید و کشور را نجات بدهید. آیا آن مجلس میتواند به او نظارت کند؟
اگر مجلس حرّ باشد میتواند. من کاری به این فرآیند ندارم که آیا به عنوان یک قوه مستقل که مجلس در این زمینه شأن نظارتی دارد، درست است یا نه. اما امروز واقعاً از مجلس توقع خیلی بیش از این میرود. حتی در همان حوزه عفاف و حجاب سکوت است. در زمینههای مختلف مجلس باید شأن نظارتیاش را قبول کند. امروز معاون اقتصادی دولت باید پاسخگو باشد. خیلی از کسانی که مدعی انتخابات و ریاستجمهوری بودند در جاهایی به کارگیری شدند. امروز وزیر گردشگری بگوید که چرا وضعیت گردشگری در کشور اینچنین است. آقای محسن رضایی حوزه اقتصادی دولت را پاسخگو باشند. بالاخره ایشان یا مسئولیت در حوزه اقتصاد دارند، به عنوان معاون اقتصادی دولت فعلی هستند یا خیر؟ امروز به مردم گزارش بدهند وضعیت دلاری که وجود دارد برای چیست؟
*فکر نمیکنید بالاتر از معاونین هم باید پاسخگو باشند؟ خودِ آقای رئیسی؟
قطعاً. خود آقای رئیسجمهور باید حتماً پاسخگو باشند، اما مثال را از این جهت زدم که بالاخره بخشهایی که میخواستند کشور را بگردانند. بیایند و بگویند. آقای رئیس سازمان بنیاد شهید پاسخگو باشند. واقعاً چه تحولی رخ داده است؟ بعضی از تحصنهایی که امروز جلوی بنیاد شهید هست و آدم میبیند واقعاً ناراحتکننده است. کسی که سالیان سال برای این کشور جنگیده است، باید تکریم شود.
باز هم میگویم از مجلس شورای اسلامی و آقای قالیباف واقعاً انتظار داریم که روی این زمینه ورود کنند و از مجلس میخواهیم مطالبهگری کند الان توپ در زمین مجلس شورای اسلامی است. مجلس باید پاسخگوی هم الان و هم در آینده کشور در این زمینه باشد. هر اتفاقی که در کشور میافتد مجلس باید پاسخگو باشد چون در اینجا واقعاً خلأ و مشکلات وجود دارد. الان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر پیدا کرده است یکی از مطالبات جدیای که ما نسبت به ایشان داریم این است که واقعاً 32 دستگاهی که در این حوزه مسئولیت دارند از آنها بخواهد که چرا ترک فعل میکنند؟! واقعاً یکبار شده به مجموعه فرهنگی بگویند که بودجهای که گرفتهاید را کجا هزینه کردید؟
*یک زمانی حرف بودجه میشد و بعضیها ترش میکردند. به آنها میگفتیم بودجه را کجا خرج میکنید، ناراحت میشدند.
نه. بودجه فرهنگی کشور باید کاملاً مشخص باشد که در چه زمینهای چه اقداماتی شده و چه تأثیرگذاریای روی اقشار جامعه داشته است. آسیب فرهنگی که گفته میشود فقط حجاب نیست. طلاق هم آسیب فرهنگی است. زنان خیابانی هم آسیب هستند.
ما تا الان اگر در جاهایی مصاحبه کردیم سعی کردیم با مردم شفاف باشیم. حتی اگر در حوزه عفاف و حجاب نگاهمان به نظر بعضیها تند بوده است حداقل بیان کردیم. یعنی شهامت بیان داشتهایم. از تندرویها و یکطرفه رفتنها باید در کشور جلوگیری شود.
*در مقابل این تندرویها موضعی میگیرید؟ چون یک نماینده مجلس حرف میزند و میگوید هزینه بیحجابی را باید بالا ببریم و برخورد میکنیم و از طریق همان زبان تهدید که گفتم روسریها را برمیگردانیم و... شما این گفتمان را قبول دارید؟
نه گفتمان، گفتمان صحیحی نیست. امروز مجلس باید پاسخگو باشد، یعنی مجلسی که امروز بعضیهایشان منتقدند باید پاسخگو باشند. اگر هم نیست بگویند که چه کسی در مجلس مخالف قانون عفاف و حجاب است. به مردم بگویند.
*آن مسئولینی که میگویید در خصوصی تند و تیز حرف میزنند، در مجلس هم هستند؟
بله هستند. بعضی از نهادها...
*کجای مجلساند؟
در کمیسیونهای مختلف مجلس؛ بعضیها در جلسات حرفهایی میگویند. پیامهایی در گوشی تلفنم از برخی مسئولین دارم که گفتند چرا مقابله نمیکنید و این چه وضعیتی است که خانمها را در اجتماع میبینیم. میدانید چقدر به ستاد فشار است که آقای ستاد امر به معروف و نهی از منکر پس چه کار میکنید در این حوزه؟! بعضی از همین مسئولین به محض اینکه جلوی دوربین میآیند طور دیگری رفتار میکنند. باید این بازی را در رابطه با حوزه عفاف و حجاب کنار بگذاریم، ارزشهای الهی جای بازی انتخاباتی نیست. با ارزشهای الهی بازی انتخاباتی نکنیم.
برخی کارگردان و مداح و تیم رسانهای دارند و علیه ستاد توییت میکنند!
*اتفاقاً بعضی از طیفهای اصولگرا هم هستند.
بله هر دو طرف.
*چند وقت پیش دیدم راجع به آقای گلپایگانی چیزهایی در توئیترشان نوشته بودند، اینها را در همان راستا میبینید؟
بله یک طیفهایی هستند و الحمدلله ارتباطات رسانهایشان خوب است، تیمی دارند و چهار کارگردان و 2 تا مداح و افراد دیگر شروع به توئیت زدن میکنند. ببیننید من یک جمله عرض کنم؛ دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر هم تحریم کانادا شد و هم تحریم اتحادیه اروپا و هم در این میدان یک تنه ایستاد و جنگید و هم مواردی را مطرح کرد که اتفاقاً بیشترین نقدپذیری را دارد. یک جلسه با ایشان بگذارید و بگویید در حوزه عفاف و حجاب این نقدها را دارم، اگر نقدهای شما مؤثر باشد کاملاً میپذیرند.
*قبول دارید یکسری از حرفهایشان خیلی تند است و اصلاً به مذاق مردم خوش نمیآید و افکار عمومی نسبت به آن واکنش منفی میدهد.
هم انعکاس بد بود و هم جریانسازی نسبت به این حوزه انجام شده بود. اگر خاطرتان باشد در یک برهه یکدفعه توئیتهای هدفمند از یک گروه خاص برعلیه ایشان زدند.
*بله همان را عرض کردم.
یک جناح خاص و گروه خاص بودند و ما میدانیم چه کسانی هستند و به وقتش هم انشاءالله نکاتی را مطرح خواهیم کرد.
*مباحثی مانند اینکه نفوذی است.
بله. امروز بیایند این اتهام را ثابت کنند. ما یک جایی میگوییم حتی آقای رائفیپور به تلویزیون بیاید. چرا ایشان را به تلویزیون دعوت نمیکنند، بیاید حرف بزند. ایشان جزو کسانی است که میگوید حرفهای من را تکهتکه میکنند و نمیتوانم حرف بزنم. بعد چنین چیزی میگویید؟ اگر نسبت به ایشان حرفی دارید و نگفتید، اشتباه و خطا کردید، به کشور خیانت کردید. هر کسی میداند ایشان نفوذی است و نگفته است به کشور خیانت کرده است. چرا نمیگویید؟ هر چه میدانید بیان کنید. قبول دارید؟
باید این بازیها را کنار گذاشت. بازیهای رسانهای که خودمان را قشنگ جلوه بدهیم و... اینها را کنار بگذاریم و با مردم شفاف باشیم. حالا جالب است الان که فضا دارد اینطور میشود، همین که تابستان اشاره کردید که شروع شده است که ستاد امر به معروف کجاست؟ چرا پیگیر عفاف و حجاب نیستید؟ این چه وضع جامعه است؟
*همانها؟
همانها هم شروع میکنند. این فیلم باغ کتاب و فیلم اوپال و مجموعه فلان بیرون میآید که چقدر درست است را نمیدانم. این روند و اقداماتی که انجام میشود یک بازی رسانهای است که باید آن را کنار بگذاریم. از این فضاهای بازیهای رسانهای و بازیهای انتخاباتی و آماده کردن خودتان برای انتخابات مجلس و ریاستجمهوری که بگویید این فضا بود و آن فضا نبود کنار برویم. مسئله را حل کنیم، اینکه میگوییم مجلس باید بیاید حل کند همین است. دو روز دیگر میخواهد به مجلس بیاید و این بگوید این گرفت و آن برد و من مخالف بودم و من نبودم.
*فکر میکنید میترسند رأی نیاورند؟
بله بالاخره میخواهند به نوعی فضاها...
*خب مثلاً اگر طرح عفاف و حجاب اجرا کنند و رأی نیاورند، این رأی نیاوردن برای شما پیامی ندارد؟ یا حتی تحلیلی که خودشان دارند به نظرتان پیام دارد؟
رأی آوردن یا رأی نیاوردن نسبت به این موضوع نگاه غلطی است که اینها دارند. نسبت به اقای رئیسی نگاههای تندی هم بود، آقای رئیسی در این کشور رئیسجمهور شد و خیلی از کسان دیگری هم در مجلس بودند و همین الان هستند، از احزاب اوایل انقلاب هستند که نسبت به آنها تندی بوده و رأی آوردند، کسانی دیگر هم بودند که رأی نیاوردند. همیشه با این جریانات سیاسی در طیفهای مختلف و گروههای مختلف آمدند و رفتند. من میگویم اینجا جایی نیست که بخواهند با آن در فضای سیاسی بازی کنند.
*این که جای این هست یا نه یک بحث است، اما اینکه میفرمایید نزدیک انتخابات است و نمیخواهند این بحث را مطرح کنند، میترسند رأی نیاورند.
نمیدانم میترسند رأی نیاورند یا میخواهند خودشان را آدمی معتدل در این زمینه نشان بدهند.
*به هر حال میخواهند کاری کنند که رأیدهنده به آنها جذب شود. این برای شما پیام و نشانههایی دارد یا خیر؟ بالاخره تحلیل آن کسی هم که آنجا نشسته این است و نمیتوان نادیده گرفت که او یک مقام حکومتی است.
پیامش به ما این است که قانون عفاف و حجاب باید اصلاح شود.
*حرف شما همچنان همان است!
حرف ما این است که قانون اصلاح شود. این اگر پیام دارد مجموعه دولت و مجموعه مجلس شورای اسلامی اگر میخواهد در این زمینه کاری انجام بدهد و حتی میخواهد برای مردم رأی بیاورد، به نظرم این قانون را اصلاح کند و با همین اصلاح قانون میتواند رأی بیاورد.
*یک نگاهی که هست این است که مسئله فرهنگی را در سیاستگذاریها و مجموعه حاکمیت امنیتی میکند. همین قرارگاه اصلاً اسم قرارگاه عفاف و حجاب؛ همیشه در ذهن ما این بوده که قرارگاه جایی نظامی است، جدا از اینکه قرارگاه مرغ و... درست میکنند. قرارگاه عفاف و حجاب امنیتی جلوه میدهد و برای مردم هم اینطور است که قرارگاه است و میخواهند چه کار کنند. بعد وزارت کشور متولی آن میشود که بعد از وزارت اطلاعات امنیتیترین وزارت کشور است. فکر نمیکنید این در جاهای اشتباهی قرار گرفته است؟ به نظرم همین غیرشفاف است. قرارگاه عفاف و حجاب کجاست؟ چه زمانی و با چه سازوکاری تشکیل شده است؟
دولتمردان باید به ما بگویند که بالاخره مسئول عفاف و حجاب در کشور چه کسی است.
*الان مشخص نیست چه مجموعهای است؟
باید بگویند که مسئول عفاف و حجاب در کشور کدام مجموعه است. اگر وزارت کشور هست که الان جریانسازی میکند آیا وزارت کشور میتواند (عرض کردم که جزو انتقادهای ماست) این را انجام بدهد یا نمیتواند؟ این باید درست بشود و به نظر ما هم نگاه درستی نیست و بعضی جاها نگاه سلیقهگی میشود و بعضی جاها هم در بحث قرارگاه نگاههای برههای و کوتاهمدت میشود. یعنی احتمالاً قرارگاه را با این نگاه گذاشتند که به طور موقت قرارگاهی را بررسی کنند مانند تنظیم بازار که قرارگاه میگذارند که بیایند و وضعیت را درست کنند. به نظرم این نگاه صحیح نیست، باز از مجلس به طرح ستاد امر به معروف و نهی از منکر برمیگردیم.
*ریشه قرارگاه عفاف و حجاب کجاست و چند وقت دیگر تشکیل میشود؟
قرارگاه در وزارت کشور هست و مدتی هم هست که تشکیل شده.
*یعنی در این دولت بوده است؟
بله، البته مسئله عفاف و حجاب با وزارت کشور هست مربوط به این دولت نیست.
*بله آن مصوب 84 است.
دقیقاً که وزارت کشور متولی عفاف و حجاب است.
*ولی قرارگاه در این دولت تشکیل شده است.
بله.
*اعضای آن چه کسانی هستند؟ هرچقدر گشتم پیدا نکردم که اعضا چه کسانی هستند.
وزیر کشور، وزارت ارشاد، وزارت سمت، سازمان تبلیغات، صداوسیما، پلیس، سپاه، بسیج و مجموعههای مختلفی در بین اعضاء هستند. نماینده مجلس و کمیسیون فرهنگی مجلس در آن شرکت میکنند. بخشهای مختلفی مانند ستاد امر به معروف در آن قرارگاه هست و مجموعههایی که در این زمینه وظیفه دارند که به امکان و... برمیگردد و یک جایی صمت وسط میآید و یک جاهایی صداوسیما باید پاسخ بدهد و یک جایی ستاد امر به معروف و نهی از منکر به عنوان کاری که دارد. اینها عضو هستند، اما نگاه باید راهبردی، عمیق و بلندمدت باشد.
*آنجا چه کار میکنند؟
آنجا مصوباتی نسبت به این زمینه صورت میگیرد که چه اقداماتی باید انجام شود، مصوباتی در این زمینه دارند که به نظرم وزیر...
*مصوبات از چه جنسی است؟ من خودم صبح تا شب در خبر هستم و در سایت میخوانم و نمیدانم قرارگاه چیست؟
من به وزیر محترم کشور گفتم و البته ایشان هم چند مصاحبه در زمینه بحث عفاف و حجاب داشتهاند که قانون باید رعایت شود و... مثلاً از دستگاه قضایی دادستان عضو آن مجموعه هست.
*تصمیمات کجا اجرایی میشود؟
هر جایی که باید اجرا شود.
*مثلاً به فراجا ابلاغ میشود؟
هم آنجا و هم در بخشهای دیگر.
*یعنی قانون میشود؟
از قوانین موجود هم استفاده میکنند. فرض کنید قانون جرم مشهودی که الان هست و میتوانند برخورد کنند، سازوکارهایش را در آنجا بررسی میکنند نقطهنظرات میدهند و کارشناسی میکنند که با چه اقدامی باید انجام شود.
*یعنی آییننامه اجرایی قانون؟
بله دقیقاً.
قرارگاه عفاف و حجاب و قرارگاه زیست عفیفانه موازی کاری است
*قرارگاه دیگری تحت عنوان زیست عفیفانه بود. چند وقت پیش وزیر ارشاد در رابطه با آن صحبت کرد.
این را شنیدیم.
*ندیدید؟
ندیدیم.
*یعنی ستاد عضو آن نیست؟
خیر.
*این موازیکاری نیست؟
به نظر ما هست. اینکه ستاد وظیفه دارد در حوزه عفاف و حجاب و در مقابل قرارگاه زیست عفیفانه ما شرکتی نداشتیم و از آن چیزی نمیدانم.
*یعنی دعوت نشدید؟
خیر.
*اصلاً میدانید کار آن چیست؟
نه دقیق نمیدانم به چه شکل است.
*غیردقیقش چیست؟
میدانم که در حوزههای بحث مسائل فرهنگی وزارت ارشاد هم در حوزه بحث مدل لباس متولی هست و تصمیماتی میگیرند و براساس مصوباتی که شورای فرهنگی عمومی کشور دارند اقداماتی انجام میدهند، اما دقیق را نمیدانم چون ما نه آنجا عضو هستیم و نه نقشآفرینی در این قرارگاه داشتیم که بخواهیم نسبت به آن پاسخگو باشیم. امیدواریم دولت پیگیری همین کار را بکند.
*این موازیکاری است.
بله. هر دو در حوزه عفاف و حجاب است.
*دو وزارتخانهای هستند که در اتاق هیأت دولت مینشینند. این ناهماهنگی از کجاست؟
فکر کنم نگاه این است که آنجا بلندمدتتر است چون طبق صحبتی که وزیر ارشاد داشتند اینچنین بود، اما واقعاض ای دولت میخواهیم که موضوع را حل کنند. واقعاً امروز سردرگمی در بین مردم این است که تعیین تکلیف نمیشود و همینها باعث سردرگمی میشود.
*به نظر شما مردم منتظرند که دولت بگوید مانتو یک وجب زیر زانو و...
اینها را هم اعلام کردهاند.
شاخصههای حجاب وارد شدن به جزییات نیست
*اتفاقاً اینها را در طرح عفاف و حجاب هم آوردهاید.
اینها مشخص شده و دستورالعملهایی هست که ستاد از بخشهای مختلف گرفته و آنجا دارد. اینهایی که هستند مثلاً فرض کنید در قانون اداری وجود دارد که چه نوع پوششی باید با چه پوششی باشد تا زمینههای دیگر. بحث این است که واقعاً مجلس یک تصمیم درست را بگیرد و برای همیشه به این جریان رها بودن مسئله عفاف و حجاب و خلأهای موجود پایان بدهد و انشاءالله تصمیم درست و سازندهای بگیرد.
*در طرح جامع عفاف و حجاب من یک بخش را میخوانم که نوشته شاخصههای حجاب اسلامی.
بله شاخصههایی است که دارد.
*فکر نمیکنید یک مقدار زیاد وارد جزئیات شدهاید؟
طبق قانون آن چیزی که خواستند.
*حتی تا رنگ جوراب را هم گفتهاید.
بالاخره این یک دستورالعمل و شیوهنامهای هست که برای اینکه در ادارات باشد. البته از قبل هم بوده و یک مقدار بازنگری شده و چارچوبهایی داشته که براساس چارچوب شرع و قانون است.
*سفت و سختتر شده است؟
خیر. دستهبندی شده است. خیلی از جاها هم اگر پیشنهاد قبلی را میدیدید یک مقدار سفت و سختتر از این هم بود. یک مقدار اصلاحات روی آن صورت گرفته است و به هر شکلی این وجود دارد.
*مثلاً شرایط عکس پروفایل در آن نوشته شده است. مواردی که اینجا آمده خیلی جزئی است.
اینها خواسته شده است.
*چه کسی خواسته است؟
اینها اگر میخواهد یک شاخصهای باشد که نسبت و براساس آن باید اقدامی انجام شود باید شاخصهها دقیق باشد. یک وقت هست که به صورت کلی مباحثی مطرح میشود، کلی تفسیر به رأی میشود و یک کسی میگوید شئونات اینطور است یکی موافق است و یکی مخالف. سعی شده روی اینها بحث شود و براساس همان آییننامه ادارات و تخلفات ادارات در حوزه پوشش، شئونات اسلامی و... هم بوده که سعی شده به آن توجه بشود.
*مثلاً چه کسی میخواهد این که چه رنگی متعارف است را تشخیص بدهد که مثلاً رنگ این پیراهن یا مانتو غیرمتعارف است.
شوراها آنقدر عاقل هستند که بتوانند تشخیص بدهند که متعارف هست یا خیر.
ستاد ضابط ندارد
*شما نیروی بسیج را به عنوان ضابط در نظر گرفتید.
ما نگرفتیم، هست.
*در قانون ضابط هست.
در قانون آموزش ضابطین امر به معروف و نهی از منکر با ستاد آموزشیشان بوده است و بهکارگیریاش با ستاد نیست.
*ضابط ستاد بودند.
نه نیست.
*چند وقت پیش تفاهمنامهای با بسیج و ستاد...
بحث بسیج این است که آموزش بسیجیان در حوزه امر به معروف و نهی از منکر طبق قانون جزو وظایف ستاد است و باید آموزش ضابطین را انجام بدهد. حال ما طرحی در حوزه محله داشتیم که طرح محلهمحور، مسجد جامعه و محله مسجدمحور بود که بحث آسیبها در حوزه محلات شناسایی شود و جایگاه مسجد یک جایگاه راهبردی باشد مانند کلیسا نباشد که یک ساعت باز بشود و بعد از نماز بسته شود. شما میخواهید نماز هم بخوانید اگر اول وقت نباشد و دیگر نتوانید بخوانید یا تعطیل باشد. این است که واقعاً مسجد نیازهای یک محله را بدهد، مشاور حقوقی داشته باشد. اگر میخواهند در حوزه طلاق و ازدواج بحث کنند، یک نفر باشد که بتواند مشاوره بدهد. در حوزه کسبوکار؛ اقتصاد مقاومتی یک محله به چه معناست، این را مسجد بتواند بیان کند. در زمینههای مختلف مانند مربیگری، مهدکودک، اینکه از ظرفیتها استفاده شود و... طرح جامعی است که ستاد ارائه داده است. یعنی طرح محله مسجدمحور هست که این آمادگی را داشته که با بسیج، امور مساجد و ستاد بتواند همکاری داشته باشد و این کار را پیش ببرد.
اما ستاد ضابط ندارد، ستاد مجموعهای هست که اگر بخواهد اعلام جرم کند با نامهنگاریای که با دستگاه قضایی میکند مکاتبهاش را مستقیم انجام میدهد. مثلاً میخواهد شکایتی هم بکند خود ستاد شکایتی را تنظیم میکند و دستگاه قضایی توسط آن جلو میرود. اما ما از آمرین و از بسیجیانی که باید در این زمینه آموزش داده شوند حمایت میکنیم و اگر نیاز باشد قانون حمایت انجام شود این اتفاق میافتد. مثلاً در آن کمیته احراز شهادت جانبازی داریم که شهید محمدی که تهران برایشان این اتفاق پیش آمد به کمیته احراز شهادت و جانبازی میرود که یکی از اعضای آن ستاد است و دستگاههای قضایی و بخشهای دیگر دارد. آنجا تصمیم میگیرند که این در حوزه امر به معروف و نهی از منکر بوده یا نه به عنوان شهید امر به معروف و نهی از منکر محسوب بشود یا خیر.
*میخواهم از شما تأیید بگیرم که آیا من نسبت به یک مقام، مسئول، نهاد، دستگاه یا قوهای انتقاد کنم ضمانت میکنید که با من برخورد امنیتی نشود؟
ستاد از گروههای مختلف و آحاد مختلف مردم که امر به معروف و نهی از منکر بکنند به جد حمایت لازم را انجام میدهد. قول میدهیم حمایت بکنیم. حتی طرحی هم داشتیم که خبرنگارانی که بعضی از آنها واقعاً آمر به معروف هستند و واقعاً بعضی جاها نسبت به آنها بیمهریها یا شکایتهایی شده است. واقعاً از آنها حمایت شود، بعضی مواقع خبرنگار با جسارتی که دارد به عنوان مطالبه مردم موضوعی را دنبال میکند و بعد دستگاه از آن شکایت میکند که باید از او حمایت شود. ما این حمایت لازم را داریم و انشاءالله حتماً ادامه خواهیم داد.
*بدون نگاه سیاسی؟
بدون نگاه سیاسی. ولی عرض کردم در چارچوب قانون و شرع اگر باشد واقعاً این اتفاق صورت میگیرد و ما این حمایت لازم را از بخشهای مختلف دیگر انشاءالله خواهیم داشت و حتماً بحث حمایت از آمرین به معروف را در آحاد و بخشهای مختلف پررنگتر میکنیم و برایمان فرقی نمیکند؛ تمام کسانی مجوز ستاد دادند همه یک شکل خاصی ندارند. گاهی اوقات چهرهها را نگاه کنید متوجه میشوید که با گروهها، طیفها، نگاهها و سلایق مختلفی از ستاد 10 هزار تشکل در 18 عرصه مجوز گرفتند. واقعاً این حمایت لازم را میکنیم و نسبت به این تأکید بیشتری داریم و انشاءالله سعی میکنیم اهتماممان نسبت به این حوزه بیشتر باشد. بالاخره دوران مسئولیت هر کسی میآید و میرود. ما اگر امروز ضعف داشتیم ضعف صداوسیما را داشتهایم. اینکه اینقدر تأکید میکنم واقعاً جای تأسف دارد که یک مجموعه یا نهادی به عنوان نهاد انقلابی بیاید و بگوید صداوسیما تحریم هستیم. و نیایند، خبری نگذارند و گفتگوی ویژه خبری نگذارند و گزارش هم نخواهند. خب باید گزارش بدهیم. مانند همین که شما آمدید، بالاخره باید انتقاد کنند گزارش بدهیم که ما این اقدام را انجام دادیم و به سمع و نظر مردم برسد. بعضی از مواقع صحبتهای ما گزینشی استفاده شده است.
روحانیون مبارز