کد خبر: 162137
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۸ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

ناهید توکلی، جامعه‌شناس و فعال حقوق زنان در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

جنبش‌های برابری‌خواهانه زنان در ایران هرگز افول نکرده است/ فضای مجازی ابزاری در دست زنان برای داشتن صدایی بلندتر

ناهید توکلی، جامعه‌شناس و فعال حقوق زنان گفت: دنیای مجازی این امکان را می‌دهد که افراد دارای عقاید مختلف در امنیت با هم حرف بزنند. حالا ممکن است پرخاش اتفاق بیفتد و آسیب‌هایی هم باشد اما سطح آسیب از دنیای فیزیکی کمتر است. در شبکه‌های مجازی این امکان وجود دارد که مخالفان جنبش‌های عدالت‌طلبانه در معرض صدای اعضای این جنبش‌ها قرار بگیرند.

جنبش‌های برابری‌خواهانه زنان در ایران هرگز افول نکرده است/ فضای مجازی ابزاری در دست زنان برای داشتن صدایی بلندتر
کد خبر: 162137
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۸ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| روز جهانی زنان بهانه‌ای برای راه افتادن هشتگ‌هایی در فضای مجازی است که محتوایی عدالت‌طلبانه دارند. هشتگ‌هایی مانند «برابر ما من» که با استقبال خوبی هم از سوی کاربران ایرانی مواجه شد. از طرفی عده‌ای از فعالان حوزه زنان نسبت به راه افتادن این هشتگ‌ها انتقاد دارند و می‌گویند فعالیت‌هایی از این دست موجب انفعال جنبش‌های برابری‌خواهانه در دنیای واقعی می‌شوند و به عنوان سوپاپ اطمینان عمل می‌کنند.

آن‌ها فعالیت‌های مجازی را نشانه افول جنبش‌ها هم می‌دانند اما ناهید توکلی، جامعه‌شناس و یکی از فعالان حوزه زنان در این مورد به اعتمادآنلاین می‌گوید: «من معتقدم که جنبش زنان در ایران هیچ وقت افول نکرده، بلکه هر روز رشیدتر و بالغ‌تر شده است. اگر در گذشته عده‌ای خاص دغدغه‌هایی از این دست داشتند خوشبختانه در حال حاضر زنان و مردان زیادی در تمام سطوح و موقعیت‌ها حرف از عدالت جنسیتی می‌زنند.»

او ادامه می‌دهد: «الان زنان، چه روشنفکر و چه افراد عادی، هر کدام از راهی حضورشان را ثابت می‌کنند و فضای مجازی یکی از نقاطی است که این افراد به هم می‌رسند. اصلاً چرا باید دنیای مجازی را از دنیای واقعی جدا کنیم؟ جایی که آدم‌های واقعی از دغدغه‌های واقعی و اجتماعی حرف می‌زنند چطور می‌تواند مجازی باشد؟ اتفاقاً دنیایی که ما به آن مجازی می‌گوییم یکی از واقعی‌ترین دنیاهاست.»

توکلی برخلاف منتقدان فعالیت‌های اجتماعی در شبکه‌های مجازی، فعالیت‌های این چینی را مؤثر و پر اهمیت می‌داند. او می‌گوید: «دنیای مجازی این امکان را می‌دهد که افراد دارای عقاید مختلف در امنیت با هم حرف بزنند. حالا ممکن است پرخاش اتفاق بیفتد و آسیب‌هایی هم باشد اما سطح آسیب از دنیای فیزیکی کمتر است. در شبکه‌های مجازی این امکان وجود دارد که مخالفان جنبش‌های عدالت‌طلبانه در معرض صدای اعضای این جنبش‌ها قرار بگیرند، حتی اگر در کوتاه مدت، این دست برخوردها تاثیرگذار نباشند، در بلند مدت شاهد تاثیرگذاری آن‌ها هستیم. قبلاً اگر کسی می‌خواست درباره چنین موضوعاتی بشنود یا باید کتابی مرتبط می‌خرید یا در جلسات مخصوص شرکت می‌کرد. در بهترین حالت لازم بود فردی که چنین عقایدی دارد در اطراف او حاضر می‌بود و با او حرف می‌زد اما الان افراد بدون این کارها در معرض صدای عدالت‌خواهان قرار می‌گیرند.»

توکلی تأکید می‌کند که فعالیت در فضای مجازی اگرچه امنیت به دنبال دارد اما به معنی فرار فعالان جنبش از دنیای واقعی نیست. او می‌گوید: «بسیاری از همین فعالانی که از امنیت موجود در شبکه‌های اجتماعی برای فعالیت استفاده می‌کنند، همان کسانی هستند که در بیرون هم از تمام موقعیت‌ها استفاده کرده و زندگی‌شان هم الگوی خوبی برای زنان عدالت‌طلب است. من با موارد زیادی از آنها از نزدیک در ارتباط هستم.»

او ادامه می‌دهد: «بخشی از حوزه‌هایی مانند تجارت، آموزش، بهداشت و... به دنیای مجازی منتقل شده است. این یعنی بخش‌هایی از زندگی مردم دنیای مدرن به سمت فضای مجازی رفته است. تلاش برای برقراری عدالت و گفت‌وگو درباره مشکلات اجتماعی هم بخشی از زندگی انسان‌هاست و طبیعی است که به سمت این فضا پیش برود. ما تأثیر این کارها را هم دیده‌ایم. بارها مسئولان مختلف در کشور خودمان و عرصه‌های بین‌المللی تحت تأثیر فشار کاربران شبکه‌های اجتماعی وادار به واکنش شده‌اند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها