کد خبر: 273977
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۷ ۲۱:۱۳:۰۰
| |

محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس:

تعیین ظرفیت در امر جذب وکیل ضروریست

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استقلال وکلا شرط مهم تحقق عدالت است، گفت: در جلسات متعددی که با اعضای کانون وکلا داشتیم به این نتیجه رسیدیم که بدون تعیین ظرفیت نمی‌توان امر جذب وکلا را سازماندهی کرد.

تعیین ظرفیت در امر جذب وکیل ضروریست
کد خبر: 273977
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۷ ۲۱:۱۳:۰۰

اعتمادآنلاین| میراندا مهدوی : محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در مراسم شصت و ششمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری در تالار وزارت کشور در رابطه با طرح جامع آموزش وکلا گفت: با گذشت حدود 80 سال از استقلال نهاد وکالت امروز همچنان دغدغه استقلال وکلا را داریم. نهاد وکالت نهادی مستقل است و مستقل هم باید بماند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: در جلسات متعددی که با اعضای کانون وکلا داشتیم به این نتیجه رسیدیم که بدون تعیین ظرفیت نمی توان امر جذب وکلا را سازماندهی کرد.


وی بر ضرورت به‌روز شدن دانش وکلا تاکید کرد و گفت: ضعف علمی و تجربی وکیل در نهاد وکالت ایجاب می‌کند تا هیات مدیره کانون‌های وکلا، دوره‌های بازآموزی برگزار کنند که البته برگزاری چنین دوره‌هایی الزامی نیست.


پورمختار با اشاره به اینکه نظارت در داخل کانون، نظارت ضعیفی است و بعضا تخلفاتی در این رابطه صورت می گیرد گفت: موضوع حق الوکاله و تعرفه‌های آنان لزوما باید مورد بازنگری قرار گیرد.

او اضافه کرد: در رابطه با وجود 2 مرکز کانون‌های وکلا و مرکز مشاوران نیز باید تعیین تکلیف شود شود تا در کشور یک مرکز وکالتی بیشتر نداشته باشیم.


این نماینده مجلس همچنین در رابطه با الزامی شدن وکالت گفت: این موضوع در کمیسیون قضایی مطرح است اما موارد آن باید تعیین شود چون ممکن است شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد کند.


عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در رابطه با ماده 48 گفت: در خصوص ماده 48 طرحی تهیه شده است که طبق آن در پرونده هایی که «امنیتی» و «ویژه» هستند متهم حداکثر به مدت یک هفته دسترسی به وکیل را نخواهد داشت این در حالی است که بعد از آن هر وکیلی که دارای پروانه وکالت است، می تواند وکالت را عهده دار شود.

او اضافه کرد: توقع این است که نهاد وکالت درباره نقض حقوق شهروندی و همچنین نقض حقوق بشر در جهان آن هم از سوی ابرقدرتها و نظام سلطه ابراز نظر و موضع گیری کند.

او با انتقاد به نهاد وکالت در دوران حاضر گفت: این نهاد در دوران قبل از انقلاب بسیار فعال عمل می کرد در حالی که در حال حاضر چنین نیست.

این نماینده مجلس با بیان اینکه وکلا باید به دنبال احقاق حق باشند با اشاره به بیانه مطرح شده مقام معظم رهبری در رابطه با گام دوم انقلاب، گفت: وکلا باید در تمامی عرصه و نه صرفا عرصه حقوق عدالت را رعایت فرمایند و در این زمینه راهگشا باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها