کد خبر: 312085
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۴ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از درگیری راننده اسنپ و مسافرش؛

دعوای داخل یک تاکسی چطور به کل جامعه کشیده شد؟/ اسنپ در یک هفته دو بار تحریم شد

ماجرای راننده اسنپ و دختر مسافر بدون شک یکی از مهم‌ترین رخدادهای هفته گذشته بود. اتفاقی که با یک درگیری دونفره شروع شد و به تحریمی وسیع در سطح جامعه رسید.

دعوای داخل یک تاکسی چطور به کل جامعه کشیده شد؟/ اسنپ در یک هفته دو بار تحریم شد
کد خبر: 312085
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۴ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ پنجشنبه هفته گذشته یک اکانت در توییتر ماجرای درگیری‌اش با یک راننده را توضیح داد.

طبق این توییت، راننده اسنپ به دختر مسافر به خاطر حجابش تذکر داد و در مقابل با مقاومت مسافر مواجه شد. در نهایت این درگیری به جایی رسید که راننده اسنپ مسافرش را، طبق توضیحات این دختر، وسط بزرگراه پیاده کرد.


بر اساس اظهارات همین مسافر در توییترش، بعد از این ماجرا او با شرکت اسنپ تماس می‌گیرد و آنها هم به خاطر این قضیه از او عذرخواهی می‌کنند. این مسافر همراه با این توضیحات عکس راننده را نیز منتشر کرد.

در آن سو اما آقای راننده داستان را به شکل دیگری تعریف می‌کند. سعید عابد، راننده 54 ساله اسنپ، درباره این اتفاق گفت: «روز 16 خرداد برای من تقاضایی از سمت این خانم در شهرک قائم تهران آمد که من آن را پذیرفتم. وقتی رسیدم این خانم همان ابتدا در خیابان بدون روسری بود و من به خودم گفتم طبق روال گذشته وقتی سوار ماشین شد از ایشان تقاضا می‌کنم که به خاطر جریمه نقدی‌ای که برای ماشین‌هایی که چنین تخلفی دارند اعمال می‌شود، روسری‌اش را سر کند. هنوز 150 متر از محل سوار شدن خانم فاصله نگرفته بودیم که من از ایشان تقاضا کردم روسری خود را سر کنند. اما ایشان با لحن تندی گفتند که شما بهتر است در کار دیگران دخالت نکنید و رانندگی‌تان را بکنید. بعد از شنیدن این جمله من نگه داشتم و گفتم که با این حساب من نمی‌توانم شما را برسانم و دقیقاً همان بلوار قائم و در حالی که تنها 150 متر از مبدأ فاصله گرفته بودیم، نگه داشتم که خود خانم از ماشین پیاده شدند و من از ایشان نخواستم از ماشین پیاده شوند. حتی گفتم می‌توانم ایشان را به مبدأ برگردانم.»


عابد درباره ادامه برخورد این خانم هنگام تقاضای سر کردن روسری اضافه کرد: «بعد از پیاده شدن این خانم به من گفت که من با اسنپ تماس می‌گیرم و شکایت می‌کنم. من هم گفتم حتماً این کار را بکنید و من هم این کار را انجام می‌دهم. اما بعد از آن با پلیس 110 تماس گرفت و به پلیس گفت که یک نفر در بلوار قائم با این شماره پلاک مزاحم من شده است. من هم همان موقع به پلیس زنگ زدم و ماجرا را شرح دادم که پلیس گفت همان‌جا بمانید تا مامور بیاید. اما خانم بعد از این تماس سوار یکی از ماشین‌های عبوری شد و رفت. من هم نیم‌ ساعت منتظر ماندم و وقتی دیدم پلیس نمی‌آید به ناچار رفتم. همان لحظه با پشیبانی اسنپ تماس گرفتم و اپراتور پشتیبانی به من گفت شما کار درستی انجام داده‌اید و طبق قوانین رفتار کرده‌اید»

این راننده اسنپ درباره منتشر شدن اسم و مشخصاتش ادامه داد: «تا پیش از انتشار این توییت توسط رفتار این خانم به جز خانواده، هیچ‌کس از اقوام و آشنایان نمی‌دانست که من در اسنپ هستم و الان همه از این موضوع باخبر شده‌اند و تماس‌های متعددی در این‌باره میان دوست و آشنا داشته‌‌ام. من در طول این مدت که در اسنپ مشغول بوده‌ام حتی درخواست افرادی را که در نزدیکی محل سکونت اقوام و دوستانم زندگی می‌کردند قبول نمی‌کردم اما حالا این خانم با این کار همه را باخبر کرد. البته من شرمنده نیستم. بازنشسته هستم و مثل خیلی‌های دیگر که در این شرایط اقتصادی نیازمند درآمد بیشتر هستند، در اسنپ مشغول شدم.»

عابد درباره ادعای خانم مسافر مبنی بر معذرت‌خواهی اسنپ نیز پاسخ داد: «من دقیقاً قانون کشورم و حتی قانون اسنپ را به ایشان تذکر دادم اما این خانم حریم شخصی مرا فاش کرده است. اگر این خانم برای تمام شدن ماجرا این حرف را زده که هیچ، اما اگر واقعاً اسنپ از ایشان عذرخواهی کرده باشد که نمی‌دانم باید چه بگویم. اتفاقاً اسنپ باید از حقوق راننده‌اش دفاع کند که یک مسافر حقوق راننده را نقض کرده است.»

به دنبال این ماجرا تعدادی از افراد نسبت به رویکرد اسنپ اعتراض کردند. آنها با حضور در منزل راننده و همچنین راه‌اندازی موجی در شبکه‌های اجتماعی واکنش اسنپ را، که عذرخواهی از مسافر بود، زیر سوال بردند.

پس از این اعتراضات ناگهان روند ماجرا تغییر کرد.

دختر مسافر تمام توییت‌های قبلی را پاک کرد و با انتشار توییتی جدید نوشت: اینجانب از راننده اسنپ، مجموعه اسنپ و تمام کسانی که خاطرشان به موجب جریان اخیر جریحه‌دار شده عذرخواهی کرده و اعلام می‌دارم به قوانین کشورم التزام و اهتمام دارم.

شرکت اسنپ هم با انتشار یک توییت در همین راستا نوشت: شرکت ایده‌ گزین ارتباطات روماک (اسنپ) بابت جریحه‌دار شدن احساسات عمومی از هموطنان عزیز عذرخواهی می‌کند. به‌ رغم اینکه نقل‌قول اولیه مسافر مبنی بر عذرخواهی اسنپ از ایشان خلاف واقع بوده است، به علت ابراز پشیمانی‌ مسافر، این شرکت از حق شکایت خود صرف‌ نظر می‌کند.

بعد از این توییت‌ها فضای جامعه به سمت دیگری رفت. بخش دیگری از مردم از تحریم اسنپ نوشتند. ناراحتی مردم از رفتار دوگانه‌ای بود که شرکت اسنپ در مواجهه با این ماجرا از خود نشان داد. از سوی دیگر، پیشتر هم چنین اتفاقاتی افتاده بود و اسنپ همیشه از مسافر عذرخواهی می‌کرد، اما این بار رویه‌اش را تغییر داد.

همین موضوع باعث شد بخش زیادی از مردم در شبکه‌های اجتماعی هشتگ‌هایی با مضمون «کمپین حذف» یا «تحریم اسنپ» را ترند کنند.

در آخرین اقدام مرتبط با این ماجرا دختر مسافر و راننده با یکدیگر دیدار کردند. این دیدار که گفته می‌شود در دفتر دادستانی تهران انجام شده است به نوعی آشتی دو طرف دعوا بود. خانم مسافر مجدداً از راننده عذر خواست و راننده اسنپ هم چند کتاب از جمله قرآن، مفاتیح، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، اشعار حافظ و کتاب سلام بر ابراهیم را به او هدیه داد.

ماجرا به ظاهر تمام شده، اما هنوز اگر سری به شبکه‌های اجتماعی بزنید، مردم درباره‌اش نظر می‌دهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها