کد خبر: 502272
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۶ ۰۷:۲۱:۰۰
| |

بالاخره نام بزرگان مطبوعات هم بر خیابان‌های پایتخت می‌رود

رئیس کمیسیون نامگذاری شورای اسلامی شهر تهران گفت: تعدادی از کوچه‌های خیابان قائم‌مقام فراهانی نیز به تناسب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نام شماری از اهالی فرهنگ و رسانه و خبرنگاران شهید پیشنهاد شده است.

بالاخره نام بزرگان مطبوعات هم بر خیابان‌های پایتخت می‌رود
کد خبر: 502272
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۶ ۰۷:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ بسیاری تلاش می‌کنند شورای پنجم را رکورد‌دار نامگذاری معابر توصیف کنند اما آمارها نشان می‌دهد که شورای پنجم یکی از دوره‌هایی است که کمترین مصوبه را در حوزه نامگذاری داشته است. رکورد تغییر نام و نامگذاری مربوط به شورای سوم است که با توجه به عمر طولانی این شورا طبیعی به نظر می‌رسد. محمدجواد حق‌شناس در این رابطه می‌گوید: آماری که وجود دارد، در 5 دوره در دوره شورا، در دوره اول و پنجم کمترین میزان نامگذاری انجام شده و مجموعا 600 نامگذاری داشتیم اما در یکی از دوره‌های قبل 6 هزار تغییر نام داشتیم. اما آنچه این دوره را با دوره‌های دیگر متمایز کرده است شاید نام‌های انتخابی برای معابر باشد.


به گزارش روزنامه اعتماد، در شورای اول از سال 77 تا 81، 20 نامگذاری انجام شده است که 11 نامگذاری از نام‌های عمومی یعنی گل‌ها، کوه‌ها، اعداد و... بودند، 8 نام شهدا و یک مورد از نامگذاری‌ها هم نام مشاهیر و نام‌آوران بوده است.


در شورای دوم 840 درخواست نامگذاری داده شده است که 479 مصوب نامگذاری وجود دارد، 374 نامگذاری‌ها نام شهدا بوده‌اند، 122 نامگذاری‌ها گل و کوه و... بوده و 10 مشاهیر که برای خیابان‌های تهران نامگذاری کرده‌اند. بنفشه، رز، لاله، یاس، زنبق، نیلوفر، صبح صادق، نرگس، شمشاد نام‌های محبوب در این دوره برای نامگذاری بوده‌اند.


در شورای سوم نیز 3 هزار و 257 درخواست مطرح شده، 2 هزار و 641تصویب شده است. یک‌هزار و 630 نامگذاری عمومی، 965 نام شهدا، 40 نام هم به نام شهید نامگذاری شده است.


در دوره چهارم نیز یک‌هزار و 272 درخواست نامگذاری مطرح شده که به 973 مصوبه ختم شده است. از میان 699 نامگذاری شهدا، ‌247 نامگذاری عمومی و 27 نامگذاری مشاهیر انجام شده است.


این دوره بیشتر نامگذاری‌های عمومی نام کوه‌ها و استان‌ها بوده است. از مشاهیری که در این دوره نام‌شان بر خیابان‌های شهر نشسته است می‌توان به آیت‌الله هاشمی، آیت‌الله مهدوی‌کنی، عسگراولادی، طاهر صفارزاده و... اشاره کرد.


شورای پنجم تنها 600 نامگذاری داشته است. در این دوره مطالبه نامگذاری معبری به نام مصدق محقق شد. همچنین در میان نامگذاری‌ها اسامی چون صمد بهرنگی، بیژن ترقی، داوود رشیدی، بهمن کشاورز، جمشید مشایخی، بازرگان، عباس کیارستمی، حسین منزوی، علی نصیریان، پروین دولت‌آبادی، سیمین دانشور، اخوان ثالث، علی حاتمی، عزت‌الله انتظامی، ناصر حجازی و... به چشم می‌خورد.


در حالی که تلاش می‌شد روند نامگذاری‌ها در شورای شهر متوقف شود روز گذشته نیز برخی معابر به نام بزرگان مطبوعات کشور نامگذاری شد. همچنین اعضای شورای اسلامی شهر تهران معابری در پایتخت را به نام احمد متوسلیان، علی دایی و مشاهیر ادبی و فرهنگی کشور نامگذاری کردند.


محمدجواد حق‌شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در توضیح لایحه نامگذاری گفت: پیشنهاد شورای نامگذاری این است که بلوار بی‌نام غربی کنار مجموعه آزادی به نام علی دایی نامگذاری شود.

او افزود: با توجه به اینکه ایشان در روزهای اخیر به‌شدت در محافل مجازی مطرح شدند، ضلع غربی ورزشگاه آزادی را پیشنهاد نامگذاری داشتیم. این پیشنهاد با درخواست جمعی از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران ورزشی‌نویس مطرح شده است.


رییس کمیسیون نامگذاری شورای اسلامی شهر تهران در ادامه قرائت سایر تغییر نام‌های پیشنهادی اظهار کرد: تعدادی از کوچه‌های خیابان قائم‌مقام فراهانی نیز به تناسب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نام شماری از اهالی فرهنگ و رسانه و خبرنگاران شهید پیشنهاد شده است.

نامگذاری معبری به نام گل‌آقا و احمد بورقانی


حق‌شناس در همین رابطه گفت: برای کوچه‌های یکم، سوم، پنجم هفتم، دوم، چهارم، ششم، هشتم، دهم و دوازدهم در خیابان قائم‌مقام فراهانی اسامی بزرگانی چون نسیم شمال شاعر و روزنامه‌نگار پرآوازه دوره رضاشاه که به شهادت رسید، میرزا صالح شیرازی از چهره‌های اولیه مطبوعات ایران، خانم صدیقه دولت‌آبادی، مریم عمید سمنانی دو روزنامه‌نگاری هستند که در نشر فرهنگ روزنامه‌نگاری زحمات زیادی کشیدند، پیشنهاد شده است.


او ادامه داد: همچنین کوچه چهارم در خیابان قائم‌مقام فراهانی به نام کیومرث صابری‌فومنی یا گل آقا، کوچه ششم به نام کاظم اخوان خبرنگار شهیدی که در معیت سردار بزرگ اسلام حاج احمد متوسلیان به اسارت نیروهای اسراییلی درآمده بود و کوچه هشتم به نام احمد بورقانی چهره نامدار روزنامه‌نگاری معاصر ایران از همکاران مجلس ششم هستند و کوچه دهم و دوازدهم به نام ادیب‌الممالک فراهانی و یوسف اعتصام‌الملک پدر پروین اعتصامی که ایشان نیز روزنامه‌نگار بود، تغییر نام خواهند یافت. رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا عنوان کرد: به علاوه یکی دیگر از پیشنهادات نیز نامگذاری بزرگراه فتح به نام حاج احمد متوسلیان است که هنوز خبری از شهادت ایشان نداریم و بیش از سه دهه در اسارت نیروهای اسراییل است به همین دلیل عنوان شهید را قید نکردیم.


نام شهرهای کشور بر معابر پایتخت


حق‌شناس در ادامه افزود: در راستای نامگذاری به نام بانوان ارجمند بنا به درخواست خانم‌های شورا کوچه رضا واقع در منطقه 3 به نام مجتهده بانو امین اصفهانی و کوچه حافظ در منطقه 11به نام طوبی آزموده تغییر نام خواهند یافت.بانو نصرت امین اصفهانی از نویسندگان شهیر ایرانی که در سال 1265 ش به دنیا آمد. او از زنان فقیه و مجتهد دنیای اسلامی و از اساتید حوزه علمیه اصفهان است. بانوی مجتهده نصرت امین در اصفهان به تحصیل پرداخت و به مراتب علمی والایی رسید و بالاخره به دریافت اجازه اجتهاد نائل شد.

او عمر خود را یکسره به تالیف و تدریس گذراند و تالیفات متعددی همچون سیر و سلوک در روش اولیاء، مخزن العرفان و 15 جلد تفسیر کامل قرآنی دارد که جملگی به نام یک بانوی ایرانی منتشر می‌شد. او در سال 1362 شمسی درگذشت. همچنین طوبی آزموده موسس دبستان ناموس و نیز نخستین دبیرستان دخترانه در تهران را تاسیس کرد. طوبی این مدرسه را با پشتکار و مبارزه حفظ و در سال 1307 نخستین دبیرستان دخترانه تهران را نیز تاسیس کرد.او در سال 1315 در 60 سالگی درگذشت. رییس کمیسیون نامگذاری شورا در ادامه یادآور شد: در راستای شورای سیاستگذاری کمیته نامگذاری به نام استان‌های کشور نیز کوچه لادن در منطقه 2 به نام خلخال، کوچه شقایق در منطقه 2 به نام نمین، کوچه کاج در منطقه 2 به نام بیجار، خیابان شقایق در منطقه 6 به نام فومنات و کوچه نصر نیز در منطقه 6 به ‌نام صومعه‌سرا تغییر نام خواهد یافت.

سپس حسن رسولی در مخالفت با بخشی از این لایحه گفت: آیا رضایت این افراد برای نامگذاری آنها کسب شده است یا خیر، چراکه در برخی موارد مانند نامگذاری خیابانی به نام اعظم طالقانی ما اقداماتی را انجام دادیم اما سپس متوجه شدیم که باید رضایت آنها را کسب می‌کردیم.


سپس زهرا صدراعظم نوری در مخالفت با بخشی از این لایحه گفت: بوستان گل‌ها در حوالی دانشگاه تهران که در زمینه باغ گیاه‌شناسی فعال است بهتر است به همان نام گل‌ها باقی بماند.حق‌شناس در پاسخ به رسولی گفت: عموما تلاش شده تا موافقت و همراهی خانواده این افراد را داشته باشیم. به آقای دایی نیز در این باره اطلاع داده شده است.درنهایت لایحه نامگذاری این معابر با 14 رای موافق به تصویب رسید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها