کد خبر: 246435
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۹ ۱۲:۴۱:۰۰
| |

معاون حقوقی رئیس جمهوری تاکید کرد:

پیوستن به معاهدات بین‌المللی در تصویر آینده اقتصادی ایران موثر است

معاون حقوقی رئیس جمهوری می‌گوید: توجه به حفظ حقوق مالکیت فکری و پیوستن به معاهدات بین المللی می تواند در تصویر آینده اقتصادی ایران و جایگاه نشر کشور در مجامع بین المللی و سازمان تجارت جهانی موثر باشد بنابراین باید به گسترش تعاملات بین المللی توجه کرد.

پیوستن به معاهدات بین‌المللی در تصویر آینده اقتصادی ایران موثر است
کد خبر: 246435
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۹ ۱۲:۴۱:۰۰

اعتمادآنلاین| لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری روز سه شنبه در نخستین همایش ملی «حقوق نشر» در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات افزود: در دنیا، ناشران نقش مهمتری نسبت به مولفان دارند و معیارهای ناشر، اثر را معتبر می کند بنابراین هر چند مولف دارای حقوق مادی و معنوی است که باید مورد حمایت قرار گیرد اما شناسایی ارزش اثر برعهده ناشران است و آنان باید با معیارهای کیفی بر آثار نظارت داشته باشند.


وی ادامه داد: قانون مقابله با تقلب در آثار علمی در وزارت علوم تا حدی توانسته است با تقلب، تخلف و گاهی حتی جرایم مقابله کند اما ناشران باید با خود تنظیمی از طریق معیارهای کیفی آثار ارزشمند و با کیفیت انتشار دهند.


معاون حقوقی رئیس جمهوری اظهار داشت: ناشران، فعالان بخش خصوصی هستند که مأموریت عمومی دارند. دولت باید حداقل نظارت را فقط به عنوان حاکمیت بر امور نشر داشته باشد.


جنیدی با بیان اینکه اکنون صنعت نشر در مرحله بلوغ قرار دارد، گفت: صنعت نشر از مرحله شکل گیری گذشته است و اکنون باید به معیارهای کیفیت و پالایش توجه داشته باشد. در این مرحله، نیازمند خودکنترلی و تنظیم است زیرا به جایگاه و اعتبار خود باید توجه داشته باشد.


وی یادآور شد: اهمیت نشر قابل چشم پوشی نیست و در طول 40 سال اخیر که جمعیت کشور حدود 2.5 برابر شده، تعداد دانشجویان نیز رشد فزاینده ای داشته است و نشر دانشگاهی توانست با افت و خیزهای این حوزه نیاز جامعه بزرگ دانشجویی و دانشگاهی را پاسخ دهد.


جنیدی اضافه کرد: البته صنعت نشر در کشور علاوه بر تامین نیاز بازار و دستیابی به مواهب آن، موجب رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال نیز شد و نمی توان سهم نشر در ابعاد مختلف فرهنگی، هنری، ادبی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را نادیده گرفت.


معاون حقوقی رئیس جمهوری درباره تنظیم قراردادها از منظر حقوقی، خاطرنشان کرد: در قراردادهای تنظیمی میان ناشران و مولفان باید حق پدیدآورنده و انتشاردهنده به صوت متعادل لحاظ شود همچنین حقوق مصرف کنندگان اثر نیز مورد توجه قرار گیرد و در این خصوص لزوم تدوین قراردادهای استاندارد مبتنی بر معیارهای سلبی و ایجابی کیفیت نشر ضروری است.


وی درباره فعالیت های نشر در عرصه بین المللی اظهار داشت: توجه به حفظ حقوق مالکیت فکری و پیوستن به معاهدات بین المللی می تواند در تصویر آینده اقتصادی ایران و جایگاه نشر کشور در مجامع بین المللی و سازمان تجارت جهانی موثر باشد بنابراین باید به گسترش تعاملات بین المللی توجه کرد.


نخستین همایش ملی حقوق نشر همزمان با بیست و ششمین هفته کتاب با شعار «حال خوش خواندن»، با همکاری انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات امروز سه‌شنبه در سالن شهید آوینی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در حال برگزاری است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها