کد خبر: 413962
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۳ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

آموزش مجازی بعد از کرونا به رکن اصلی مدارس و دانشگاه‌ها تبدیل شد/ زیرساخت‌ها کافی است؟

مدارس و دانشگاه‌ها از نیمه دوم شهریورماه کارشان را در حالی آغاز می‌کنند که قرار است آموزش مجازی یکی از ارکان اصلی روند تحصیلی باشد.

آموزش مجازی بعد از کرونا به رکن اصلی مدارس و دانشگاه‌ها تبدیل شد/ زیرساخت‌ها کافی است؟
کد خبر: 413962
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۳ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| «در ابتدا فکر می‌کردیم وضعیت شیوع ویروس کرونا در تابستان به این شکل نباشد. اگر شرایط در اواخر مردادماه یا اوایل شهریورماه به صورتی باشد که مدارس و دانشگاه‌ها بتوانند کار خود را یک ماه زودتر آغاز کنند، این پیشنهاد را ارائه خواهیم کرد تا هم جبران سال گذشته شود و هم وضعیت احتمالی آینده و تعطیلی در پاییز یا زمستان را از قبل جبران کنیم.»

اینها اظهارات معاون وزارت بهداشت در 25 خردادماه بود. زمانی که گفته شد، شاید فصل مدارس در سال جدید نه در مهرماه، بلکه در سومین ماه تابستان آغاز شود. حالا به نظر می‌رسد این پیش‌بینی قرار است به مرحله اجرا برسد.

شیوع ویروس کرونا سبب شد تا همه مدارس کشور از اوایل اسفندماه تعطیل شوند. کرونا که در ابتدا به نظر می‌رسید به زودی از پا درخواهد آمد ماندگار شد تا پرونده سال تحصیلی 1399-1398 با برگزاری کلاس‌های مجازی، بازگشایی یک‌ماهه مدارس برای رفع اشکال و در نهایت ارزیابی‌های غیرحضوری به- جز برای 2 پایه نهم و دوازدهم- بسته شود. حالا اما گرچه زمان زیادی تا شروع سال تحصیلی جدید باقی است، اما نصفه‌‌نیمه ماندن سال تحصیلی گذشته از یک سو و ایجاد این اطمینان که ویروس کرونا تا 2 سال دیگر با مردم دنیا خواهد بود، برنامه‌ریزی‌های کشوری در زمینه‌های مختلف را دستخوش تغییر کرده است.

یکی از همین برنامه‌ها هم آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس است.

طبق مصوبه ستادملی مقابله با کرونا قرار است مدارس در سال تحصیلی جدید از 15 شهریورماه به روی دانش‌آموزان گشوده شوند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور، روز گذشته یکم تیرماه، مصوبات جلسه ستاد مقابله با کرونا را اعلام کرد و درباره نحوه فعالیت مدارس در سال تحصیلی جدید گفت: «آموزش و پرورش از 15 شهریورماه فعالیت خود را آغاز می کند. البته این اجازه به آموزش و پرورش هم داده شد که به تناسب استان‌ها از اول شهریور فعالیت خود را به تدریج آغاز کنند. تعطیلی پنجشنبه مدارس هم حذف می‌شود تا کلاس‌ها خلوت‌تر باشد.»

البته بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید تفاوت‌های زیادی نسبت به سال‌های گذشته پیدا کرده است.

بر همین اساس، پروتکل بهداشتی بازگشایی مدارس با همکاری متولیان مربوطه یعنی با همکاران وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش برای دانشگاه‌ها و مدارس تهیه شد.

محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، با اعلام این خبر عنوان می‌کند: «این پروتکل‌ها عمدتاً بر محورهای مربوط به رعایت بهداشت فردی، فاصله‌گذاری اجتماعی، گندزدایی میز و نیمکت‌ها و... است. از آنجا که باید فاصله‌گذاری انجام شود، این احتمال وجود دارد که تشکیل کلاس‌ها به صورت شیفتی باشد و تعداد کمتری از دانش‌آموزان در یک کلاس قرار گیرند.»

فرهادی ادامه می‌دهد: «زیرا برای کلاسی که 30نفره بوده و قرار است در این شرایط با 15 نفر برگزار شود یا باید تعداد کلاس‌ها افزایش یابد یا ساعت کار به صورت شیفتی مشخص شود که مدیریت این موارد با آموزش و پرورش است و مدت‌هاست در حال کار روی این موضوع هستند. شاید هم برگزاری کلاس‌ها به صورت تلفیق حضوری و الکترونیکی باشد که همه این موارد در جلسات آتی با آموزش و پرورش نهایی می‌شود. نظارت بر اجرای همه این موارد هم بر عهده وزارت بهداشت و هم بر عهده وزارت آموزش و پرورش است.»

طرح زوج یا فرد برای مدارس

همچنین وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده که سناریوهای مختلفی را پیش روی خود قرار می‌دهد تا با وجود ویروس کرونا در کشور، روند تحصیل متوقف نشود.

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، در توضیح این سناریوها می‌گوید: «در شرایط کنونی سناریوهای مختلفی را پیش‌بینی کرده‌ایم و در فضای آموزشی آینده، آموزش‌های ترکیبی در دستور کار است، بنابراین ممکن است بخشی از آموزش‌ها در فضای مجازی و بخشی در مدرسه ارائه شود. بر اساس مصوبه اخیر ستاد ملی مدیریت کرونا، روزهای پنجشنبه مدارس دایر است و این موضوع با هدف مدیریت ورود دانش‌آموزان به مدرسه صورت می‌گیرد، لذا طرح زوج یا فرد اجرا می‌شود؛ بدین معنی که دانش‌آموزان مدارس پرجمعیت به 2 گروه تقسیم می‌شوند، عده‌ای سه روز در هفته در روزهای زوج و عده‌ای نیز در روزهای فرد در مدرسه حضور خواهند داشت.»

وزیر آموزش و پرورش ادامه می‌دهد: «در مناطق سفید و دارای جمعیت کم‌دانش‌آموز مدارس روال عادی را طی خواهند کرد البته استفاده از فضای مجازی برای ارائه آموزش‌ها حتی در شرایط سفید تداوم خواهد داشت و فیلم‌های تدریس باکیفیت معلمان در اختیار خانواده‌ها قرار خواهد گرفت. همچنین برگزاری آزمون‌های هماهنگ در کشور از طریق فضای مجازی امکان خوبی است که باید مورد توجه قرار گیرد.»

دانشگاه هم نیمه‌حضوری شد

اوضاع در دانشگاه‌ها نیز بر همین منوال است. علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، درباره شیوه بازگشایی دانشگاه‌ها توضیح می‌دهد: «بازگشایی‌ دانشگاه‌ها این به این معنی نیست که همه دانشگاه‌ها از 15 شهریور مانند ایام قبل کرونا ترم را شروع کنند، بلکه این یک معیار زمانی است که بر اساس آن دانشگاه‌ها می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند، بنابراین ممکن است برخی دانشگاه‌ها از همین تاریخ بازگشایی شوند و برخی نیز دیرتر فعالیت خود را آغاز کنند.»

گویا پیشتر وزارت بهداشت اول شهریورماه را برای بازگشایی دانشگاه‌ها و آغاز نیمسال تحصیلی پیشنهاد داده بود، اما چون برخی دانشگاه‌ها آمادگی لازم را نداشتند تاریخ شروع ترم به 15 شهریورماه موکول شد. همچنین به گفته مسئولان، در نیمسال جدید، آموزش‌های الکترونیکی استمرار خواهد داشت و فقط در برخی رشته‌های تحصیلات تکمیلی ممکن است آموزش حضوری داشته باشیم.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره وضعیت بازگشایی خوابگاه‌های دانشجویی نیز گفته بود، برای خوابگاه‌های دانشجویی هم پروتکل‌های مجزایی را تحت عنوان پروتکل‌های خوابگاهی تدوین کرده‌ایم. با وجود این، توصیه کرده بود تا حد ممکن از خوابگاه‌ها استفاده نشود و شرایطی برقرار شود که دانشجو در شهر خودش کلاس‌ها را ادامه دهد.

آنچه از اظهارات مسئولان برمی‌آید اینکه آموزش مجازی قرار است از این پس و دست‌کم تا حضور ویروس کرونا در کشور، به عنوان یکی از ارکان مهم آموزش و پرورش و همچنین آموزش عالی کشور در برنامه‌ها قرار گیرد. حال آنکه در ماه‌های گذشته رسانه‌ها، برخی از نمایندگان مجلس و همچنین فعالان اجتماعی ساکن در شهرهای مختلف، از نبود اینترنت لازم برای پوشش کلاس‌های آنلاین در مناطق زندگی خود خبر داده بودند.

از سوی دیگر، امکانات و تجهیزات مرتبط با تدریس اگر تا پیش از این فقط دفتر و مداد بود، حالا ابزارهای دیجیتالی است که اگر خراب شود، دیگر جایگزین کردنش برای خانواده‌های ایرانی و با شرایط درآمدی و هزینه‌های فعلی، ممکن نخواهد بود.

از همین روست که نگرانی برای آینده آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان در کشور به دغدغه‌ای جدی بدل شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها