کد خبر: 326831
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۱ ۱۱:۰۹:۰۰
| |

اهمیت شعر، قصه و بازی در کلاس درس

استفاده از روش‌های تدریس خلاقانه بدون شک می‌تواند در آموزش دانش‌آموزان نقش مهمی ایفا کند؛ همچنین استفاده از ابزارهایی مانند شعر، قصه، داستان و بازی در مقطع ابتدایی از روش‌های خلاقانه آموزش است.

اهمیت شعر، قصه و بازی در کلاس درس
کد خبر: 326831
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۱ ۱۱:۰۹:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ شیوه‌های تدریس و روش‌های یاددهی و یادگیری در نظام آموزشی کشورمان، مخصوصا با وجود سند تحول آموزش و پرورش از اهمیت بسزایی برخوردار است و لازم است تا آموزش بر اساس روش‌های جدید به جهت یادگیری بهتر برای دانش‌آموزان اتفاق بیفتد.

موضوع روش‌های تدریس جدید و خلاقانه مدتی است در گوشه و کنار کشور توسط معلمان در کلاس‌های درس انجام می‌شود؛ معرفی این روش‌ها مطمئنا باعث شکوفایی خلاقیت دیگر آموزشگاران خواهد شد و منجر به اتفاقات مثبت در یادگیری دانش‌آموزان می‌شود.

هر معلمی که علاقه‌مند است، تجربیات خود را با سایر معلمان به اشتراک بگذارد، خبرگزاری فارس آمادگی معرفی این خلاقیت‌ها و تجارب را دارد؛ اما این بار با یکی دیگر از معلمان این سرزمین به گفت‌وگو نشستیم؛ معصومه فلاح‌زاده، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی عمومی است که اکنون در پایه‌های دوم و سوم دبستان در استان گیلان تدریس می‌کند و حدود 13 سال هم سابقه تدریس دارد.

شما از چه روش تدریسی در آموزش به دانش‌آموزان استفاده می‌کنید؟

فلاح‌زاده: تدریس بنده به صورت خلاقانه همراه با شعر، داستان و بازی است، در حقیقت بر گرفته از اصل (education by role play) است.

در مورد این روش بیشتر توضیح می‌دهید؟

فلاح‌زاده: در مورد این روش می‌توانم بگویم که بسیار کاربردی و جذاب است و انگیزه یادگیری را در دانش‌آموزان افزایش می‌دهد؛ همچنین باعث می‌شود که تدریس از حالت یکنواخت و کسل کنندگی خارج شده و دانش‌آموزان جذب کلاس درس و حتی معلم شوند.

تدریس بنده همراه عروسک با زبان کودکانه است و هدفم از این کار این بود که بتوانم در دنیای کودکان و به زبان خودشان درس را آموزش دهم.

آیا هم‌زمان در کنار تدریس، مطالعه در خصوص اداره بهتر کلاس و روش‌های جدید تدریس دارید؟

فلاح‌زاده: بنده در مورد تدریسی که انجام می‌دهم، هر روز مطالعه دارم و سعی می‌کنم هر روز یک روش خلاق و نوین کشف کنم و به دانش‌آموزان سرزمینم آموزش بدهم.

آیا دوره آموزشی خاصی در خصوص اعمال روش‌های تدریس متنوع سپری کرده‌اید؟

فلاح‌زاده: دوره آموزشی خاصی در این خصوص ندیده‌ام و تلاش کردم تا با مطالعه بتوانم این روش‌های جذاب را فرا گرافته و به دانش‌آموزانم بیاموزم، اما اعتقاد دارم که با آموزش و مطالعه می‌توان سطح روش تدریس در کلاس درس را ارتقا داد و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نخواهم بود.

ضمن اینکه امروزه بیش از هر زمان دیگری، یادگیری روش‌های تدریس، آسان شده است؛ کتاب‌ها، دوره‌های آموزشی، دوره‌های آموزشی آنلاین، منابع آنلاین و برنامه‌های دانشگاهی وجود دارند که به ما کمک می‌کنند مهارت معلمی خود را پرورش دهیم. معلم خلاق چیزی بیشتر از دانش خود را با خود به کلاس درس می‌آورد.

آیا با روش‌های تدریسی که اعمال می‌کنید، در یادگیری دانش‌آموزان تاثیر شگرفی ایجاد شده است؟

فلاح‌زاده: میزان یادگیری در روش‌هایی که اعمال می‌کنم بازدهی بالایی در بین دانش‌آموزانم داشته است و به زعم آنها و اولیا آنها جذاب، قابل فهم، ساده و کاربردی است.

آیا برای هر دانش‌آموز روش تدریس مجزایی در نظر می‌گیرید؟

فلاح‌زاده: اینکه برای هر دانش‌آموز شیوه تدریس مجزا داشته باشیم، خیلی درست نیست اما اگر دانش‌آموزی با این روش‌ها نتوانست به خوبی ارتباط برقرار کند و در فرایند یادگیری او خللی ایجاد شد، به آن دانش‌آموز توجه بیشتری می‌کنم و روش‌های جداگانه برایش اعمال می‌کنم تا خود را به سطح آموزشی کلاس برساند و با روش‌های جاری کلاس تطبیق دهد. این موضوع را به عنوان نمونه می‌گویم.

همانطور که هر دانش‌آموز مجموعه‌ای متفاوت از علایق را دارد، انگیزه‌های متفاوتی هم دارد. بسیاری از دانش‌آموزان این توانایی را دارند که اهداف و آرزوهایشان را با مسائلی که در کلاس است تطابق بدهند و از این رابطه انگیزه بگیرند. متأسفانه بعضی از دانش‌آموزان فقط به انگیزه‌های خارجی تکیه می‌کنند، اما بدتر از همه اینکه ما همه به دانش‌آموزانی بر می‌خوریم که واقعا نمی‌تونند ارتباطی بین رفتارهایی که از خودشان نشان می‌دهند و اتفاقاتی که در کلاس درس رخ می‌دهد، پیدا کنند.

وقتی دانش‌آموز مطمئن شود که معلم بهترین فرد برای کمک کردن به او است، با اشتیاق بیشتری در کلاس حاضر ‌می‌شود و به درس گوش می‌دهد. بنابراین معلم خلاق اول باید محیط کلاس را محل شادی و آرامش و امنیت دانش‌آموز کند و به آنها انگیزه دهد.

این دانش‌آموزان در معرض خطر بی هدفی و بی خیالی قرار دارند و این زمانی است که یک معلم ماهر به میدان می‌آید و هرکدام از دانش‌آموزان خود را که می‌شناسد به آنها کمک می‌کند تا کارهایی را که انجام می‌دهند مطابق با علایقشان باشد، معلمانی که نمی‌توانند به دانش‌آموزان کمک کنند تا این تطابق را انجام دهند باید نسبت به روش تدریس خود تجدید نظر کنند.

شما از شعر و قصه گویی در تدریس دروس مختلف استفاده می‌کنید، چقدر شعر می‌تواند علاقه و انگیزه دانش‌آموزان را در یادگیری بالا ببرد؟

فلاح‌زاده: نقش شعر و قصه گویی در تدریس بسیار کاربردی است و این موضوع در بسیاری از روش‌های متداول و خلاقانه در حوزه‌های مختلف آموزشی دنیا کاربرد دارد، زیرا امروزه اعتقاد مجریان و کارشناسان آموزشی استفاده و بهره‌گیری از موضوعاتی است که دانش‌آموزان به آنها علاقه نشان می‌دهند و امروزه شعر یکی از ابزارهای بسیار جذاب آموزش است که باید به درستی از آن استفاده کرد.

اعتقاد دارم در تمام متون آموزشی می‌توانیم با شعر به دانش‌آموزان دروس را آموزش دهیم و این موضوع حتی در ریاضیات هم کاربرد فراوانی دارد. نکته بسیار مهم در این روش آموزشی این است که دانش‌آموزان حافظه شنیداری بسیار قوی دارند و علاقه‌مند شنیدن با استفاده از این ابزراها هستند. قطعا شعر انگیزه یادگیری را در دانش‌آموزان افزایش می‌دهد زیرا این روش را انجام می‌دهم و نتایج قابل توجهی هم از آنها گرفته‌ام.

آیا برنامه‌ای جهت تغییر و به روزآوری روش‌های تدریس خود دارید؟

فلاح‌زاده: در این خصوص مطالعات بسیاری انجام داده و می‌دهم؛ در آینده برنامه جدیدتری برای تدریس دارم که بسیار منحصر به فرد است و قطعا تأثیر آموزشی آن بر روی دانش‌آموزان به مراتب بیشتر از روش‌هایی است که اکنون با آنها کار می‌کنم. اعتقاد دارم که در این خصوص باید با علم روز و مطالعه کامل حتما در کلاس درس حاضر شد. همچنین، اگر یک معلم تجربه‌های زیادی در زندگی کسب کرده باشد بسیار ارزشمند خواهد بود زیرا می‌تواند این تجربیات را به دانش‌آموزان آموزش دهد تا آنها بتوانند از آموزه‌های مدرسه در زندگی و آینده بهره کافی را ببرند.

معلمی که سفر کرده باشد، در زمینه‌های دیگر غیر از آموزش فعالیت داشته باشد، ورزش کند و یا از هر تجربه دیگر زندگی لذت کافی ببرد و نقشی بیش از یک معلم ساده را برای دانش‌آموزانش خواهد داشت. آنها به کار گروهی و همکاری اهمیت می‌دهند و می‌توانند به سوال همیشگی ولی مهم دانش‌آموزان در درس ریاضی که کجای زندگی قرار است از این فرمول‌ها استفاده کنیم، پاسخ بدهند.

چه پیشنهادی برای همکاران خودتان و آموزگاران دارید؟

فلاح‌زاده: پیشنهاد ویژه و کاربردی که می‌توانم برای همکارانم داشته باشم این است که از روش‌های سنتی و قدیمی تدریس خارج شوند و روش نوین و خلاق را پیش بگیرند، زیرا آینده فرزندان ایران زمین بر دستان معلمان است و در این خصوص مسؤول هستیم. بنده چون از کودکی شغل مورد علاقه‌ام معلمی بود، همیشه به شغلم عشق ورزیدم و همیشه با عشق، علاقه، سرحال و با انرژی در کلاس درسم حاضر شده‌ام؛ پیشنهاد دیگر من به همکارانم این است، استفاده از یک سرگرمی هنری مثل فراگیری موسیقی یا گذراندن یک دوره تئاتر و حتی نقاشی و آموختن شعر و قصه است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها