کد خبر: 520554
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۰ ۱۴:۰۱:۲۰
| |

مقابله با بی‌خانمانی با طرح‌های نوآورانه

حدود 150 میلیون نفر(حدود 2درصد جمعیت‌ جهان) در سراسر جهان بی‌خانمان هستند البته، ممکن است تعداد واقعی بسیار بیشتر باشد زیرا شمارش بی‌خانمان‌ها دشوار است. راهکارهایی مانند خانه‌های مدولار کوچک، ساخت مسکن با چاپ سه‌بعدی و کانتینرهای قابل‌ حمل می‌تواند برای کاهش بی‌خانمانی افراد در جهان بسیار موثر باشد.

مقابله با بی‌خانمانی با طرح‌های نوآورانه
کد خبر: 520554
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۰ ۱۴:۰۱:۲۰

اعتمادآنلاین| بی‌خانمانی قبل از شیوع بیماری همه‌گیر کووید-19 نیز در حال افزایش بود. بر اساس تخمین اخیر اروپا، تعداد افرادی که جای خواب مناسبی ندارند (کارتن‌خواب) یا در مکان‌های موقت زندگی می‌کنند، طی یک دهه 70 درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا،آمار بی‌خانمان‌ها در جهان دقیق نیست زیرا هیچ تعریف استانداردی از معنای بی‌خانمان‌ بودن ارائه نشده است و برخی دولت‌ها اغلب این مشکل را کم‌ اهمیت جلوه می‌دهند و البته بسیاری از افراد بی‌خانمان نیز تمایلی به ارائه اطلاعات ندارند.

ویرانی اقتصادی ناشی از همه‌گیری بیماری کووید- 19، وضعیت سخت را بدتر کرده است. بر اساس گزارش بانک‌ جهانی در سال 2020 محدودیت‌های کرونایی منجر به افزایش فقر شدید شد. با توجه به شیوع این بیماری و عدم قطعیت بهبود اقتصادی در بسیاری از کشورها، چشم‌انداز مقابله با بی‌خانمانی همچنان چالش‌برانگیز است.

نتایج بررسی‌ها نشان داده‌ است که جنبه مثبت بیماری همه‌گیر کووید، توجه به بی‌خانمان‌هاست و دولت‌ها، شرکت‌ها و موسسات خیریه متعهد به رسیدگی به این موضوع هستند که سازمان‌ملل آن را نقض کرامت انسانی می‌خواند. در اینجا برخی از راه‌حل‌های نوآورانه‌ در سراسر جهان برای مقابله با بی‌خانمانی ارائه شده است.

خانه‌های کوچک در انگلستان

یک مطالعه جدید دانشگاه کمبریج، تاثیر ارائه خانه‌های کوچک مدولار به افراد بی‌خانمان را بررسی کرده است. محققان دریافتند که این طرح در کمبریج بریتانیا، سوء‌مصرف موادمخدر و الکل را کاهش داده و سلامت جسمی و روانی را نیز بهبود بخشیده است. هزینه هر خانه فقط 50 هزار دلار بود و این هزینه معادل هزینه‌های عمومی یک فرد کارتن‌ خواب در بریتانیاست.

ثبات و امنیت مرتبط با داشتن خانه شخصی به افراد کمک می‌کند تا پس از سال‌ها حضور در خیابان‌ها به مسیر خود بازگردند. آنان به‌عنوان شرط اقامت، ملزم به پاکی و هوشیاری بودند و این موضوع به برخی از آنان کمک ‌کرد تا بر سال‌ها اعتیاد غلبه کنند. برخی از ساکنان برای خطوط جدید کار آموزش دیدند، در حالی که برخی دیگر به مشاغل قدیمی خود بازگشتند و پیوندهای خانوادگی احیا شد.

دکتر یوهانس لنهارد، انسان‌شناس و یکی از محققان دانشگاه کمبریج گفت: داشتن مکانی برای زندگی با افزایش سلامتی افراد مرتبط است و ما می‌توانیم تاثیر این موضوع را در تغییر سبک زندگی افراد کارتن‌ خواب مشاهده کنیم. جوامع دیگر در سراسر جهان نیز برای کاهش بی‌خانمانی به خانه‌های کوچک پیش‌ساخته روی آورده‌اند.

مسکن با چاپ‌ سه‌بعدی در هند

استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی پیشرفته برای تولید خانه‌های ارزان‌قیمت برای مقابله با بی‌خانمانی در سراسر جهان در حال ارائه هستند. برخی از شرکت‌ها در هند برای تولید خانه‌های مقرون‌به‌صرفه با چاپ سه‌بعدی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. شرکت Tvasta قصد دارد تا سال 2022در هند 20 میلیون خانه برای خانواده‌های کم‌درآمد بسازد. آدیتیا جین، از بنیان‌گذاران و مدیر اجرایی Tvasta، به رویترز گفت: یک خانه با چاپ سه‌بعدی را می‌توان تنها در پنج روز آماده و آن را با بلایای طبیعی نیز سازگار کرد.

راه‌حل ساخت‌وساز با استفاده از این فناوری سریع‌تر است و نسبت به روش‌های سنتی زباله کمتری تولید می‌کند. این فناوری همچنین در آفریقا، مکانی با بحران مسکن در حال آزمایش است. شرکت 14Trees قادر است تا خانه‌ای با چاپ‌ سه‌بعدی را تنها در 12 ساعت با هزینه کمتر از 10 هزار دلار بسازد. این فرایند انتشار دی‌اکسیدکربن (CO2) را تا 70 درصد در مقایسه با طرح‌های معمولی خانه‌سازی کاهش می‌دهد.

خانه‌هایی با کانتینری قابل‌ حمل در لس‌آنجلس

شرکت‌های آمریکایی NAC Architecture و Bernards برای ایجاد آپارتمان‌های شخصی در لس‌آنجلس برای افرادی که بی‌خانمان هستند از کانتینرهای حمل‌ونقل استفاده کردند. استفاده از کانتینرهای حمل‌ونقل مدولار به این معنی بود که این طرح می‌تواند تنها در 6 ماه در پاسخ به نیاز فوری به مسکن در بیماری همه‌گیر تکمیل شود. کانتینرها در ساختارهای سه طبقه چیده و با پنجره قابل زندگی شدند و هر کدام شامل دو واحد نشیمن به مساحت 12.5 متر مربع با تخت، مایکروویو، یخچال، تلویزیون و حمام است. ساخت این تاسیسات که در آوریل 2021 آغاز شد، 57 میلیون دلار هزینه در بر داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها