کد خبر: 327679
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۱ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

کارشناس حقوقی «اعتمادآنلاین» پاسخ می‌دهد:

آیا کارفرما می‌تواند سفته ضمانت حسن انجام کار را به علت ترک کار به اجرا بگذارد؟

مدت 2 سال است در یک مجموعه تجاری مشغول کار شده‌ام، ولی به دلایلی تصمیم گرفتم ترک کار کنم و فعالیتم را با آن مجموعه ادامه ندهم، اما کارفرما تهدید کرد که در صورت ترک همکاری، سفته‌ای را که بابت حسن انجام قرارداد در ابتدای کار امضا کرده‌ام به اجرا می‌گذارد. آیا کارفرما می‌تواند چنین کاری انجام دهد و اقدام او قانونی است؟

آیا کارفرما می‌تواند سفته ضمانت حسن انجام کار را به علت ترک کار به اجرا بگذارد؟
کد خبر: 327679
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۱ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ میراندا مهدوی- سوال مخاطب اعتمادآنلاین: مدت 2 سال است در یک مجموعه تجاری مشغول کار شده‌ام، ولی به دلایلی تصمیم گرفتم ترک کار کنم و فعالیتم را با آن مجموعه ادامه ندهم، اما کارفرما تهدید کرد که در صورت ترک همکاری، سفته‌ای را که بابت حسن انجام قرارداد در ابتدای کار امضا کرده‌ام به اجرا می‌گذارد. آیا کارفرما می‌تواند چنین کاری انجام دهد و اقدام او قانونی است؟

کارشناس حقوقی اعتمادآنلاین: کارفرما در صورت به اجرا گذاشتن سفته ضمانت، باید ثابت کند که بابت ترک کار شما خسارتی به او وارد شده است. کارفرمایانی که برخلاف مقررات قرارداد کار و بدون دلیل موجه قانونی از سفته‌هایی که توسط گارگران به آنها سپرده شده سوءاستفاده کنند، به موجب ﻣﺎﺩﻩ 673 ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺍﺳﻼﻣﯽ،‏ که مقرر می‌دارد: «ﻫﺮ ﮐﺲ ﺍﺯ ﺳﻔﯿﺪ ﻣُﻬﺮ ﯾﺎ ﺳﻔﯿﺪ ﺍﻣﻀﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺳﭙﺮﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﯾﺎ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻃﺮﯾﻖ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺳﻮﺀﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﺪ، ﺑﻪ ﯾﮏ ﺗﺎ ﺳﻪ ﺳﺎﻝ ﺣﺒﺲ ﻣﺤﮑﻮﻡ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.»، مشمول مجازات خواهد شد.

***

پایگاه خبری اعتمادآنلاین در راستای انجام رسالت آگاهی‌بخشی به جامعه و ارتقای سطح دانش شهروندان نسبت به امور شهری و مسئولیت‌های قانونی موثر بر آن، همچنین ارائه خدمات مشاوره‌ حقوقی رایگان با همکاری وکلای برتر دادگستری، قضات باتجربه و اساتید برجسته حقوقی، به پرسش‌ها و سوالات مخاطبان و شهروندان گرامی در این حوزه پاسخ می‌دهد.

شما می‌توانید مشکلات حقوقی خود را از طریق آی‌دی Modiretemad@ در تلگرام با ما در میان بگذارید. مشاوران حقوقی ما در اعتمادآنلاین پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها