کد خبر: 428250
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۲ ۲۲:۱۳:۳۳
| |

کدام سرطان‌ها در ایران شیوع بیشتری دارند؟

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه شیوع سرطان در ایران از متوسط دنیا کمتر است، گفت: سرطان پستان، پروستات، روده بزرگ، پوست و معده، پنج سرطان شایع در بین ایرانیان است.

کدام سرطان‌ها در ایران شیوع بیشتری دارند؟
کد خبر: 428250
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۲ ۲۲:۱۳:۳۳

اعتمادآنلاین| رضا ملک زاده، در مراسم رونمایی از سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات سرطان، در خصوص وضعیت شیوع سرطان در ایران و جهان، گفت: خوشبختانه امروزه با ثبت اطلاعات سرطان و راه اندازی سامانه یکپارچه اطلاعات سرطان، اطلاعاتمان در خصوص بیماری سرطان دقیق تر است. براساس آمار، میزان بروز سرطان در مردان و زنان ایرانی از کل دنیا و کشورهای منطقه، کمتر است. در کشورهای دنیا، میزان بروز سرطان در مردان 219 سرطان در هر 100 هزار نفر و در زنان 198 سرطان در هر 100 هزار نفر است، در حالی که این عدد در در ایران در مردان و زنان به ترتیب 155 و 128 نفر به ازای هر یک صد هزار نفر است. به طورکلی، شیوع سرطان در ایران از متوسط دنیا کمتر است.

نایب رئیس کمیته ملی مدیریت سرطان وزارت بهداشت، در خصوص شایع ترین سرطان ها در مردان و زنان ایرانی، خاطرنشان کرد: سرطان پروستات، پوست، معده، روده بزرگ و مثانه شایع‌ ترین سرطان‌ ها در میان مردان و سرطان پستان، روده بزرگ، تیرویید، پوست و معده، پنج سرطان شایع در بین زنان ایرانی است و چنانچه هر دو جنس را باهم در نظر بگیریم، سرطان پستان، پروستات، روده بزرگ، پوست و معده، پنج سرطان شایع در بین ایرانیان است. اینکه بدانیم کدام سرطان ها در کشور از شیوع بیشتری برخوردار است، بسیار مهم است، چراکه می توان برای کاهش آمار آنها برنامه ریزی و اقدام کرد.

ملک زاده تاکید کرد: طبق آمار، بعداز سکته های قلبی و مغزی و بیماری های قلبی و عروقی که عامل 43 درصد از مرگ و میرها و ناتوانی ها در کشور است، 16 درصد از مرگ و میرها در سطح جهان ناشی از سرطان ها بوده و سرطان ها به عنوان دومین عامل مرگ و میر در جهان شناخته می ‌شوند.

وی درخصوص میزان بروز، مرگ و میر و بهبودی ناشی از سرطان در ایران و جهان، گفت: میزان بروز سرطان در جهان 20 درصد و در ایران 14 درصد است، مرگ و میر ناشی از آن در جهان، 10 درصد و در ایران، 7 درصد است، اما میزان بهبودی آماری 50 درصدی را به خود اختصاص داده است، یعنی تقریبا می توان نیمی از سرطان ها را بهبود بخشید و این موضوع ناشی از پیشرفت های علمی و پزشکی در کشورمان است که امیدواریم در سال های آینده بتوانیم درصد بیشتری را به این آمار بیفزاییم.

منبع:‌مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها