کد خبر: 520154
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۸ ۱۶:۱۸:۰۰
| |

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان شرقی:

حمله‌ سایبری به پمپ‌بنزین‌هارا پیش‌بینی کرده بودیم/ عملکرد پدافند غیرعامل شهرداری تبریز خوب نیست

 مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این سازمان حمله‌ی‌ سایبری به پمپ بنزین و سامانه‌ی توزیع سوخت را پیش‌بینی کرده بود، از عملکرد شهرداری تبریز در حوزه‌ی پدافند غیرعامل انتقاد کرد.

حمله‌ سایبری به پمپ‌بنزین‌هارا پیش‌بینی کرده بودیم/ عملکرد پدافند غیرعامل شهرداری تبریز خوب نیست
کد خبر: 520154
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۸ ۱۶:۱۸:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدباقر آقایی روز شنبه، 8 آبان‌ماه، در نشست خبری به‌ مناسبت هفته‌ی پدافند غیرعامل اظهار کرد: تهدیدات، الگوی ثابتی ندارند و باتوجه به اینکه دائما در حال دگرگونی هستند، باید جنس، ابعاد، شکل، درصد وقوع و حوزه‌ی تهدید را شناسایی و برای هر تهدید سناریو و طرح مقابله را طراحی کنیم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه ایران جزو 10 کشور حادثه خیز محسوب می‌شود، ادامه داد: تاکنون از 42 حادثه‌ی شناخته شده، 32 حادثه در استان و 16 حادثه در تبریز شناسایی شده است.

وی افزود: زندگی بشریت با تهدید عجین شده است و مهم این است که ما بتوانیم در داخل طوفان‌ها و بحران‌ها با آرامش زندگی کنیم و اگر برنامه ای برای مقابله با تهدیدات نداشته باشیم، نه‌تنها نمی‌توانیم زندگی خوبی داشته باشیم، بلکه عملکرد همدیگر را نیز خنثی می‌کنیم.

آقایی تاکید کرد: خرابی‌های بحران‌های طبیعی بعد از مدتی بهبود می‌یابد اما تهدیدات انسان‌ساز که منشا انسانی دارد، به راحتی جبران نمی‌شود و یک‌فناوری جدیدی که تولید می‌شود، برای کشور تولید کننده، منبع تولید ثروت و اشرافیت و برای کشور مصرف کننده تهدید است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین ویژگی تهدیدات غیرطبیعی، ماهیت پیچیده و علمی بودن آن‌ها است، خاطرنشان کرد: نگاه سازمان پدافند غیرعامل به تمامی تهدیدات، یک‌ نگاه تخصصی است و با توجه تغییرات گسترده‌ی تهدیدات، بعد از شناسایی، با ادبیات علمی مختص هر تهدید اقدام به مقابله می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح انواع تهدیدات، گفت: از انواع تهدیدات می‌توان به تهدیدات سیاسی، اقتصادی، تروریسم، بیوتروریسم، شیمیایی، سایبری، نرم، پرتوی، اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد و اکنون اکثر تهدیدات ترکیبی از نقش انسان و رسانه است و دشمن می‌خواهد از این طریق بر افکار عمومی تسلط پیدا کند که باتوجه به شناخت کامل رسانه‌ها از افکار عمومی و نقش خبرنگاران در صیانت از افکار عمومی، رسانه‌ها می‌توانند مکمل پدافند غیرعامل باشند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان‌شرقی با انتقاد از بی‌توجهی برخی نهادها و سازمان‌ها از جمله شهرداری تبریز به تذکرات و تهدیدات حوزه‌ی پدافند غیرعامل ، متذکر شد: از عملکرد شهرداری در حوزه پدافند غیرعامل رضایتی نداریم چراکه شهرها اولین درگیری با تهدیدها را دارند و شهرداران باید اصول پدافند غیرعامل را رعایت کنند.

وی ادامه داد: شهرداری در خصوص بحث حاشیه‌نشینی نیز به‌صورت جدی وارد نمی‌شود و ما مکاتباتی در خصوص ایجاد راه دسترسی در این مناطق در مواقع بحرانی، انجام داده ایم.

وی همچنین با اشاره به حمله‌ی سایبری اخیر به سیستم توزیع سوخت نیز گفت: احتمال می‌دادیم پمپ بنزین‌ها و شرکت پخش فراورده‌های نفتی مورد تهدید سایبری قرار گیرد و تهدیدات این حوزه را رصد و پایش کرده بودیم و حتی دو تیم متخصص پدافند سایبری در شرکت پخش فراورده‌های نفتی استان مستقر و پیش بینی این اتفاق را کرده بودیم و حتی به دنبال برگزاری رزمایش سایبری در پمپ بنزین‌ها بودیم که این اتفاق افتاد.

آقایی همچنین گفت: وظیفه‌ی پدافند غیرعامل شناسایی و احصاء تهدیدات و خطرات و در قراردادن این موارد در اختیار سازمان ها و نهادهای مربوطه است و چنانکه مدیر و مسئولی کوتاهی کرده و توجه نکند، باید در مراجع قضایی پاسخگوی کوتاهی خود باشد و در همین راستا در فکر راه‌اندازی کارگروه قضایی و پاسخگویی مسئولان در این کارگروه هستیم و ما در بحث پدافند غیرعامل با هیچ‌کس تعارف نداریم.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال در بحث برق با برگزاری رزمایش قطعی برق شرایط تجهیز ادارات و سازمان‌ها به دستگاه‌های ژنراتور را فراهم کردیم و اکنون اکثر ادارات دارای ژنراتور هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها