کد خبر: 256546
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۱ ۱۱:۳۹:۰۰
| |

ادامه معضل کمبود تخت در بیمارستان‌ها

دبیر انجمن علمی مراقبت‌های ویژه گفت: درحال حاضر با کمبود حدود 15 هزار تخت بیمارستانی در زمینه مراقبت های ویژه روبه رو هستیم از این رو لازم است، 10 درصد از تخت های بیمارستانی به مراقبت های ویژه اختصاص یابد.

ادامه معضل کمبود تخت در بیمارستان‌ها
کد خبر: 256546
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۱ ۱۱:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| امید مرادی مقدم روز سه شنبه افزود: در حال حاضر 120 هزار تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد که اگر 10 درصد این تخت‌ها را در نظر بگیریم، رقمی معادل 12 هزار تخت ICU می‌شود ولی اکنون هفت هزار و 500 تخت بیمارستانی به مراقبت‌های ویژه اختصاص یافته و پنج تا 15 هزار تخت کمبود داریم.


وی اظهار داشت: ICU یکی از فرآیندهای درمانی است که باید این فرآیند مدیریت شود و نباید هیچ جای اشتباهی در آن وجود داشته باشد؛ بنابراین توجه به ارتقای این حوزه می تواند برای خدمت رسانی بیشتر و بهتر به مردم موثر واقع شود.
مرادی مقدم ادامه داد: در حال حاضر به شدت با کمبود پرستار بالینی باتجربه برای بخش مراقبت های ویژه و کمبود وسایل تشخیصی و درمانی پیشرفته در این زمینه مواجه هستیم.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ارتباط با بزرگترین چالش‌ها و مشکلاتی که مراقبت‌های ویژه کشور با آن مواجه است، گفت: جمعیت ایران روز به روز در حال افزایش بوده و از طرفی با معضل سالمندی مواجه هستیم؛ به طوری که طبق بررسی‌های به عمل آمده طی 15 سال آینده ایران جزو چند کشور دنیا است که گرفتار جمعیت سالمندی می‌شوند.


مرادی مقدم افزود: افزایش سن، رشد بیماری‌های متعدد را به همراه خواهد داشت و این مساله نیاز روزافزون به تخت های آی سی یو را نشان می دهد همچنین ایران جزو کشورهایی است که حوادث مختلف از جمله حوادث رانندگی در آن بالا بوده و این موضوع نیز نیاز به تخت های آی سی یو را نشان می‌دهد.


وی با اشاره به اینکه به طور متوسط 10 درصد تخت های بیمارستانی باید اختصاص به تخت های مراقبت ویژه ای داده باشد، گفت: در حال حاضر با کمبود پرستار بالینی باتجربه برای بخش مراقبت های ویژه و کمبود وسایل تشخیصی و درمانی پیشرفته در این زمینه مواجه هستیم و دپارتمان آموزشی مراقبت های ویژه مستقل به غیر از یک مورد در دانشگاه علوم پزشکی یزد نداریم؛ در حالی ‌که مراقبت ویژه یک رشته چند تخصصی است و باید تشکلی برای آن وجود داشته باشد.


مرادی مقدم در آستانه برگزاری ششمین کنگره بین المللی مراقبت های ویژه اظهار داشت: این کنگره به مدت سه روز از 19 تا 21 دی ماه سال جاری در دو نوبت صبح و عصر در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.


وی افزود: محورهای این همایش شامل نحوه اداره بخش مراقبت ویژه، تهویه مکانیکی، ARDS، انتقال فرآورده های خونی، سپسیس، تغذیه در بخش مراقبت ویژه، MODS، دیالیز ‌در بخش مراقبت ویژه، درمان اختصاصی و متمایز هر بیمار در بخش مراقبت ویژه، مراقبت بیماران بدحال مغزی در بخش مراقبت ویژه، پایش پیشرفته همودینامیک، نحوه جابجایی بیماران بدحال، تازه های مراقبت ویژه بعد از جراحی قلب، ECMO، میکروسیرکولاسیون، مراقبت مراحل انتهایی زندگی، بیماری های اندوکرین در بخش مراقبت ویژه است.


مرادی مقدم تصریح کرد: هشت کارگاه نیز با موضوعات پنتاگلوبین، اولتراسوند، مایع درمانی، CRRT،PEG، TPN، تهویه مکانیکی و کاپنوگرافی در این کنگره برگزار می‌شود.


دبیر انجمن علمی مراقبت‌های ویژه ادامه داد: این کنگره دارای 100 سخنران خواهد بود و 400 نفر نیز عضو پنل هستند و هفت سخنران خارجی از اساتید و صاحبنظران برجسته از ایالات متحده آمریکا، کشورهای اروپایی و کشورهای همسایه در این کنگره حضور می‌یابند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها