کد خبر: 267069
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۳ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

وزیر آموزش و پرورش:

مدرسه‌های امروزی با دستورالعمل و ابلاغیه پیش نمی‌روند

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت آموزش و ارتقای سواد فرهنگی به دانش آموزان در مدرسه عنوان کرد: باید در مدرسه تفکر نقاد و روش‌های پرورش خلاقیت به سرعت اشاعه یابد. مدرسه امروز مدرسه‌ای نیست که با یک دستورالعمل ابلاغی بسته بتواند حرکت کند.

مدرسه‌های امروزی با دستورالعمل و ابلاغیه پیش نمی‌روند
کد خبر: 267069
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۳ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ سیدمحمد بطحائی در مراسم نواخته شدن زنگ انقلاب اسلامی که در مدرسه رفاه برگزار شد درباره تعداد دانش‌آموزان ایران گفت: امروز بیش از 14.5 میلیون دانش‌آموز داریم در حالی که شمار دانش آموزان در سال 57 حدود 8 میلیون بود.

وی افزود: سرانه فضای آموزشی در سال 57 حدود 1.44 متر مربع بود در حالی که امروز این سرانه 5.18 متر مربع است. البته هنوز با نقطه مطلوب که 8 متر مربع است فاصله داریم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز 65 هزار مدرسه به شبکه ارتباطات متصل است اظهار کرد: در سال 57 حدود
38.2 درصد دانش آموزان ما دختر بودند که امروز به بیش از 48 درصد رسیده است. از حیث برابری دستیابی به فرصت‌های آموزشی جزو کشورهای موفق بشمار می‌رویم.

بطحائی افزود: در سال 57 جمعاً 8300 دانش آموز با نیازهای ویژه تحت پوشش بودند، اما امروز 153 هزار دانشآموز با نیازهای ویژه تحت پوشش قرار گرفته‌اند و اینها از مهمترین شاخص‌های کمی توسعه آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه در سال 57 فقط 20 درصد نوآموزان به پیش دبستانی می‌رفتند اما امروز شمار نوآموزان پیش دبستانی به بیش از 70 درصد رسیده است گفت: کمتر کشوری در منطقه توانسته 70 درصد نوآموزان خود را تحت پوشش پیش دبستانی ببرد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: نرخ گذر از ابتدایی به متوسطه اول از 74 درصد در سال 57، امروز به نزدیک 97 درصد رسیده است. در سال 57 تنها 1.2 معلمین مدرک لیسانس و بالاتر داشتند که امروز به 80 درصد رسیده است. همه این عددها نشان دهنده آن است که در حوزه کمی رشد قابل توجهی داشته‌ایم. اما همچنان راه نرفته بسیاری وجود دارد و باید بویژه در استقرار عدالت آموزشی در جنبه‌های کیفی تلاش بیشتری داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اثربخشی و جنبه‌های کیفی آموزش و پرورش موضوعی است که باید در دهه 50 انقلاب بیشتر به آن توجه کنیم گفت: شروع حرکت در راستای اجرای سند تحول بنیادین به همین علت است.

بطحائی افزود: انتظاراتی که از فارغ‌التحصیلان امروز مدارس وجود دارد با گذشته تفاوت کرده است. جامعه امروز ما و نسلی که دارد برای فردا آماده می‌شود با 20 سال پیش تفاوت پیدا کرده و باید خود را متناسب با این تغییراتبروزرسانی کنیم.

وی با بیان اینکه متناسب سازی و انطباق نظام آموزش و پرورش با نیازهای جدید کار بسیار سخت و دشواری است عنوان کرد: برخی عادت‌های ما اجازه تغییر را نمی‌دهد. کارهای خوبی را شروع کرده‌ایم. مدرسه باید به محیط دوم زندگی دانش آموزان تبدیل شود و آنها هنر زندگی کردن را بیاموزند.

بطحائی افزود: بچه‌ها باید یاد بگیرند که زندگی بالا و پایین و سختی و شیرینی دارد. آنها باید بدانند چگونه دست افتاده‌ای را در زندگی بگیرند. چنین مدرسه‌ای با این مختصات دیگر جای تمرین صرف محفوظات نیست. بنابراین روش ارائه برنامه‌های ما باید تغییر کند و مدرسه انعطاف بیشتری نشان بدهد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید پاسخگویی مناسبی برای نیازهای فردی و اجتماعی دانش آموزان داشته باشیم عنوان کرد: در دوره ابتدایی کار را شروع کرده‌ایم و در حال برطرف کردن موانع موجود برای رسیدن به نقطه مطلوب هستیم. دانش آموزان ما باید مهارت‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی را در مدرسه تمرین کنند. اینها فقط با گفتن و سخنرانی کردن اتفاق نمی‌افتد.

وی با اشاره به ضرورت آموزش و ارتقای سواد فرهنگی به دانش آموزان در مدرسه عنوان کرد: باید در مدرسه تفکر نقاد و روش‌های پرورش خلاقیت به سرعت اشاعه یابد. مدرسه امروز مدرسه‌ای نیست که با یک دستورالعمل ابلاغی بسته بتواند حرکت کند.

بطحائی ادامه داد: مدرسه باید بتواند بخشی از محتوای آموزشی و پرورشی‌اش را متناسب با شرایط خود و دانش‌آموزانش تعیین کند. آموزش و پرورش مصمم است به اصل یادگیری پایدار برسد. حافظه محوری عامل یادگیری پایدار نیست.


وی با تاکید بر مدرسه محوری گفت: مدرسه در نظام تعلیم و تربیت امروز و بر اساس تأکیدات سند تحول، به عنوان یک موجود مستقل باید بتواند خودش تصمیم گیر و تصمیم ساز باشد. البته باید توانمندی کادر مدرسه برای استفاده از این اختیارات افزایش یابد. سمت و سوی اداره آموزش و پرورش بر این است که امکان استفاده از تجربیات معلمان توانمند فراهم شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 40 سال از انقلاب گذشته است تلخی‌ها و سختی‌ها و شیرینی‌های بسیاری را تجربه کرده‌ایم گفت: اما امروز در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که می‌توانیم به گذشته افتخار کنیم و روی پای عقاید خود بایستیم.

باهنر مدیرعامل بنیاد فرهنگی رفاه نیز ضمن گرامیداشت ایام مبارک فجر با بیان اینکه این مجموعه حدود 50 سال قدمت دارد و چون بر مبنای تقوا بنیان گذاری شده روز به روز شاهد رشد و تعالی آن هستیم گفت: این مدارس را باید جزو مدارس شاد محسوب کنیم. تلاش کردیم جوی بوجود بیاوریم که علم و معنویت توأمان دنبال شود.

وی افزود: یکی از اقداماتی که امروز در آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها دنبال می‌شود و در برخی مدارس ما نیز جاری و ساری است درس پژوهی است که اتفاقی میمون و مبارک است. باید مدرسه پژوهی را هم در آموزش و پرورش راه اندازی کنیم.

باهنر با بیان اینکه مدارس موفقی داریم که می‌توانند نکات و تجاربی را به دیگر مدارس منتقل کنند که باعث رشد و تعالی خواهد شد. مدرسه رفاه هم می‌تواند تجارب 50 ساله خود را در اختیار سایر مدارس قرار دهد.

وی درباره مشکل استخدام رسمی آزمایشی دانشجو معلمان ورودی سال 97 نیز گفت: یک اختلاف برداشت حقوقی از اسناد بالادستی وجود دارد. برای امسال مشکل حل شده و برای سال‌های آینده نیز مذاکرات در حال انجام است و امیدوارم این مسئله حل شود و کسانی که می‌خواهند وارد آموزش و پرورش شوند نگران این موضوع نباشند. تمام تلاش خود را خواهیم کرد که احکام همان رسمی آزمایشی باشد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها