کد خبر: 388993
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۰ ۰۸:۱۴:۵۰
| |

روش‎‌های جلوگیری از انتقال ویروس کرونا به خانواده‌ها چیست؟

با توجه به شیوع ویروس کرونا در بسیاری از شهرهای کشور و اینکه بسیاری از اقلام و اقدامات امکان انتقال ویروس را دارند، در همین خصوص یک متخصص بیماری‌های عفونی توصیه‌هایی برای روش‎‌های جلوگیری از انتقال ویروس، نحوه بهداشتی کردن نان در خانه، بهداشت خرید، رفت‌وآمد و... را ارائه نمود.

روش‎‌های جلوگیری از انتقال ویروس کرونا به خانواده‌ها چیست؟
کد خبر: 388993
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۰ ۰۸:۱۴:۵۰

اعتمادآنلاین| شیوع ویروس جدید کرونا و سوالات زیاد شهروندان درباره این ویروس ما را بر آن داشت تا با یک متخصص بیماری‎‌های عفونی گفت‌وگو داشته باشیم؛ در ادامه سعی کردیم برخی سوالات شهروندان را از وی جویا شویم؛ همچنین توصیه‌ها و مراقبت‌های بهداشتی را از زبان این متخصص خواهیم آورد.

خاطره عربیخوان، متخصص بیماری‎‌های عفونی، عنوان کرد: در هر اپیدیمی و بیماری عفونی عده‌‎ای به عنوان افراد پرخطر دسته‌بندی می‏‌شوند. این افراد شامل سالمندان، کودکان، افرادی که نقص ایمنی دارند، خانم‌‏‌های باردار و افراد با بیماری‌های زمینه‌‎ای هستند.

وی با بیان اینکه بر خلاف تصور عموم کودکان نیز در معرض خطر ابتلا به کرونای 2019 هستند، در خصوص علائم این ویروس بیان کرد: از نظر بالینی این بیماری هیچ تفاوتی با سایر بیماری‌های ویروسی تنفسی ندارد و در بسیاری مواقع این بیماری بدون علائم و در مواردی نیز کاملا شبیه سرماخوردگی ساده و آنفولوانزاست.

این متخصص بیماری‎‌های عفونی تصریح کرد: در ابتدا که اپیدمی این ویروس مطرح شد، شرح حال بیمار که از منطقه ‌ای با اپیدمی بالا آمده یا نه و سابقه تماس با فرد مشکوک یا مبتلا برای ما بسیار مهم بود ولی اکنون که در اکثر شهرها این بیماری اتفاق افتاده و مرزی برای آن قائل نیستیم، نمی‌توان فقط این موارد را ملاک قرار داد.

روش‎‌های انتقال ویروس

وی بیان کرد: در مجموع روش‎‌های انتقال برای عفونت‎‌های تنفسی ویروسی از راه تماسی، قطرات تنفسی و انتقال از طریق هوا هستند. در خصوص ویروس کرونای 2019 نیز تا چند روز قبل انتقال از طریق تماس و قطرات تنفسی مطرح بود و ماسک معمولی و رعایت موارد بهداشتی کافی به نظر می‌رسید اما از 2 روز قبل دانشمندان مطرح کردند انتقال از طریق هوا نیز ممکن است، اتفاق بیفتد.

عربیخوان گفت: چون ویروس کرونای 2019 هنوز کاملا شناخته شده نیست، مدام توصیه‌‎ها در حال تغییر هستند؛ به طوری که مرکز تحقیقات چین طی 24 ساعت اخیر مجدد اعلام نمود که انتقال از طریق هوا فقط در صورتی اتفاق می‏فتد که میزان بار ویروس خیلی بالا و مکان بسته باشد و تهویه نیز نداشته باشد.

وی عنوان کرد: فرد بیمار ممکن است قطرات بسیار ریزی تولید کند که در هوا پخش شود و موجب انتقال گردد. به همین علت باید از حضور در اماکن شلوغ و رفتن به بازار پرهیز نمود. دهان، بینی و چشم و هر قسمت دیگر مخاطی بدن می‎تواند محل ورود ویروس به بدن باشد.

شستن مکرر دست‌ها در روز

این پزشک ادامه داد: شستن دست یکی از راه‌های اصلی خود مراقبتی است چون در بیرون خانه تمام داد و ستدها و تماس‎‌ها با دست بوده و از سویی فردی که عطسه و یا سرفه می‌کند، قطرات تنفسی بر روی سطح می‌‏‌نشیند و ناخودآگاه دست پس از تماس به سطح، آلوده می‌شود به همین دلیل تاکید می‌شود، مرتب دست‌‏‌ها شسته شوند.

وی مطرح کرد: قبل از انجام هر کاری به خصوص غذا خوردن، آشپزی کردن و پس از دستشویی باید دست‎ها به مدت 20 ثانیه شسته شوند. به طور میانگین توصیه می‌شود روزانه 20 مرتبه دست‎‌ها شسته شوند و حداقل یک بار سطوح خانه ضد عفونی گردد.

متخصص بیماری‎‌های عفونی بیمارستان شهید مدرس کاشمر گفت: اگرچه بهترین روش ضد عفونی شستشوی دست است اما محلول الکلی 70 درصد نیز از دیگر راه‎‌های ضد عفونی دست است. همچنین توصیه می‌‎‌شود به ازای هر 4 یا 5 مرتبه که از محلول‎‌های ضد عفونی استفاده می‏‌شود، یک بار هم دست‌ها با آب و صابون نیز شسته شوند.

دستورهای تغذیه‌ای سنتی درست یا غلط؟

وی بیان کرد: برای دستورهای تغذیه‌‏‌ای خاص سنتی هیچ پشتوانه علمی وجود ندارد. اینکه گفته می‌شود طبع ویروس سرد و یا گرم بوده و باید مواد غذایی خاصی مصرف شود، از نظر علمی مورد تائید نیست و به افراد توصیه می‏‌کنیم از همه نوع مواد غذایی برای افزایش توان سیستم ایمنی بدن استفاده کنند.

خانه تکانی و آنچه ورزشکاران نیز باید رعایت کنند

متخصص بیماری‎‌های عفونی بیمارستان شهید مدرس کاشمر گفت: در خانه ‎تکانی اگر وسایلی آلوده باشند و تماس از طریق دست با چشم، دهان و سایر سطوح مخاطی انجام شود، امکان انتقال وجود دارد. باید وسایل و رخت‌خواب و ملحفه‎‌های فرد بیمار نیز ضد عفونی شوند.

وی اظهار کرد: ویروس کرونای 2019 تا 9 روز بر روی سطوح باقی می‌ماند و این یکی از علل انتقال پذیری بالای ویروس است. اگر گفته می‌شود هر کس علائم بیماری دارد، از رفتن به بیرون پرهیز کند، به همین علت است چون همه مکان‏‌هایی را که دست بزند، آلوده می‌کند.

عربیخوان به ورزشکاران توصیه کرد: باشگاه‌های ورزشی می‌توانند محل انتقال ویروس باشند چون افراد مختلفی به این مکان‌ها رفت و آمد دارند. از سویی به دلیل اینکه 24 ساعت قبل از شیوع علائم، بیماری واگیر دارد؛ به همین دلیل فرد مبتلا در باشگاه با هر وسیله‌‏‌ای در تماس باشد، آن بخش را آلوده می‌‏‌کند و هر فردی که به آن دستگاه دست بزند، آلوده می‌شود. به همین علت توصیه می‎‌شود فعلا از رفتن به باشگاه ورزشی پرهیز گردد. برای ورزش در فضای بیرون هم باید از دست زدن به سطوح مختلف پرهیز نمود.

دید و بازدیدهای نوروزی تعطیل

وی ادامه داد: در شرایط فعلی توصیه اکید می‏‌شود که هیچ گونه رفت و آمدی انجام نشود و مهمانی‌ها کنسل گردند. در واقع هدف این است تا تجمعی صورت نگیرد. در ایام نوروز نیز رفت و آمد نوعی انتقال بیماری است.

این پزشک متخصص افزود: شاید افرادی باشند که مبتلا شده‌اند ولی هنوز علائم بالینی بروز نکرده و ممکن است در میهمانی و در هر جمعی حضور داشته باشند و سایر افراد را مبتلا نمایند. همچنین امسال از سفرهای غیر ضروری، تجمع در محیط‎‌هایی همانند بازار پرهیز شود و فقط برای مواقع ضروری از خانه خارج شویم تا زنجیره انتقال شکسته شود.

پلاستیک‎‌های میوه را به داخل خانه نبرید

وی گفت: وقتی به میوه فروشی می‌‏رویم نمی‌دانیم فردی که قبل از ما در این مکان بوده و یا خود مسئول مغازه آلوده است یا نه. به همین علت توصیه می‎‌شود خرید با دستکش انجام شود و در خانه نیز مواد خریداری شده سریع تخلیه و پلاستیک‌ها جمع‌آوری شده و میوه‎‌ها و سبزیجات با محلول‌های مخصوص شسته و ضد عفونی شوند و سپس داخل یخچال قرار گیرند.

عربیخوان بیان کرد: اگرچه با نمک و سرکه هم می‌‏‌شود مواد را ضد عفونی نمود اما در شرایط فعلی توصیه می‎‌شود که با مواد ضد عفونی این کار انجام گیرد. همچنین چون برای این ویروس انتقال مدفوعی - دهانی هم ذکر شده بهتر است ضد عفونی کردن سبزیجات و میوه‌ها جدی‌‏‌تر گرفته شود.

نان را بهداشتی مصرف کنید

وی در خصوص مصرف نان نیز گفت: اگرچه نانوایی‏‌ها ملزم هستند که توصیه‌ها را رعایت کنند و کسی که نان‌‏‌ها را بیرون می‎‌آورد باید به دستکش و ابزار مخصوص مجهز باشد اما برخی افراد رعایت موارد بهداشتی را نمی‌کنند. به همین دلیل توصیه می‎‌شود نان قبل از مصرف در داخل فر و یا توستر در دمایی بین 50 تا 60 درجه داغ شود؛ البته باید بدانیم که در حد گرم کردن فایده‎ای ندارد.

عربیخوان اظهار کرد: ویروس در سرما پایداری بالاتری دارد و در گرمای بین 50 تا 60 درجه از بین می‌‏‌رود. همچنین چون آجیل را نمی‌شود شست و از سویی چون امکان دارد، منبع انتقال ویروس کرونا باشد، به همین دلیل توصیه می‌شود در صورت امکان از لیست خریدهای خانواده‏ حذف شود.

مراقب لباس‌هایتان باشید

وی در خصوص افراد عادی که از محیط بیرون به خانه باز می‎‌گردند، عنوان کرد: اگر شخصی با افراد زیادی تماس دارد، بهتر است که لباس‎‌ها قبل از ورود به نشیمن بیرون آورده شود و در مکانی خارج از نشیمن قرار گیرد و موبایل و دست‎‌ها نیز ضد عفونی گردد.

استرس و کرونا

این متخصص بیماری‎‌های عفونی گفت: با توجه به اینکه استرس اثر مستقیمی بر روی برخی از هورمون‏‌های بدن دارد، بر سیستم ایمنی بدن تاثیر مستقیم می‏‌گذارد و از طرفی استرس با ایجاد اختلال در خواب و تغذیه افراد موجب نقص ایمنی بدن می‌شود.

این پزشک از خانواده‎‌ها خواست ضمن حفظ آرامش توصیه‎‌های پزشکان را در مقابله با ویروس کرونای 2019 جدی بگیرند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها