کد خبر: 315713
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۴ ۱۳:۲۰:۵۴
| |

الزام بازتعریف مشارکت مردمی در مدیریت مناطق محیط زیست

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مدل مدیریتی جدیدی باید بر مبنای جایگاه و نقش واقعی مردم بومی برای حفاظت و مدیریت مناطق تعریف شود.

الزام بازتعریف مشارکت مردمی در مدیریت مناطق محیط زیست
کد خبر: 315713
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۴ ۱۳:۲۰:۵۴

اعتمادآنلاین| ‌ حمید ظهرابی در پنجمین نشست کمیته کارشناسی شورای راهبردی اجرای طرح مدیریت مناطق که با حضور تعدادی از فعالان دارای سابقه اقدام در حوزه مشارکت مردمی و کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با بیان اینکه قرار است بازنگری طرح‌های مطالعات مناطق بر افزایش کیفیت مطالعات متمرکز باشد، گفت: یکی دیگر از پیشنهادها برای بازنگری طرح‌های مطالعات، مشارکت مردم بومی و محلی و اعمال نظر آن‌ها در زون بندی مناطق است.

وی افزود: با توجه به اهمیت به کارگیری نظر و پیشنهادهای جوامع بومی و محلی برای جذب مشارکت آن‌ها در حفاظت و مدیریت مناطق، یکی دیگر از راهکارهای ارائه شده تشکیل شورای مشورتی در مناطق با حضور نمایندگان جوامع بومی و محلی است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن برشمردن نقاط ضعف و قوت دو مدل مدیریت زیست بومی و مدیریت بر اساس طرح مطالعات مناطق که تاکنون برای حفاظت و مدیریت مناطق و تالاب ها مورد استفاده قرار گرفته است، تاکید کرد: آنچه مورد نیاز است، تعریف مدل مدیریتی جدید است که نقاط قوت هر دو مدل پیشین را در بر گیرد.

ظهرابی با بیان اینکه مدل جدید باید تلفیقی از مدیریت حفاظتی کاملاً دولتی و مدیریت حفاظتی کاملا مردمی باشد، گفت: این مدل باید ضمن برخورداری از زیربنای علمی دقیق، قابلیت اجرا و پذیرش توسط تمامی ذی‌نفعان به‌ویژه مردم بومی و محلی را داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان محیط زیست، تعیین چند منطقه پایلوت به منظور اجرای برنامه‌های مشارکت مردمی و آموزش تعریف شده در طرح‌های مطالعات مناطق و آسیب‌شناسی تعاریف موجود پیش از بازنگری در طرح‌های مطالعات مناطق، رفع موانع حقوقی مشارکت مردمی در مدیریت و حفاظت مناطق، استفاده از ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی برای حفاظت و مدیریت مناطق، جبران غفلت صورت گرفته برای انجام مطالعات و پیوست فرهنگی - اجتماعی برای مناطق طی برنامه‌ریزی بلند مدت، بهره‌گیری از تجارب موفق جهانی برای جذب مشارکت‌های مردمی همچون سیپا از جمله پیشنهادهای ارائه شده توسط حاضران در این جلسه بود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها