کد خبر: 234775
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۷ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

اختیارات نظارتی شوراها بر شهرداری باید افزایش پیدا کند

عضو کمیسیون نظارت شورای شهر تهران گفت: باید این مساله در متن قانون پیش بینی شود که اختیارات نظارتی شورا نسبت به شهرداری مانند مجلس شورای اسلامی در قبال دولت باشد. یعنی همان‌طور که مجلس می‌توان به جز رییس جمهوری از وزرا نیز سوال بپرسد، این امکان وجود داشته باشد که شورا نیز از معاونان و مسئولان شهرداری سوال پرسیده و یا طرح استیضاح آنان را کلید بزند.

اختیارات نظارتی شوراها بر شهرداری باید افزایش پیدا کند
کد خبر: 234775
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۷ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حجت نظری درباره عدم دسترسی اعضای شورای شهر به سامانه‌های نرم‌افزاری نظارتی آنلاین در زیرمجموعه‌های شهرداری تهران، گفت: ما در تلاش هستیم تا این مساله برطرف شده و همه اعضا به اطلاعات و جزییات دسترسی داشته باشند. من فکر می‌کنم که در این زمینه یک کج‌سلیقگی است و می‌توان این مساله را برطرف کرد. من اعتقاد دارم که هر اتفاقی در این زمینه رخ بدهد و اعضا دسترسی به این اتفاقات و موضوعات نداشته باشند و منجر به یک اتفاق شود، قطعا رییس سازمان فناوری اطلاعات در این زمینه مسئول است.

وی افزود: ما از رییس سازمان فناوری اطلاعات انتظار داریم که این امکان را برای همه اعضای شورای شهر تهران فراهم کند. اینکه به هر دلیلی این موضوع کش پیدا کند و حل نشود، قطعا نافی مسئولیت رییس سازمان فناوری اطلاعات برای اقداماتی که قابل پیشگیری بودند ولی رخ نداده، نخواهد بود.

این عضو کمیسیون نظارت شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود زیرمجموعه‌های شهرداری حتی به درخواست کتبی اعضای شورای شهر تهران هم پاسخی نداده‌اند، گفت: بله متاسفانه چنین اتفاقی رخ داده است ولی معنای این اتفاق چنین نیست که بخواهیم یک رقابت و یا زورآزمایی را تعبیر کنیم. این اتفاق حکایت از آن دارد که مناسبات متاسفانه به درستی تعریف و تبیین نشده است. وقتی شما یک حد محدودی از اختیارات را دارید، قطعا نمی‌توانید قدمی فراتر از آن بردارید.

نظری افزود: قانون می‌گوید که اعضای شورای شهر می‌توانند از شهرداری سوال کنند و یا آنکه طرح استیضاح وی را کلید بزنند ولی درباره زیرمجموعه‌های شهرداری متاسفانه قانون چنین اختیاری را به شورای شهر نمی‌دهد. در واقع قانون در این زمینه اختیارات بین یک شورا در شهری مثلا 5 هزار نفره را با شورای شهری در یک شهری مانند تهران یکسان تلقی کرده است و همین طور جایگاه شهرداری‌ها برابر تلقی می‌شود. در حالی که در یک شهر کوچک می‌توان تمام مسائل را با سوال یا استیضاح شهردار پیگیری کنید ولی چنین مساله‌ای در کلان‌شهرها ممکن نیست.

وی با بیان اینکه در شورای شهری مانند شورای شهر تهران نمی‌توان در پی هر اتفاق و هر مساله‌ای شهردار را به صحن بکشانید و از او درباره جزیی‌ترین مسائل سوال بپرسید، تصریح کرد: باید این مساله در متن قانون پیش بینی شود که شورا اختیارات نظارتی نسبت به شهرداری مانند مجلس شورای اسلامی در قبال دولت داشته باشد. یعنی همان طور که مجلس می‌توان به جز رییس جمهوری از وزرا نیز سوال بپرسد، این امکان وجود داشته باشد که شورا نیز از معاونان و مسئولان شهرداری سوال پرسیده و یا طرح استیضاح آنان را کلید بزند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها