کد خبر: 270111
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۴ ۱۸:۱۷:۵۰
| |

خشکسالی، پرندگان مهاجر ورامین را کاهش داد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ورامین گفت: خشکسالی های اخیر باعث شده تا تالاب فصلی بندعلیخان رو به خشکی بگذارد به طوری که جمعیت پرندگان مهاجر به این منطقه با کاهش بسیار چشمگیری مواجه شده و از 50 هزار قطعه در اواخر دهه 80 به 2 هزار قطعه در سال گذشته تبدیل شود.

خشکسالی، پرندگان مهاجر ورامین را کاهش داد
کد خبر: 270111
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۴ ۱۸:۱۷:۵۰

اعتمادآنلاین| منصور گل محمدی در جریان برگزاری طرح نهضت اطلاع رسانی مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان ورامین مهمترین معضل شهرستان ورامین را خشکسالی سال های اخیر اعلام کرد و گفت: خشکسالی ها همچنین باعث کوچ و کاهش جمعیت قوچ، میش، کل و بز از منطقه حفاظت شده ورامین و عزیمت آن ها به سمت مناطق کاشان شده است.


وی در عین حال تصریح کرد: بارش های مناسب امسال و تخصیص حق آبه تالاب از محل رودخانه شور و شیرین باعث شده تا بخش عمده ای از تالاب بندعلیخان آب گیری شود و امسال تعداد زیادی از پرندگان آبزی و کنار آبزی برای زمستان گذرانی این تالاب را انتخاب کنند.


گل محمدی تأکید کرد: کویر مرکزی کانون تولید گرد و غبار است و اگر تالاب بندعلیخان خشک شود، این گرد و غبار نه تنها دشت ورامین که استان تهران را تهدید می کند.


وی همچنین با بیان اینکه منطقه حفاظت شده کویر مرکزی ورامین زیستگاه چهارپایان،پرندگان آبزی و کنار آبزی گوناگونی است که یکی از نادرترین این پرندگان در معرض انقراض هوبره است که این منطقه زندگی می کند ادامه داد: این امر نشانده اهمیت ورامین به عنوان زیستگاه گونه های مختلف جانوری است.


گل محمدی گفت: منطقه حفاظت شده کویر مرکزی ورامین شامل 250 هزار هکتار از اراضی است که در حوزه استحفاظی سه استان تهران، قم و سمنان واقع شده است.


وی افزود: به منظور حفاظت از این منطقه وسیع، چهار پاسگاه محیط بانی دائمی در منطقه مستقر شده و محیط بانان به صورت شبانه روزی از عرصه طبیعی و حیات وحش و جانوران مراقبت می کنند.


وی گفت: منطقه حفاظت شده ورامین از اقلیم کویری با محدودیت های مخصوص این مناطق برخوردار است و پوشش گیاهی و جانوری این منطقه با وضعیت آن سازگار شده است.


گل محمدی اظهار داشت: مهمترین گونه های چهارپای منطقه حفاظت شده ورامین جبیر، قوچ، میش، کل و بز و مهمترین گونه های شکارچی گرگ، کفتار، روباه شنی، سیاه گوش و شغال است.


وی افزود: گونه های پرنده خشکی زی این منطقه شامل تیهو و باقرقره و گونه های آبزی و کنار آبزی که به صورت فصلی و عمدتا در اواسط تیرماه و اواخر زمستان در مناطق تالابی این شهرستان زندگی می کنند شامل اردک، غاز، مرغابی و حواصیل است.


منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها