کد خبر: 364552
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۷ ۰۸:۲۵:۰۰
| |

قرائی‌مقدم، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه:

اعترضات مسالمت‌آمیز، نتیجه‌بخش است

جامعه شناس و استاد دانشگاه با بیان اینکه جامعه باید از هرگونه تعرض و آشوب در امان باشد، گفت: اعتراض مسالمت‌آمیز نتیجه بخش‌ترین روش برای مردم جهت پیگیری مطالبات است.

اعترضات مسالمت‌آمیز، نتیجه‌بخش است
کد خبر: 364552
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۷ ۰۸:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| امان الله قرائی مقدم افزود:‌ در واقع بیان نقطه نظرات و همچنین اعتراض، بی تردید از حقوق اساسی یک جامعه به شمار می رود اما این اعتراض باید مسالمت آمیز، منطقی و فاقد خشونت و پرخاشگری باشد.

وی تصریح کرد: تعرض و خشونت اهمیت اعتراض را از بین می برد، سرمایه های ملی را تضییع می کند و به طور حتم به نتیجه نمی رسد.

به گفته قرائی مقدم، هر یک از اعتراضات موثر و نتیجه بخش در طول تاریخ نیز به صورت مسالمت آمیز برگزار شده است.

وی تاکید کرد: این شیوه اعتراض مسالمت آمیز باید از جانب معترضان و همچنین مسولان مورد توجه قرار گیرد زیرا بروز خشونت از جانب هر یک از طرفین سبب بروز آشوب می شود.

قرائی مقدم با بیان اینکه ماهیت اعتراض با خشونت همراه نیست، یادآور شد: تبعیت از عواطف و احساسات در برخی مواقع، بیان نقطه نظرات و اعتراض ها را با آشوب، تعرض و تخریب همراه می کند.

اغتشاشات پس از اصلاحیه قیمت سوخت نظر بسیاری از مسولان و کارشناسان را نسبت به ایجاد فرصت برای برگزاری اعتراضات مسالمت آمیز با هدف ممانعت از شکل گیری آشوب و بی نظمی در جامعه به خود جلب کرده است.

لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری نیز در این باره گفته بود؛ هر یک از قوای سه‌گانه باید تلاش کنند شرایط انجام اعتراض‌ها در یک چارچوب مدنی فراهم شود و مدل این اعتراض مدنی را متخصصان علوم اجتماعی و حقوق طراحی کنند.

به گفته وی، شایسته است مردم اعتراض‌ها را در قالب‌ مدنی انجام دهند که مبادا با آسیب‌های ناشی از برخی خشونت‌ها، خانواده‌ها دچار تالم و فشارهای روحی شوند.

پیش از این نیز هیات وزیران یک مصوبه در خصوص تعیین برخی نقاط به منظور برگزاری تجمعات در تهران و دیگر شهرها ارائه کرد؛ اما هیات عمومی دیوان عدالت اداری این مصوبه را ابطال و این اقدام با اعتراض معاونت حقوقی ریاست جمهوری همراه شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها