کد خبر: 268025
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۳ ۱۵:۲۰:۰۰
| |

محمود سالارکیا، معاون سابق دادستان تهران در امور زندان‌ها در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

کمتر از 10 درصد مشمولان عفو دوباره مرتکب جرم می‌شوند

محمود سالارکیا، معاون سابق دادستان تهران در امور زندان‌ها گفت: بر اساس آمارها از میان تعداد محکومینی که حکم عفو آنان صادر شده است کمتر از 10 درصد دوباره مرتکب جرم می‌شوند. این در حالی است که درصد عمده این مددجویان به زندگی سالم برگشته‌اند.

کمتر از 10 درصد مشمولان عفو دوباره مرتکب جرم می‌شوند
کد خبر: 268025
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۳ ۱۵:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ میراندا مهدوی- محمود سالارکیا معاون سابق دادستان تهران در امور زندان‌ها در رابطه عفو محکومان که از طرف رهبری اعلام می‌شود، گفت: بازخورد اجتماعی این عفو بسیار مثبت ارزیابی می‌شود.

معاون سابق دادستان تهران در امور زندان‌ها با بیان اینکه عفوی که به بهانه مناسبت‌هایی نظیر پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی یا اعیاد به پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و از سوی مقام معظم رهبری صادر می‌شود، گفت: این عفو عمدتا در جرایمی است که محکوم به لحاظ جنبه عمومی جرم محکومیت به حبس دارد.

او ادامه داد: برخی جرایم خاص همچنین جرایمی که هر دو جنبه عمومی و حق‌الناسی جرم را دارا باشد مشمول این عفو نمی‌شود، مگر اینکه رضایت شاکی خصوصی را جلب نموده باشند.

سالارکیا تاکید کرد: ممکن است این افراد این فرصت رهایی را مغتنم شمرده و دیگر مرتکب جرم نشوند.

این حقوقدان با بیان اینکه همواره هدف از مجازات اجرای کامل آن نیست، گفت: هدف قانونگذار از اجرای مجازات انتقام و برخوردهای شدید بازدارنده نیست، بلکه بحث تادیب مجرمین است. بنابراین طبیعی است که آزادی پیش از موعد می‌تواند اثر مثبتی روی افراد داشته باشد، اگر چه ممکن است در تعدادی از محکومین حکم عفو زمانی صادر شود که این افراد هنوز متنبه نشده باشند. البته نباید نادیده گرفت که حتی اجرای کامل مجازات در برخی از افراد نیز تا زمانی که اسباب و انگیزه‌های ارتکاب جرم همواره وجود دارد، تاثیری نداشته باشد.

معاون سابق دادستان تهران در امور زندان‌ها در پایان گفت: بر اساس آمارها از میان تعداد محکومینی که حکم عفو آنان صادر شده، کمتر از 10 درصد دوباره مرتکب جرم می‌شوند. این در حالی است که درصد عمده این مددجویان به زندگی سالم برگشته‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها