کد خبر: 486236
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۰۸:۵۴:۰۰
| |

شهرسازی در شورا زیر ذره‌بین تخصص

ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران بسیار نزدیک است. انتخاباتی که گرچه با زیست اجتماعی سر و کار دارد و طی سال‌های اخیر سازمان‌های مردم‌نهاد، انجمن‌های تخصصی و رسانه‌ها تاثیر بسزایی در گفتمان‌سازی انتقادی و تخصصی برای آن داشته‌اند، اما هنوز سایه مجادلات سیاسی بر سر آن سنگینی می‌کند.

شهرسازی در شورا زیر ذره‌بین تخصص
کد خبر: 486236
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۰۸:۵۴:۰۰

اعتمادآنلاین| ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران بسیار نزدیک است. انتخاباتی که گرچه با زیست اجتماعی سر و کار دارد و طی سال‌های اخیر سازمان‌های مردم‌نهاد، انجمن‌های تخصصی و رسانه‌ها تاثیر بسزایی در گفتمان‌سازی انتقادی و تخصصی برای آن داشته‌اند، اما هنوز سایه مجادلات سیاسی بر سر آن سنگینی می‌کند.

به گزارش روزنامه اعتماد، سعید معنوی، نماینده جامعه مهندسان مشاور ایران در کمیته شهرسازی شورای شهر در ادوار چهارم و پنجم، ضمن بررسی تخصصی کارنامه‌های دو دوره شورای چهارم و پنجم و طرح مطالبات کارشناسی، مدعیات سیاسی را با شاخص‌هایی سنجش‌پذیر ارزیابی کرده است.

*فضای کمیسیون شهرسازی شوراهای چهارم و پنجم چگونه بود؟ مهم‌ترین مصوبات آنها چه بود؟ چگونه با انجمن‌های تخصصی و صنفی حرفه شهرسازی و معماری تعامل داشتند و عملکرد نظارتی آنها چگونه ارزیابی می‌شود؟

به لحاظ جایگاه تخصصی مهندسان مشاور ایران تعامل با مدیریت شهری همواره مطرح بوده است و از جمله مهم‌ترین طرح‌هایی که تعامل اعضای جامعه با شورا و شهرداری را شامل می‌شد طرح تفصیلی بود که در دوره شورای سوم تهیه و ابلاغ شد و اجرا و تغییرات آن به شورای چهارم رسید.

متاسفانه در فرآیند یکپارچه‌سازی طرح تفصیلی و پس از تغییرات آن، مشاوران طرح تفصیلی مناطق کنار گذاشته شدند و صرفا مشاور طرح جامع (بوم سازگان) و پس از آن مشاور مادر طرح تفصیلی (پارس بوم) به همراه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری در جریان امور بود.

ارزیابی مرکز مطالعات راه و شهرسازی وزارتخانه نیز نشان می‌دهد که بین 30 تا 40درصد تغییر در طرح تفصیلی اتفاق افتاده است.

در دوره شورای چهارم تقاضای بازنگری طرح تفصیلی به دلیل تغییرات غیراصولی آن مطرح شد اما مورد موافقت شورای چهارم قرار نگرفت و در دوره پنجم مطالعات بازنگری زیر نظر دانشگاه تربیت مدرس انجام شد اما هنوز به مرحله اقدام بازنگری نرسیده است.

در انتهای دوره چهارم شورا، جلسه‌ای با حضور مشاوران طرح تفصیلی مناطق برگزار که در آن مبحث مغایرت‌ها مطرح شد اما ترتیب اثری داده نشد.

در شورای پنجم به نسبت شورای چهارم تعامل گسترده‌تری با انجمن‌های حرفه صورت گرفت و در تمامی جلسات، نمایندگان جامعه هم در کمیته شهرسازی و هم در کمیته معماری حضور داشتند و این در حالی بود که در دوره گذشته بسیار محدود و موردی بود و البته بسیاری از جلسات صحن شورای چهارم، غیر‌علنی بود، در حالی که شورای پنجم تنها یک جلسه غیر‌علنی و آن هم به دلیل ملاحظات امنیتی سازمان بازرسی کل کشور داشت.

در شورای چهارم اغلب موضوع‌ها روند ارجاع به کمیسیون‌ها و کمیته‌ها را نداشت ولی در شورای پنجم عمدتا این روند تغییر کرد. مصوبات دوره چهارم عمدتا به تغییرات طرح تفصیلی برمی‌گشت و همچنین بیشترین میزان تغییر کاربری باغات و اعمال مصوبه برج‌باغ که از شورای دوم وجود داشت، در این دوره رخ داد.

شورای پنجم در زمینه شهرسازی در چهار حوزه مبارزه با فساد و کاهش تخلف، شهرنفروشی، حفاظت و حمایت از حقوق مردم در فرآیندهای توسعه شهری و انسان‌محوری اقدامات مهمی را انجام داد که به عنوان نمونه می‌توان به اقداماتی چون سامانه‌ای شدن طرح تفصیلی و صدور پروانه‌ها از سال 98، محدود‌سازی حق تغییر کمیسیون داخلی شهرداری مناطق تا سقف 5درصد و آن‌هم بدون تغییر در تعداد واحدهای ساختمان، لغو مصوبه برج‌باغ در سال 96، جلوگیری از تراکم‌فروشی‌های بزرگ مقیاس در شهر، فعال‌سازی ستاد مناسب‌سازی فضاهای شهری از اردیبهشت 97 و افزایش 14 برابری بودجه این حوزه و پیگیری و اجرای پلازاهای شهری (میدانگاه‌های پیاده)

در راستای رویکرد شهر انسان محور؛ امیرکبیر، بریانک، میدان صلح، میدان هفت‌تیر و پل زندگی اشاره کرد‌.

*نحوه نقش‌آفرینی نهادهای صنفی و تخصصی و حرفه‌ای در انتخابات شورای چهارم و پنجم به چه صورت بوده است؟


حضور جامعه حرفه‌ای محدود به دو دوره اخیر نبوده و از دوره اول این حضور و فعالیت بوده است، در دوره‌هایی با ارایه کاندیدا، دوره‌ای با ارایه برنامه و دوره‌هایی حمایت از کاندیداها یا لیست‌ها.

در دوره پنجم به صورت خاص جامعه مهندسان مشاور و انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز، تدوین‌کننده و پیشنهاد دهنده برنامه بوده‌اند.

در دوره ششم نیز جامعه مهندسان مشاور و انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز تاکید بر حضور و فعالیت داشتند و درخواست برای کاندیداتوری اعضا دادند که اشخاصی نیز حضور دارند و رویکرد حمایتی وجود دارد.

*مطالبات نهادهای صنفی و تخصصی و حرفه‌ای از شورای ششم چیست؟


وقتی از نهادهای صنفی و تخصصی و حرفه‌ای یاد می‌کنیم، مقصود جامعه مهندسان مشاور ایران، انجمن صنفی کارفرمایی مهندسان مشاور معمار و شهرساز و شورای هماهنگی تشکل‌های فنی و مهندسی است که این نهادها با توجه به تعامل و ارتباط‌شان با مدیریت شهری و نگاه تخصصی به شهر به مطالباتی در دو بعد شهری و صنفی رسیده‌اند که البته این ابعاد به جهت نقش جامعه حرفه‌ای در ساختن شهر، به هم پیوسته است و می‌توان به مطالباتی نظیر احیا و فعال‌سازی نهاد تهیه و پایش طرح‌های توسعه شهری تهران، راه‌اندازی تالار شهر (براساس بند 4 ماده 42 برنامه سوم شهرداری) و تعریف نقش جامعه حرفه‌ای در آن، تحقق زیست بوم نوآوری شهری (ماده 22 برنامه سوم شهرداری) و تقویت حضور مهندسان مشاور در آن از‌جمله از طریق موزه نوآوری شهری و تقدیر از خلاقیت‌های طراحان و سازندگان، تداوم همکاری و تقویت همکاری‌ها با کمیته‌های تخصصی شورا (براساس ماده 70 برنامه سوم شهرداری)، تاکید بر اجرای دقیق نظام فنی و اجرایی و رعایت اصول مدیریت پروژه و مهندسی ارزش برای کاهش هزینه‌های اجرای پروژه‌ها، کاهش زمان اجرا و بهبود کیفیت، ایفای نقش فعال جامعه حرفه‌ای در پروژه‌های شهرسازی و عمرانی از جمله در بحث تامین مصالح استاندارد و مناسب، دفاع از مهندسین مشاور و بخش خصوصی در واگذاری طرح‌ها و مناقصه‌ها و مزایده‌ها در سامانه شهرداری، متناسب‌سازی حق‌الزحمه‌های طرح‌های شهری و تعریف ساز و کارهای دریافت آن در شرایط محدودیت منابع مالی از طرقی چون مشارکت و سرمایه‌گذاری اشاره کرد.

*الزامات و مسیر تحقق این مطالبات در شورای ششم را چه می‌دانید؟


مهم‌ترین الزام در این زمینه توجه به حضور متخصصان در شورای شهر ششم به ویژه تخصص‌های مرتبط با شهر نظیر معماری، شهرسازی، ترافیک، اقتصاد شهری و محیط‌زیست شهری و با نگاهی فراتر از لیست‌ها و احزاب سیاسی است. باید ارتباط و تعامل فعلی جامعه حرفه‌ای و شورا ضمن تقویت، در چارچوبی ساختاری مدون و نکات و موارد اعلامی جامعه تخصصی ملاک عمل واقع شود. اقدام به بازنگری در طرح تفصیلی هم زمینه‌های همکاری را گسترش خواهد داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها