کد خبر: 358742
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۸ ۱۲:۰۱:۰۰
| |

ذبیح الله خدائیان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کرد؛

بازرسی‌های غیر محسوس برای شناسایی دفاتر ازدواج آریایی/ وقوع 101 هزار طلاق در شش ماه اول سال 98/وصول بیش از 7 هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی/ 270 دفتریار به دلیل تخلف حکم انفصال موقت دریافت کردند

ذبیح الله خدائیان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، از وصول بیش از 7 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی در 6 ماهه اول سال خبر داد.

بازرسی‌های غیر محسوس برای شناسایی دفاتر ازدواج آریایی/ وقوع 101 هزار طلاق در شش ماه اول سال 98/وصول بیش از 7 هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی/ 270 دفتریار به دلیل تخلف حکم انفصال موقت دریافت کردند
کد خبر: 358742
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۸ ۱۲:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| ذبیح الله خدائیان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، صبح امروز در نشست خبری که به منظور افتتاح 10 پروژه های فناوری اطلاعات در راستای توسعه خدمات الکترونیک برگزار شد، گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک یکی از دستگاه‌های تاثیرگذار در کشور است که نقش مهمی در رشد کشور در ابعاد مختلف دارد. در بعد ابجاد امنیت و آرامش در جامعه، سازمان ما با تثبیت مالکیت های مادی و معنوی مانع بروز اختلافات و درگیری ها می شود.

وی ادامه داد: این سازمان علی‌رغم اینکه یک دستگاه رسیدگی به امور اقتصادی نیست اما در اقتصاد مقاومتی بسیار تاثیرگذار است. در وصول مالیات‌ها قسمت عمده ای از این کار با کمک سازمان ثبت و اسناد صورت می گیرد و هیچ سند مالکیتی صادر نمی شود مگر اینکه مالیات آن پرداخت شده باشد و در 6 ماهه ابتدایی امسال بیش از 2 میلیون سند مالکیت صادر شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: بانک جامع را راه اندازی کردیم و این سامانه شرکت ها را شناسایی می کند و اگر شرکتی از پرداخت مالیات امتناع کند تمام امور شرکت مذکور قطع می شود. از طرفی نقش سازمان ثبت و اسناد در وصول معوقات مالی مهم است و سازمان ما از طریق اجرای ثبت نسبت به وصول معوقات بانکی اقدام می کند و 10 هزار میلیارد تومان در سال گذشته وصول شد و در 6 ماهه امسال بیش از 7 هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی وصول شد که این مورد نقش موثری در چرخه اقتصاد جامعه دارد.

خدائیان افزود: سازمان ثبت و اسناد کشور بیش از یک هزار و 400 میلیارد تومان درآمد مستقیم به خزانه دولت واریز کرده است و سازمان ثبت و اسناد باری بر دوش دولت نیست. از طرفی در بازاریابی نیز به دارندگان کمک می کنیم و مرکز مالکیت معنوی سعی داریم به شرکت های نوبنیان کمک کنیم تا محصولات را تجاری کرده و وارد بازار جهانی شوند. همچنین در پیشگیری از جرائم اقدامات مناسبی انجام دادیم و شفافیت امور اقتصادی یکی از این موارد است و برای مثال ما دارای بانک جامع املاک، اسناد، شرکت ها و اطلاعات اشخاص حقوقی هستیم و این بانک ها در اختیار دستگاه های اقتصادی هستند و مانع سواستفاده افراد می شوند.

معاون رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: پیشگیری از پولشویی نیز یکی دیگر از اقدامات ماست و هرگونه خرید و فروش در سازمان ثبت انجام می شود، در سامانه ثبت شده و امکان ردیابی افراد پولشو نیز وجود دارد. در بحث کلاهبرداری و جلوگیری از زمین خواری نقش به سزایی را داریم.

وی افزود: پیشگیری از فساد یکی از اقدامات اصلی ما بود. یکی از این اقدامات که در پیشگیری از جرم در برون سازمان موثر است، سرویس تصدیق اصالت سند است و در گذشته بسیاری از جعل ها در بیرون صورت می گرفت و امکان اینکه یک سند را با اصل آن تطبیق دهیم نیز وجود نداشت اما از حالا به بعد مردم می توانند سند اصلی را تطبیق دهند و امکان کلاهبرداری نیز دیگر وجود نخواهد داشت. معمولا افرادی که سودجو هستند اگر می خواهند از طریق شرکت ها اقدام کنند، سعی دارند تا اثری را از خود به جای نگذارند و برخی از این افراد اگر بخواهند سهام بسیاری را به نام خود خریداری کنند امکان ردیابی آنها وجود دارد لذا بخشی از سهام ها از طریق افراد حقوقی خریداری می شود. سامانه جدیدی را راه اندازی کردیم تا افراد مستقیم و غیرمستقیم تاثیرگذار در شرکت ها شناسایی شوند.

خدائیان گفت: هرچه قدر مراجعه مستقیم به کارکنان بالا باشد امکان بروز فساد وجود دارد لذا سامانه هایی راه اندازی شده است تا مراجعت مردم کاهش پیدا کند. برای مثال پاسخ خودکار به استعلامات افراد یکی از این موارد است. ثبت خلاصه معاملات نیز از این بعد به صورت خودکار و الکترونیکی صورت می گیرد که زمینه سواستفاده را از بین می برد.

رئیس سازمان ثبت و اسناد کشور خاطرنشان کرد: بازرسی الکترونیکی نیز یکی از اقدامات جلوگیری از فساد است و سامانه ای طراحی شده تا بازرسان به صورت الکنرونیکی دفاتر را مورد بازرسی قرار می دهند. از طرفی پرتال خدمات مشتریان طراحی شده تا افرادی که می خواهند خدماتی را بگیرند، با مراجعه به دفاتر ثبت نام می کنند و با دریافت کد وارد سامانه می شوند. از طرفی افرادی که می خواهند از دفاتر ازدواج شکایت کنند می توانند شکایت خود را به صورت الکترونیکی ثبت کنند.

وی گفت: 19 هزار و 391 بازرسی را در 6 ماهه ابتدایی امسال از دفاتر طلاق و ازدواج انجام دادیم و 2 هزار پرونده نیز از تخلفات دفاتر رسیدگی شده است و در همین مدت برای 270 سردفتر و دفتریار حکم انفصال موقت و برای 23 مورد صلب صلاحیت صادر شده است و بیش از 500 پرونده نیز در هیئت های بدوی ما رسیدگی شده است.

خدائیان گفت: حفاظت و اطلاعات سازمان نیز در این مدت اقدام به شناسایی افراد دلال و کارکنان متخلف کرده است و در آینده نزدیک نسبت به دستگیری آنها اقدام خواهد شد. بیش از 50 نفر شناسایی شدند و آماده تحویل پرونده به دستگاه قضائی هستند.

وی درباره ثبت اسناد در 6 ماهه ابتدایی امسال اظهار کرد: در این مدت حدود 8 میلیون و 835 هزار سند صادر شده است و در بخش ازدواج و طلاق 316 هزار و 716 ازدواج داشتیم و 101 هزار واقعه طلاق نیز به ثبت رسیده است که 2 درصد کاهش را نسبت به سال گذشته نشان می دهد. در زمینه ثبت شرکت ها، 24 هزار و 617 مورد ثبت داشتیم که 9 درصد رشد را نشان می دهد و 2 میلیون و 198 هزار شناسه اشخاص حقوقی صادر شد.

معاون رئیس قوه قضائیه گفت: در بخش مالکیت معنوی که نقش خوبی در رشد و توسعه اقتصاد داشته است در 6 ماهه ابتدایی امسال تعداد اظهارنامه ثبت علائم تجاری 81 هزار و 576 بوده است. اظهارنامه طرح های صنعتی حدود 9 هزار مورد بوده است و نشان جغرافیایی نیز برای 14 مورد داشتیم که یکی از آنها ثبت بین المللی بود. در جهت بازاریابی و تجاری سازی قراردادهایی را به ثبت رساندیم که انعقاد تفاهم نامه با شرکت معنوی بین المللی داشتیم و با کشور سوئیس نیز تفاهم نامه امضا کردیم تا در راستای آموزش اقداماتی صورت گیرد.

وی درباره ازدواج های آریایی گفت: عقد آریایی شرعا نداریم اما یک رویه ای در برخی از دفاتر رخ داده بود و برخی از دفاتر شناسایی شدند و برخوردهای لازم با آنها صورت گرفت و ما به تمام دفاتر اعلام کردیم که اگر این اقدام صورت گیرد، دفتر متخلف پلمب خواهد شد و بازرسان نامحسوس به دفاتر می روند و درصورت تخلف با آنها برخورد می شود.

رئیس سازمان ثبت و اسناد کشور درباره دوشغله بودن اعضای هیئت مدیره گفت: ما معتقدیم که افراد باید تمام فکر و ذکرشان خدمت در دفاتر اسناد باشد و به آنها اعلام کردیم تا در موعد مقرر نسبت به وضعیت خود تعیین و تکلیف کنند.

خدائیان گفت: برای دفاتر، سقف تعیین شده است و دفاتر اگر به میزان سقف تعیین شده ثبتی انجام دهند، دیکر نباید ثبت جدیدی داشته باشند و از طرفی قاصله دفاتر ما از یکدیگر بین 300 تا 400 متر است و مردم می توانند برای انجام امور خود به آنها رجوع کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره املاک فرسوده که دارای سند نیز نیستند گفت: براساس قانون تعیین تکلیف ساختمان ها، اگر افراد به صورت الکترونیکی درخواست خود را ثبت کنند بررسی خواهیم کرد.

منبع: آنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها