کد خبر: 167438
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۰ ۲۳:۵۰:۰۰
| |

معاون ساماندهی امور جوانان در جمع جوانان تهرانی:

جوانان خودشان می‌توانند گلیمشان را از آب بیرون بکشند

محمدمهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان با اشاره به اینکه «انقلابی که باید در حوزه جوانان شکل بگیرد در حال حاضر شکل گرفته است و نمونه‌های آن را مانند تحول در اقتصاد سنتی ایران و تجارت الکترونیک می‌توان در کشور دید، گفت: «در برخی امور، دولت سد راه جوانان می‌شود و گاهی بدون دخالت و ایجاد نگرانی توسط دولت، جوانان می‌توانند گلیم‌شان را از آب بیرون بکشند.»

جوانان خودشان می‌توانند گلیمشان را از آب بیرون بکشند
کد خبر: 167438
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۰ ۲۳:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شب گذشته به مناسبت هفته جوان همایش «جوانشهر» با حضور معاون ساماندهی امور جوانان، نمایندگان شورای شهر و رییس فراکسیون جوانان مجلس و جمعی از جوانان فعال تهران در باغ کتاب برگزار شد. همایشی که در آن به بهانه هفته جوان لحظاتی تریبون در اختیار جوانان قرار گرفت تا بی‌پرده از دغدغه‌هایشان بگویند، دغدغه‌هایی که طیف وسیعی داشت و از دختران خیابان انقلاب تا فعالان محیط زیست و رفتارهایی را که با اهل تسنن در شهرهای مختلف می‌شود شامل می‌شد. جوانان یکی پس از دیگری پشت تریبون رفتند و از دغدغه‌هایشان گفتند، دغدغه‌هایی که نشان می‌داد بی‌تفاوت نیستند، ناامید هم. اما گله‌مندند. گله‌‌مند از کم لطفی‌های دنباله‌دار مسئولین و بی‌اعتمادی‌هایی که به نیروی جوانی‌شان می‌شود، گله‌مند از شرایط دوستانشان در حبس، گله‌مند از تاب نیاوردن اعتراض‌شان به شرایط و گله‌مند از وعده‌هایی که عملی نمی‌شود.

روز گذشته محمدمهدی تندگویان در جمع جوانان تهرانی با بیان اینکه بین 60 تا 70 تشکل مردم‌نهاد جوانان در شهر تهران فعال هستند گفت: «در حال حاضر جوانان در جایگاه واقعی‌شان قرار ندارند. هرچند متولدین برخی دهه‌های کشور و نسل جوان ایرانی نادیده گرفته شده‌‌اند اما خود جوانان منشاء امیدواری هستند.» تندگویان در ادامه سخنانش اشاره‌ای به سفرهای استانی‌اش داشت و گفت: «انقلابی که باید در حوزه جوانان شکل بگیرد در حال حاضر شکل گرفته است و نمونه‌های آن را مانند تحول در اقتصاد سنتی ایران و تجارت الکترونیک می‌توان در کشور دید. در برخی امور، دولت سد راه جوانان می‌شود و گاهی بدون دخالت و ایجاد نگرانی توسط دولت، جوانان می‌توانند گلیم‌شان را از آب بیرون بکشند.»

تندگویان با استفاده از حضور اعضا شورای شهر و مجلس در همایش جوانشهر باز هم بر جوانگرایی اشاره کرد و در مورد به کارگیری جوانان در سطوح مدیریت شهری گفت: «در تهران 2000 تشکل فعالیت می‌کنند که حدود 70 تشکل به حوزه جوانان مربوط می‌شود؛ ساماندهی این تشکل‌ها به برون‌رفت از مشکل اشتغال کمک خواهد کرد اما اتفاقی که برای ساماندهی فعالیت آنها باید انجام شود، هنوز نیفتاده است. عمده فعالیت‌های تبلیغاتی شهر تهران قابل برون‌سپاری به تشکل‌های حوزه جوانان است که از نظر هزینه‌ای این برون‌سپاری به نفع شورای شهر است. مدیریت جوانان بر شهر عنوانی است که در جهان مطرح است و در این بحث باید همگام با دنیا شویم و از توان جوانان در این حوزه استفاده کنیم. بیشتر مدیرانی که اکنون در کشور کار می‌کنند، زمانی که سر کار آمدند جوان بودند در حالی که اکنون همین افراد به جوانان به سختی اعتماد می‌کنند.»

پس از تندگویان سیدفرید موسوی، رییس فراکسیون جوانان مجلس در جمع جوانان سخنانی داشت که محور آن قانون منع استخدام بازنشستگان بود. موسوی در سخنانش گفت: «قانون منع به کارگیری بازنشستگان استثنائاتی داشت که متاسفانه اصل شده بودند و تفسیر ناحقی از این قانون نیز اتفاق افتاده بود. تفسیری که از این قانون شده بود این بود که هرکسی که یک روز استاندار یا معاون وزیر بود از این قانون مستثنا شده بود بنابراین استفساریه‌ای تقدیم مجلس شد و با رای بالایی هم تصویب شد و تمام مقامات از جمله نمایندگان مجلس از استثنا بودن در قانون منع استفاده از بازنشستگان حذف شدند. البته باز هم به مشکل برخوردیم و پست‌های هم‌طرازی پیدا شدند که همچنان مشمول استثنا بودند، بنابراین در طرحی که به تازگی ارائه کرده‌ایم و فوریت آن نیز تصویب شده است این پست‌های هم‌طراز نیز حذف شدند؛ این طرح به اتفاق آرا در کمیسیون اجتماعی تصویب شد و در نوبت طرح در صحن علنی مجلس است.» موسوی در مورد اینکه می‌گویند دهه شصتی‌ها نسل سوخته هستند گفت: «فکر می‌کنم دهه شصتی‌ها نسل خودساخته‌ای هستند که هیچ چیز به جز امید نداشتند و باید داعیه دنبال کردن این مطالبه را داشته باشند.»

در ادامه برنامه به پیشنهاد حجت نظری، نماینده شورای شهر تهران، جوانان به بیان مشکلات و دغدغه‌هایشان پرداختند و پس از بیان سخنانشان که در مورد احیای سازمان ملی جوانان، لایحه حمایت از حقوق کودک، وضعیت دختران خیابان انقلاب، برخوردی که مامور گشت ارشاد با دختران در خیابان داشتند، برخوردهایی که با نخبگانی مثل کاوه مدنی شد و وضعیت فعالان محیط زیست و سپردن مسئولیت به جوانان در شهرداری مسایلی مطرح شد.

پس از سخنان جوانان حجت نظری پشت تریبون رفت و گفت: «علی‌رغم اینکه جوانان بی‌مهری‌های زیادی می‌بینند و راه برای حضور آنها باز نمی‌شود اما در تلاش هستیم تا فضا تغییر کند و در آینده‌ای نزدیک فضایی فراهم شود که رخوت را در مدیران کشور شاهد نباشیم. متاسفانه مدیران ما به جوان‌ها اعتماد نمی‌کنند و جوانانی که ابتدای انقلاب سمت گرفته‌اند هنوز بر سر کار هستند. در سه حوزه مجلس شورای اسلامی، دولت و شورای اسلامی شهر تهران به دنبال این هستیم تا مشارکت جوانان را افزایش دهیم. طرحی را به هیات رییسه شورای شهر تهران ارائه کرده‌ایم که اعلام وصول شد و در آن مقرر شده است در شهرداری تهران 50 درصد پست‌های مدیریتی به جوانان اختصاص پیدا کند که در این تقسیم‌بندی 25 درصد پست‌ها به زنان و 25 درصد به مردان اختصاص خواهد داشت.»

برنامه های هفته جوان همچنان ادامه دارد و مسئولان حوزه‌های مختلف سعی دارند در این هفته به هر بهانه و در هر برنامه‌ای پای سخنان جوانان بنشینند و جوانان هم جسورانه مطالباتشان را مطرح می‌کنند، اما باید دید پس از پایان هفته جوان و رفتن دوربین‌ها، مسئولان چقدر درباره مشکلات و مسایل جوانان را در نقاط مختلف کشور دغدغه دارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها