کد خبر: 392278
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۹ ۰۸:۱۷:۰۰
| |

مدت زمان نهفتگی کروناویروس چقدر است؟

نادر صاکی، عضو هیات علمی گروه گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه مدت زمان نهفتگی تا شروع علائم ویروس کرونا به طور کلی بین یک تا 14 روز و به طور متوسط 5 روز است، گفت: هنوز مشخص نشده است که ویروس ناشی از COVID-19 چه مدت زمان روی سطوح زنده می‌ماند، اما به نظر می‌رسد مانند سایر کرونا ویروس‌ها رفتار کند.

مدت زمان نهفتگی کروناویروس چقدر است؟
کد خبر: 392278
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۹ ۰۸:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| نادر صاکی، عضو هیات علمی گروه گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: کروناویروس یک خانواده بزرگ ویروسی است که ممکن است باعث ایجاد بیماری در حیوانات یا انسان‌ها شود. در انسان شناخته شده است که چندین تاج ویروس باعث ایجاد عفونت‌های تنفسی از سرماخوردگی گرفته تا بیماری های شدیدتر می شود؛ مانند سندروم تنفسی خاورمیانه (MERS) و سندروم شدید تنفسی حاد (SARS) و ویروس اخیرا کشف شده که باعث ایجاد بیماری COVID -19 می‌شود. این بیماری، یک بیماری عفونی است که توسط ویروس SARS-CoV-2 ایجاد شده است که طی شیوع کروناویروس 2019 کشف و نامگذاری شده است. مبتلایان به این بیماری ممکن است دچار تب، سرفه خشک، خستگی و تنگی نفس شوند. همچنین گلودرد، آبریزش بینی یا عطسه کمتر دیده می‌شود. علائم آن در گلو به صورت خشکی گلو است و در مواردی اختلال بویایی گزارش شده است.

مدت زمان نهفتگی COVID-19

وی در خصوص مدت زمان نهفتگی بیماری COVID-19 و مدت زمان زنده ماندن این ویروس روی سطوح، بیان کرد: این عفونت از طریق قطرات تنفسی تولید شده از مجاری هوایی، اغلب هنگام سرفه یا عطسه از شخص به دیگران منتقل می‌شود. مدت زمان نهفتگی تا شروع علائم به طور کلی بین یک تا 14 روز و به طور متوسط 5 روز است. هنوز مشخص نشده است که ویروس ناشی از COVID-19 چه مدت زمان روی سطوح زنده می‌ماند، اما به نظر می‌رسد مانند سایر کرونا ویروس‌ها رفتار کند. مطالعات نشان می‌دهد که کرونا ویروس‌ها ممکن است برای چند ساعت یا چند روز روی سطوح بمانند و بستگی به نوع سطح، دما یا رطوبت محیط متغیر هستند. سطح آلوده را باید با مواد ضد عفونی کننده ساده تمیز کرد تا ویروس‌ها از بین بروند. دست‌ها را باید با آب و صابون شست و از لمس چشم، دهان و بینی خودداری کرد.

عضو هیات علمی گروه گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به علائم بیماری COVID-19 گفت: شایع‌ترین علائم این بیماری تب، خستگی و سرفه خشک است. برخی از بیماران نیز ممکن است سر درد و درد عضلانی، احتقان بینی، آبریزش بینی، خشکی گلو یا اسهال داشته باشند. این علائم معمولا خفیف است و به تدریج شروع می‌شود. برخی از افراد آلوده علائمی ندارند و احساس ناخوشایندی نمی‌کنند. اکثر افراد (حدود 80 درصد) بدون نیاز به درمان خاص، بهبود می‌یابند. از هر 6 نفری که مبتلا می‌شوند یک نفر به طور جدی بیمار می‌شود و در تنفس دچار مشکل می‌شود. افراد مسن و افراد دارای مشکلات پزشکی اساسی مانند فشار خون بالا، مشکلات قلبی یا دیابت و یا کسانی‌که تحت شیمی درمانی هستند، بیشتر احتمال دارد به بیماری جدی مبتلا شوند. افراد مبتلا به تب، سرفه و مشکل در تنفس باید به دنبال مراقبت پزشکی باشند. در مواردی می‌تواند به سینه پهلو، نارسایی چند عضو و مرگ در آسیب پذیرترین افراد منجر شود.

صاکی با بیان اینکه ما می‌توانیم برای کاهش نگرانی‌های خود دست به انجام اقدامات محافظتی از خود و مردم بزنیم، تصریح کرد: مهم ترین این اقدامات، شستشوی منظم و کامل دست و بهداشت تنفسی است. علاوه بر این باید آگاه باشیم و از توصیه‌های پزشکان و مسئولان بهداشتی مبنی بر محدودیت‌هایی برای مسافرت، حرکت و اجتماعات، پیروی کنیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها