کد خبر: 315124
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۲ ۱۴:۴۵:۳۳
| |

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خبر داد؛

وصول بیش از ده‌ها هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی

ذبیح الله خدائیان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به موضوع معوقات بانکی عنوان کرد: در سال گذشته بیش از ده هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی توسط اجرای سازمان ثبت وصول شده است.

وصول بیش از ده‌ها هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی
کد خبر: 315124
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۲ ۱۴:۴۵:۳۳

اعتمادآنلاین| ذبیح الله خدائیان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست خبری که ظهر امروز برگزار شد با گرامیداشت هفته قوه قضائیه به برنامه‌های پیش روی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اشاره کرد و گفت: در دوره جدید برنامه‌های تحولی جهت تسهیل امور مردم در دستور کار قرار گرفته است و سازمان ثبت اسناد هم با تبعیت از این دستور اقداماتی را در راستای تحول در دستور کار خود دارد.

وی با بیان اینکه سازمان ثبت اسناد یکی از قدیمی ترین سازمان‌ها است گفت: سازمان ثبت اسناد در ایجاد نظم و رفاه اجتماعی بسیار مؤثر بوده و با تثبیت مالکیت‌ها مانع از ایجاد نزاع‌ها می‌شود. این سازمان با اعتبار بخشی به اسناد رسمی و ارزشی که اسناد رسمی در معاملات بین مردم دارند، از بسیاری از اختلافات جلوگیری کرده و منجر به کاهش تعداد ورودی‌ها به قوه قضائیه می‌شود.

وی به بحث معوقات بانکی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته بیش از ده هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی توسط اجرای سازمان ثبت وصول شده است.

خدایان ادامه داد: این سازمان از طریق تسریع در ثبت شرکت‌ها، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری و کمک به تجاری سازی این موارد، موجب رونق کسب و کار می‌شود. همچنین اقدامات این سازمان در وصول مالیات‌ها تأثیر گذار است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: با توجه به عدم پرداخت مالیات از سوی برخی شرکت‌ها، محدودیت‌های برای این شرکت‌ها اعمال می‌شود. از ثبت عضویت این مدیران خود داری می‌شود که این مسئله باعث می‌شود این شرکت‌ها و مؤسسات نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند.

خدائیان ادامه داد: گسترش دامنه فعالیت نظارت و بازرسی‌ها و اثر بخش کردن آنها است. سعی می‌کنیم نظارت و بازرسی خود را از طریق نظارت هوشمند و الکترونیک، نظارت بر خط و موارد دیگر ارتقا دهیم. امروز سامانه‌های داریم که این نظارت‌ها را انجام می‌دهد اما فراگیر نیست.

معاون رئیس قوه قضائیه ادامه داد: روش دیگر در نظارت بر ارائه امور، حضور بازرسان در دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق است. بازرسی‌ها به صورت برنامه‌ای و مستمر انجام می شود.

وی از گسترش بازرسی های نامحسوس خبر داد و گفت: یکی از روش های گسترش نظارت و بازرسی در دوره جدید بازرسی های غیر محسوس است همچنین بهترین ناظر بر عملکرد دستگاه های اجرایی خود مردم هستند.

وی از اخذ واکنش های مردمی از عملکرد سازمان ثبت اسناد خبر داد و گفت: مسولان اداره ثبت بایستی میزان ملاقات های خود با مردم را افزایش دهند.

خداییان به برنامه های دیگر این سازمان اشاره کرد و گفت: شفافیت در ارایه امور یکی دیگر از برنامه ها است. این شفافیت از طریق سیستمی کردن امور و الکترونیکی کردن خدمات است. با ارایه امور از طریق سامانه های الکترونیکی امکان کنترل آن راحت تر است. همچنین دسترسی مردم به این واحد ها راحت تر انجام خواهد شد. هر چقدر ارتباط مردم با کارکنان اجرایی کمتر باشد، مفاسد اقتصادی کمتر رخ می دهد.

وی به بحث برون سپاری اشاره کرد و گفت: به دنبال این هستیم که تعداد واحدهای ثبتی به نسبت دفاتر اسناد رسمی کمتر است. با واگذاری برخی امور به هفت هزار دفتر اسناد رسمی مردم کمتر مشمول هزینه اضافه می شوند. همچنین کسانی که نیاز به خدمات ثبتی دارند ممکن است اطلاعات زیادی نداشته باشند به همین منظور راهنمایی های اولیه نیاز است. دسترسی به مراجع نظارتی بدهیم تا بانک های اطلاعاتی موجود که حریم خصوصی نیست را نظارت کنند.

وی از تکمیل اجرای طرح کاداستر خبر داد و گفت: طرح حد نگاری یا کاداستر در اکثر کشورها اجرا شده است. در این طرح علاوه بر اینکه حد و حدود املاک مردم مشخص می شود بلکه لایه های اطلاعاتی روی هر قطعه گذشته شده و تصویب می شود. طرح کاداستر مدیریت زمین را فراهم می کند.

خداییان ادامه داد: مالکیت زمین، ارزش زمین و پوشش گیاهی و جانوری در این طرح در رابطه با هر زمین مشخص می شود. اگر این طرح درست اجرا شود از جرایم مربوط به زمین جلوگیری می شود.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک تصریح کرد: وقتی ارزش زمین مشخص شود، وصول مالیات برای متولیان راحت تر خواهد بود. اجرای طرح کاداستر یکی از برنامه های ما خواهد بود. پنج سال است که قانون به تصویب رسیده اما موانعی را داشته است. عدم تخصیص اعتبارات مربوطه یکی از مشکلات عدم اجرای این طرح است. اعتبار لازم در اختیار سازمان قرار نگرفته است که به هیچ‌وجه کفاف اجرای این طرح را نمی کند؛ عدم همکاری برخی سازمان ها و نهادهای دولتی به عنوان مانع دوم مطرح است.

وی کمبود نیروهای متخصص را یکی دیگر از مشکلات مربوط به اجرای طرح کاداستر دانست و گفت: سازمان ثبت از کمبود نیروهای متخصص رنج می برد.

خداییان به الکترونیکی شدندفاتر اسناد رسمی اشاره کرد و گفت: بخشی از پرونده ها در بایگانی موجود است که تعدادی از آن اسکن شده و تعدادی باقی مانده است. با الکترونیکی شدن ما بقی پرونده ها لاشه های فیزیکی آنها از بین می رود.

رییس سازمان ثبت در ادامه و به اعتبار اسناد رسمی اشاره کرد و گفت: سند رسمی لازم الاحرا است. متاسفانه امروز اسناد عادی در جامعه روج و اعتبار دارد و همین امر باعث می شود پرونده هایی در قوه قضاییه تشکیل شود. اگر سند رسمی رونق یابد بسیاری از این مشکلات حل می شود.

وی فرهنگ سازی را یکی از راهکارهای ترویج استفاده از اسناد رسمی دانست و گفت: مردم بدانند وقتی با سند رسمی معامله ای می کنند کمتر دچار مشکلات می شوند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها