کد خبر: 441680
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۹ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

حذف زنان؛ از کتاب درسی تا سنگ قبر

یک بار کتاب درسی، بار دیگر سنگ قبر. هر بار اما این زنان هستند که تصویرشان حذف می‌شود.

حذف زنان؛ از کتاب درسی تا سنگ قبر
کد خبر: 441680
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۹ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| عصر پنجشنبه هفته گذشته که تعدادی از شهروندان رویان برای زیارت اهل قبور و فاتحه‌خوانی بر مزار درگذشتگان خود به آرامگاه این شهر رفتند با سنگ قبرهای مخدوش‌شده‌ای مواجه شدند که تصویر روی آن با رنگ پوشانده شده و مشخص نبود چه فرد یا افرادی اقدام به حذف تصویر از روی آنها کرده بودند. نکته قابل توجه اینکه تنها سنگ قبرهایی توسط عده‌ای نامعلوم مخدوش شدند که چهره زنان رویشان نقش بسته بود. در واقع تنها سنگ قبر زنان را تخریب کرده بودند.

کامبخش سالاریان رئیس شورای اسلامی شهر رویان همان روز از پیگیری این رخداد خبر داد و گفت: «ما هم در جریان این تصمیم نبودیم و در فضای مجازی از این موضوع باخبر شدیم. پس از اعتراض برخی شهروندان و مطرح شدن این موضوع در فضای مجازی، امروز صبح شهرداری رویان در نامه‌ای رسمی به هیات امنای آرامگاه رویان خواهان توضیح درباره این تصمیم شد.»

سالاریان همچنین توضیح داد: «ما هم معتقدیم که این اتفاق نباید می‌افتاد و اگر هم هیات امنا با ارائه دلایل شرعی و قانونی تصمیم به انجام آن گرفته بود، باید ابتدا با خانواده‌های درگذشتگان جلسه برگزار می‌کرد و پس از بیان دلایل و توجیه و اقناع آنان اقدام به پوشاندن تصویر می‌کرد. ضمن اینکه اگر قرار دادن تصویر زنان روی سنگ قبر مشکلی دارد، از ابتدا نباید اجازه این کار داده می‌شد نه اینکه مدت‌ها پس از نصب سنگ قبر روی مزارها بدون اطلاع قبلی این کار انجام شود.»

تصویر زنان روی سنگ قبر خلاف شرع و عرف نیست

فاطمه حاجی‌احمدی یکی از شهروندان رویان است که تصویر مادرش روی سنگ مزار با رنگ پوشانده شده است. او در وصف ماجرا به یکی از خبرگزاری‌ها گفته بود: «عصر پنجشنبه که برای فاتحه‌خوانی به آرامگاه رفتیم با این وضعیت مواجه شدیم. دیدن سنگ قبر بدون تصویر مادرم بی‌آنکه در جریان این تصمیم قرار بگیریم برای ما شوکه‌کننده بود. ما وصیت مادرمان را که 2 سال پیش درگذشت به جا آوردیم و تصویرش را روی سنگ قبر ترسیم کردیم. این تنها خواسته مادرم برای مسائل مربوط به پس از مرگش بود. اما بدون اجازه و خودسرانه این تصویر را با رنگ پوشاندند. ابتدا از هر کسی پیگیر می‌شدیم اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند. اما بعد شنیدیم که با تصمیم هیات امنا این کار انجام شده و گفته‌اند نقش تصویر زنان روی سنگ قبر از نظر شرعی و عرفی درست نیست. اگر این‌طور است، پس چرا در تمام آرامگاه‌های دیگر درست است و فقط در رویان این تصمیم باید گرفته شود؟»

عمده ناراحتی شهروندان از این بابت بود که چرا هیچ اطلاعی به آنها داده نشد. آنها معتقد بودند اگر این کار قانونی است و پایه شرعی و عرفی و قانونی مشخصی دارد، باید به آنها اعلام می‌شد نه اینکه با تصمیم خودسرانه با سنگ قبرها چنین کاری کنند. این شهروند همچنین توضیح داد که از هیات امنای آرامگاه خواسته‌اند باید سنگ قبر را مانند آنچه از ابتدا بود تحویل دهند و بعد درباره این موضوع با خانواده‌ها صحبت کنند تا با ارائه اسناد و دلایل قانونی تصمیم گرفته شود.

این کار بی‌احترامی آشکار بود

روح‌الله مازندرانی هم دیگر شهروندی است که به خاطر مخدوش شدن چهره مادرش روی سنگ قبر دست به شکایت زده است. از نظر او، این رفتار غیراخلاقی بوده است: «این رفتار چه از نظر اخلاقی و چه از نظر حقوقی زیر سوال است. با مشاوران و کارشناسان حقوقی مشورت کردم و حتی پیگیر استفتائات مراجع تقلید هم شدم. از هر نظر این تصمیم پسندیده نیست و معتقدم که یک بی‌احترامی آشکار به فرد درگذشته و خانواده او محسوب می‌شود. طبق نظر و فتوای تعدادی از مراجع تقلید، اگر تصویر با حجاب اسلامی باشد و مفسده نداشته باشد، منعی برای قرار گرفتن آن روی سنگ قبر وجود ندارد.»

زنان از فضای عمومی کنار گذاشته می‌شوند؟

اگرچه سنگ قبرها و تصاویر زنان فوت‌شده بعد از چند روز به حالت قبلی خود بازگشت، اما این موضوع سابقه طولانی‌تری دارد. سال 95 هم تعدادی سنگ قبر در بهشت زهرا تخریب شدند و حتی برخی روی آنها اسید پاشیدند. از سوی دیگر، اوایل سال تحصیلی جدید هم چهره چند دختر دانش‌آموز از روی کتاب درس ریاضی حذف و با واکنش‌های زیادی از سوی مردم و مسئولان روبه‌رو شد. این حذف‌های پیاپی که مشخصاً در رابطه با زنان در فضای عمومی رخ می‌دهد موضوعی است که فعالان حقوق زنان هم بارها و بارها درباره آن گفته و نوشته‌اند؛ اینکه در جامعه‌ای که زنان آن دوشادوش مردان کار می‌کنند، آمار جمیعیتی حضورشان در دانشگاه‌ها بیشتر از مردان است و با وجود اختلاف بالا در سهم‌شان از فضای اقتصادی و سیاسی کشور در حال برداشتن موانع مختلف حضور خود در فضای عمومی هستند چنین رفتارهای خودسرانه‌ای باعث جریحه‌‌دار شدن احساسات عمومی خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها